Annons

Uv-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan! Vilket uv-filter är bra och prisvärt för att framför allt skydda objektivlinsen, men som samtidigt inte försämrar bilderna som jag sett att vissa menar att det gör? Det ska vara till Nikon -8-105 mm objektiv. Tacksam för tips!
 
Mitt bästa tips när det gäller UV-filter är att inte använda UV-filter utan istället ha motljusskyddet som stötskydd. Alla UV-filter försämrar bildkvaliteten i någon mån medan motljusskyddet förbättrar densamma.
 
Till din zoom lär inte ett UV-filter försämra kvaliteten så att du ser någon skillnad, självklart bör du ha ett sådant, känns tryggare. Hoya och Kenko gör prisvärda av bra kvalitet, B W är bland de bästa, men mycket dyrare
 
totalt onödigt om du inte fotar motorcross etc. Däremot tycker alla kamera butiker att det är viktigt men det är bara ren merförsäljning som dessutom är lönsamt. Jag har aldrig kört uv filter pga det försämrar otikens egenskaper. Hela grejen med filter är överdriven om man inte är ute efter vissa effekter som tex polfilter,nd, avtonade filter kan tillföra. För det första har kotrollerade tester i labb visat att filter kan ta bort upp till 30% av ett objetktivs upplösning.
Så spar dina pengar o använd motljus skydd o glöm inte att sätta på objektivlocket när du lägger ner kameran i väskan för där uppstår det mest skador pga att det många gånger ligger vassa hårda saker i väskan.
Men vill du göra fotohandlarn glad köp uv filter o vill du minska dom sämre egenskaperna som uv filter medför så köp ett kvalitets uv från tex B&W.
 
Sållar mig till de som inte använder UV-skydd. Har haft det i alla år till för två år sedan. De försämrar klart nattfoton och ger inte mkt extra skydd. Bästa skyddet är motljusskyddet när man använder den. Annars är bästa skyddet väskan ;)

Och ska du köpa så använd den som sagt vid skitiga miljöer, dammiga, sandiga etc. Ex motocross, fabriksmiljö, sandstrand odyl

/Stefan
 
När jag är ute och seglar så har jag alltid filter på objektivet eftersom det är mycket lättare att göra rent från saltstänk och dylikt. Dock sällan UV-filter. Oftast brukar det vara ett 1A-filter (som iofs också är ett UV-filter), gradual-ND eller polarisationsfilter som sitter på.
 
Ett UV-filter som är tillräckligt bra för att inte försämra bildkvalitén är en väldigt dyr försäkring på ett billigt objektiv som 18-105. Om jag var som du skulle jag strunta i filter och köpa ett nytt objektiv om olyckan skulle vara framme.
 
Köp ett från en känd tillverkare

Detta är en evig debatt, där rösterna kommer vara höga, för eller emot UV-filter kommer nog inom överskådlig framtid vara en fråga med samma allvar som religion.

Intressant är dock att trådskaparen frågar efter tips på UV-filter, men att konsensus i svaren är att han inte behöver det.

Klart att du skall ha ett UV-filter! En kompis som jobbar som proffs har det som markör, att ett riktigt blåbär har lock och inget filter. Själv använder jag UV-filter på alla mina objektiv alltid, för det gör att jag känner mig bekväm att använda kameran utan att vara alltför rädd om den. Ja, det går säkert att se skillnad i ett fåtal situationer i 400% förstoring i Photoshop, men jag har garanterat fått bilder som jag inte skulle fått om jag hade antingen varit orolig för repor på frontlinsen, eller fört kameran till ögat bara för att upptäcka att jag glömt att ta av linsskyddet. Och lock tappar man bort. Kul att tappa bort locket första dagen på en resa...


Köp ett från någon av de stora tillverkarna, t.ex Hoya eller B+W, och inte deras allra billigaste, så kommer du nog att bli nöjd. Undvik de billigaste.




Eftersom det är en infekterad fråga kommer någon säkert snart bifoga länken där någon skruvat ihop sådär en 20 st uv-filter och får uppenbar kvalitetsförsämring och drar den högst ovetenskapliga slutsatsen att eftersom flera dåliga gamla raddiga UV-filter försämrar bildkvaliteten så gör ett fräscht bra UV-filter nog också det.
 
Ett dyrt objektiv är värt att skydda med ett UV-filter, för ett billigare är det tveksamt. Att lägga 800:- på ett bra UV-filter för att skydda ett objektiv för 10.000:- känns som en vettig försäkringspremie. Men som många redan skrivit i tråden; köp bra UV-filter!
Jag använder i princip alltid UV-filter och motljusskydd, de skyddar för lite olika typer av skador. Förr eller senare kommer man alltid att få damm, snö eller saltvatten på sitt objektiv och då känns det mycket bättre att torka av ett utbytbart UV-filter än (dyra) objektivets frontlins.
Jag har testat (med kameran på stativ och med identiska inställningar) och det blir en liten försämring av bildkvaliteten med UV-filtret på. Skillnaden är betydelselös om man inte förstorar bilden maximalt.
Jag har använt UV-filter från Hoya och B+W. När det gäller bildkvaliteten mellan dessa kan jag inte se någon skillnad men jag har haft lite problem med ett Hoya-filter som fick någon konstig beläggning på utsidan som var svår att putsa bort.
 
Jo, jag kan ju förtydliga med att på mina dyrare objektiv använder jag UV från B+W eftersom kostnaden för filtret bara är en liten del av kostnaden för objektivet, men jag skulle inte sätta ett filter för 300 kr på ett objektiv för 1000 kr eller vad det kan kosta begagnat. Det är helt enkelt en kostnad som inte går att motivera med tanke på skyddet det ger.

Men visst, vet du att du kommer att smutsa ned filtret ofta och mycket, speciellt med lera och sand som repar när man torkar bort det, ska du absolut ha ett filter! Enligt mig är B+W bäst eftersom de har så blank yta att de är lätta att hålla rena. Billigare filter har strävare yta och är mycket svårare att hålla rena.
 
Säkert ingen höjdare för det priset. Så, strunta i filter helt. Och objektivet är ju inte är så himla kostsam; ingen jätteförlust ifall du skulle repa frontlinsen... men om nu risken för repor är väldigt stor är det säkert bra att skydda på ngt sätt....
 
Ser nu att jag redan fått svar på frågan som jag slängde ner i all hast inne på Siba där de själva inte visste något om UV-filter. Blev inget köp och vet fortfarande inte hur jag ska göra.
 
Tack i alla fall för era svar, om jag köper filter så vet jag ju nu vad som är värt att satsa på :)
 
Man skall inte laga något som inte är trasigt. På analogtiden fanns ett behov av UV filter för att just filtrera UV. Nu är filtret onödigt att skruva på objektivet. Fråga dig varför du behöver ett filter till att börja med.
 
Intressant! Dum fråga kanske men undrar om det är skillnad på det Hoya 67 mm som jag tittat på och filtret på 72mm som de testat förutom storleken. Bör väl inte skilja i kvalité och i så fall har jag mitt filter :)
 
Misstänker att det är ett Hoya Filter UV(C) HMC på Siba som du tittat på....
Se denna länk http://www.lenstip.com/113.4-article-UV_filters_test_Description_of_the_results_and_summary.html

Visar sig att det slår alla andra i detta test från 2009

Nej nej nej, är inte samma filter. (C) - serien är en lågprisserie med sämre glas än i (O)-serien, som kostar tre gånger så mycket. Men tror nog C- varianten duger gott till en billig zoom. Men som sagt, inte det glaset som testas i Lenstips artikel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.