Rommel
Avslutat medlemskap
Du kan säkert mäta en skillnad, vilket jag även har skrivit tidigare, frågan är om det är relevant att man kan mäta det om det inte syns? Jag tycker inte det........ Oftast är bilder till för att se på, inte mäta.
Tänk så bra allt hade varit om det hade varit sant. Det hade blivit enklare att välja kamera, objektiv, konverters etc. Ärligt alltså!
Men så är inte fallet.
Min månbild är väldigt bra exempel. På en optisk sett bra objektiv exempelvis min 70-200/2.8II L så syns det i 99,9% av fallen inte om jag har UV-filter eller ej.
Men i extrema förhållanden och särskilt när man plockar bort motljusskyddet så kommer det inte längre bli 99,9 % utan högre andel kommer defekterna synas.
Nu har väl några av oss telekonverters också och dessa förstärker de optiska defekterna i objektivet och även allt som sitter mellan den och motivet.
Månbilden ser skit ut i fullstorlek med filtret. Många hade trott jag hade tagit den med en billigare supertelezoom. Men utan filter blir den lika skarp som ett längre L-objektiv. I detta fall som ett 100-400L.
Nu kommer ALLA bilder med UV-filter tillsammans med extender bli superdåliga.
/stefan