Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

bergs

Medlem
Hej hade tänkt köpa UV filter till ett objektiv, tänkte därför kolla vilket filter jag borde satsa på till en Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM II priset ska vara under tusenlappen helst men spelar egentligen inte så stor roll, så om någon kunde ge något förslag skulle det hjälpa, tack ;)

Det enda som är bättre på B&W än Hoya är själva ringen, som är av mässing medan Hoya har aluminium. Aluminium har lättare att bita fast, men det går alltid att få bort ett filter, även om det sitter hårt. Man får bara se till att man inte skruvar in det snett, så att det skär i gängan. Fingertoppar är vad som gäller vid iskruvning, aldrig hela handen.

Hej hade tänkt köpa UV filter till ett objektiv, tänkte därför kolla vilket filter jag borde satsa på till en Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM II priset ska vara under tusenlappen helst men spelar egentligen inte så stor roll, så om någon kunde ge något förslag skulle det hjälpa, tack ;)
Det finns säkert 100 trådar på detta forum som handlar om UV-filter. Sök på "UV-filter" så har du läsning för en vecka:)
Men - det finns egentligen två skolor när det gäller UV-filter. De som tycker det är värt pengarna att försämra bildkvaliteten och de som aldrig skulle sätta på ett UV-filter. Var medveten om att bildkvaliteten blir sämre med filter. Visserligen marginellt med "dyra" filter medan billiga filter kan vara rena katastrofen. Ska du trots allt skruva på ett filter på ditt fina objektiv så välj kvalitet, t ex B&W eller någon av Hoyas "top of the line".
Mitt råd annars är att skippa UV-filtret och alltid ha motljusskyddet påsatt (alltid!. Det fungerar som ett bra skydd för frontlinsen och till skillnad från UV-filter förbättrar motljusskyddet praktiskt taget alltid bildkvaliteten. Men som sagt - det är min uppfattning. UV-filter är en tämligen "het potatis".
Anders W

Kvalité ?

Aldrig filter på dagens linser ;-)
Utom pol filter möjligtvis, tidigare när det diskuterats filter så fanns det en länk till en sida där man "testat" bl a UV filter genom att skruva på flera på varandra. Då de gällde UV filter så behövde dom inte skruva ihop alltför många innan bildkvalitén blev helt oacceptabel. UV filter hör filmtiden till.

ThomasR

HÅller med AndersW

Det kostar inte så mycket att byta en frontlins. Ungefär som ett bra filter. Så att "skydda" linsen på alla sina objektiv blir en dyr historia.

Aldrig filter på dagens linser ;-)
Utom pol filter möjligtvis, tidigare när det diskuterats filter så fanns det en länk till en sida där man "testat" bl a UV filter genom att skruva på flera på varandra. Då de gällde UV filter så behövde dom inte skruva ihop alltför många innan bildkvalitén blev helt oacceptabel. UV filter hör filmtiden till.

ThomasR

HÅller med AndersW

Jag håller med.
Jag tycker det vore helt förjävligt att jag har köpt en L lins för 8000:- som inte klarar av UV-ljus.
Klart den gör det utan problem. Likaväl gör nog både Canon, Nikon, Pentax och alla andras linser också det.
Förstår mig inte på hur Canon skulle vara så usla att dom släpper objektiv för 10-tusen tals kronor, som inte klarar av det dom vill ha mest av allt, ljus. Klart att dom klarar det!

Så när din frontlins blivit för repig efter tio års gnuggande får du en ny av Folksam?

Nej, får den reparerad för 750 kr ifall jag orsakat skadan. Slitage är en annan sak.

Tilägg: Har dock aldrig hört talas om man slitit ut frontlinsen pga man putsat rätt. Putsar man fel med grus och skit och då är det inte längre slitage utan skada,

/Stefan

Jag kanske inte var så detaljerad, hade inte så mycket tid på mig att skriva för jag varpåväg till jobbet, förlåt för det :(

Men själva grejen är att objektivet är en present och när jag köpte den så började jag läsa lite om tillbehör till objektiv, då såg jag uv-filter och tänkte att det kanske kunde vara smart som t.ex en billig försäkring, men nu när jag har läst era förslag att den typ försämrar lite av bildkvaliten osv, så kan jag ju ställa en lite mer rakare fråga.

Är UV-filter en bra ide eller bara slöseri med pengar?

Är UV-filter en bra ide eller bara slöseri med pengar?

Ifall man inte ska footgrafera på skitiga platser om dammiga miljöer på bla strand, motorcross odyl eller är väldigt oaktsam så är UV-filter bortkastat. Man ska använda motljuskyddet istället i alla lägen när man footgraferar. Den är inte en prydnad.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar