Min självrisk på min hemförskring är 750 kr och det sker ingen "nedkrivning" sålänge reparationen inte överstiger begagnatvärdet (dvs deras värdering) av objektivet. Och att sätta ett 1000 kr UV-filter på ex 1000 kr objektiv känns liite onödigt.
/Stefan
Nu har jag tröttnat på alla siffror som flyger runt utan grund, jag har frågat Länsförsäkringar, så här ÄR DET!
1. Hemförsäkringen täcker INTE en kameraskada vid olycka. Då krävs allrisk, dvs tillägg på 425kr per år.
2. Självrisken är 1800kr.
3. En repa i linsen pga av damm som du torkar bort täcks inte, drulleförsäkring täcker INTE hanteringsskador, endast oavsiktliga olyckor.
4. Nedskrivning av värdet på kamerautrustning sker enligt följande: du ersätts med : 0-1 år ersätts 80 %, 1-2 =70 % sedan dras 20 % av per år.
5. Hemförsäkring gäller endast i Norden.
Sammanfattning
självrisken 1800kr , repor pga av damm täcks ej, och du betalar 425 kr extra per år. Du kan med tillägg för drulle förmodligen ersättning för olycka om du tappar kameran i backen, dock till nämnd självrisk. Däremot så lär nog bolaget försöka få så mycket som möjligt till hanteringskada. Ni som påstår annat kan redovisa underlag och hänvisa till en specifik försäkring/bolag så det kan kontrolleras.
PS:
Filter på billiga objektiv skulle jag inte heller ha, däremot så använder jag inte speciellt billiga objektiv och jag använder endast UV-filter i de situationer då de gör nytta, vid ljussituationer där de kan vara ett problem åker de bort.
Sedan är det ju faktiskt så, ÄVEN om en försäkring täcker skadan när jag kommer hem så hjälper det ju föga när jag står på Thailändska landsbygden med en repa i linsen...... då är det värt ganska mycket om jag lyckats förhindra något sådant. Eller är man jävligt glad att man som några påstår sparade nån krona på att inte ha filter?