Annons

Utveckling som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl100920

Avslutat medlemskap
Är en relativ ny medlem på fotosidan. En reflektion som jag redan dragit är att det är väldigt svårt att få andra att ge kritik på de bilder som laddas in. Jag trodde när jag gick med att man skulle få goda råd mm särskilt när man efterfrågar kritik på uppladdade bilder. Varför är det så kan man fråga sig? Är folk lata ? Är fotografer självcentrerade och bryr sig inte om andras bilder ?Är inte ett av syftet med hela fotosidan att stötta och ge varandra goda råd så att man kan utvecklas som fotograf?
Jag har gjort samma reflektion då jag kollat in danska och norska fotosidor. Bilder kan ha setts av hundratals personer men bara enstaka om ens någon orkar kommentera inladdade bilder. Jag påstår inte att jag vare sig är bättre eller sämre än genomsnittet men skulle vilja höra vad ni andra tycker ? Jag vet att många säger ge kommentarer så får du själv egna kommentarer men är det verkligen så enkelt? Bilder på kvinnor och gärna lättklädda kvinnor verkar dra åt sig fler träffar och kommentarer än övriga kategorier. Vad tyder det på? Jag önskar att alla hade ambitionen att ge kommentarer på minst hälften av de bilder som man tittar på. Det behöver ju inte vara långa romaner. Det kan räcka med - snygg bild,bra komposition.
 
Ja, den här frågan har varit uppe otroligt många gånger och det finns nog inget enkelt svar.

Jag kan bara tala för egen del och jag vill helst inte bara ge en kortfattig kommentar utan gärna även konstruktivt tala om vad som är dåligt och bra och då blir det lite "jobbigare" att ge kommentarer.

Visst blir man glad om man får en kommentar som bra, utmärkt ljus, men jag vill nog helst själv ha en mer kompletterande analys av mina bilder och då försöker jag samtidigt ge en själv.

Det kommer också väldigt många bilder per dag till FS, och det gör det inte lättare.

Sen är nog människan så att man hellre ger kommentarer på bilder som intresserar en. Tex lättklädda damer eller annorlunda motiv. Bilder som inte säger så mycket får kanske inte många kommentarer.

/ Marcus
 
Jag tror att man får se avsaknaden av kommentarer som en kommentar i sig. Om man inte får några svar på sina bilder kanske man måste fråga sig själv "vad vill jag säga med den här bilden?, varför väcker den inte något intresse"?...

Det här är nog inte svaret du söker, men en spontan reaktion till varför vissa bilder inte får så många kommentarer.
 
hanshansson skrev:
Är folk lata ? Är fotografer självcentrerade och bryr sig inte om andras bilder ?

Får jag kontra lite och fråga hur ofta du svarar och hjälper nya kameraägare/köpare i forumen? Ta din egen text och ta bort ordet - kommentera - och byt ut det till - svara på frågor i forumen. ;-) Se det som ett tips.

Kan bara svara på frågan från egen synvinkel:

1. Jag har i alla fall från första dagen haft inställningen att ge fler kommentarer än jag får och tittar bara generellt på bilder som jag ska kommentera. Men det finns undantag för man kanske vill följa upp olika saker från diskussioner i forumen etc.

2. Att ladda upp och kolla bilder är möjligt men mindre kul när man råkar ha en tillfällig modemuppkoppling. Så senaste månaden har jag valt forumen en period för att sen i vinter kanske bara kommentera en tid. Tycker det var mitt beslut. Men nej då. Genast kom någon och skulle tillrättavisa, utan att ta reda på fakta och utan att någonsin själv svarat på en fråga i forumen. Menade inte trådstartarens inlägg

3. Det är omöjligt att veta vilka som har taskig självkänsla = Även om du kommenterar helvänligt och ger en enskild mer positiv respons än någon annan gjort, så tolkar den personen det som f..n läser bibeln och orerar i forumen om det. Händer lite till och från.
Sådant kan verkligen sänka ambitioner.

4. Som nybliven medlem kan jag inse att man är förvånad att det klickas utan kommenterande och även mina ord slant där jag lite iof bara skämtsamt sade "abbans" om fenomenet. Efter lite frågande i forumen tog jag till mig andras synpunkter och värderade att det är som det är för att det är byggt så. Det perfekta samhället finns inte, inte ens på Internet
 
Senast ändrad:
Jag har ett antal gånger tagit pauser i kommenterandet då det inte gett något. Vare sig kommentarer tillbaka eller respons på kommentarer man gett. Så jag har tröttnat till och från.

Det var en diskussion här förut om att "kommentera mera" - särskilt bilder som låg okommenterade... Om man nu går in på okommenterade bilder (där många tyvärr skulle passa bättre på MSN Foto), och skriver precis det man tycker, okej - det blir kanske mindre konstruktivt ibland, så får man hugg tillbaka, per mejl då förstås... Jag kan inte ljuga och skriva "vilken kalasbild" när den i själva verket är mer eller mindre kass.


Däremot är jag väldigt glad över de kommentarer jag fått hittills. :)
 
Bara en sak om när fotografer blir sura eller tvära om man varit kritisk mot en av deras bilder ;

Om man själv blir sur eller tvär av att någon blir sur och tvär så tycker jag att man sänker sig till den personens nivå själv. Då tål man ju inte kritik själv heller. Nej, fotosidan är inte tänkt att man ska kritisera varandras kommentarer, men man kan ju heller inte förbjuda nån att göra det. Sen kan man tycka att det är dumt, men det är ju fotografens problem. Tycker man själv att man varit kritisk på ett "snyggt" sätt ( dvs inte personangrepp eller så)
så räcker väl det? Måste man ha bekräftelse av varje fotograf att kritiken var bra?

Dessutom blir väl inte ALLA helt sura av kritik?
Att några blir det känns inte alls överraskande. Oavsett hur man lägger fram kritken.
 
Re: Re: Utveckling som fotograf

Hans-C skrev:
"Är folk lata ? Är fotografer självcentrerade och bryr sig inte om andras bilder ?"

Ja.

Det där tycker jag att generalisera. Det finns många eldsjälar på Fotosidan som ständigt dyker upp och kommenterar alla möjliga bilder, trots att de kanske inte får ngn mer respons för det.
 
Re: Re: Re: Utveckling som fotograf

Jessica_ skrev:
Det där tycker jag att generalisera. Det finns många eldsjälar på Fotosidan som ständigt dyker upp och kommenterar alla möjliga bilder, trots att de kanske inte får ngn mer respons för det.

Men frågon var ju också generellt ställd, "folk". Det tolkar jag som majoriteten/i allmänhet. Ja, utan dessa eldsjälar skulle alla fotosidor självdö. Men är det rätt att några få personer skall stå för dom flesta kommentererna och resten bara förvänta sig och ta emot?
 
Re: Re: Re: Re: Utveckling som fotograf

Hans-C skrev:
Men frågon var ju också generellt ställd, "folk". Det tolkar jag som majoriteten/i allmänhet. Ja, utan dessa eldsjälar skulle alla fotosidor självdö. Men är det rätt att några få personer skall stå för dom flesta kommentererna och resten bara förvänta sig och ta emot?

Nej, det är fel, det har du rätt i. Men det här ämnet har varit uppe flera varv och det verkar inte bli ngn större bättring, tyvärr.
Någon annan medlem har skrivit om detta tidigare, en funktion i stil med att användaren anger vilken slags kritik han önskar - och i vilken utsträckning.
Ibland är det svårt att veta vad man ska kritisera och om fotografen verkligen "tål" att höra detta.

Jag tror att det mer handlar om rädsla än lathet när det gäller de få kommentarerna. Eller en kombination.
 
Jg kan förstå att att detta är en diskussion som varit uppe tidigare på fotosidan.Om jag själv säger att jag vill ha kritik på mina bilder så räknar jag med att kumma tåla både positiv och negativ kritik. Både behövs om man skall utvecklas. Det finns dock en skillnad på hur man framför kritik. Syftet med all typ av feed back/kritik både positiv och negativ syftar enligt mitt förmenande till att åstadkomma en förändring till det bättre. Ingen vinner på att vara nedlåtande genom att vräka ur sig kommentarer typ "bilden borde aldrig publicerats". All kritik måste ju ge fotografen en chans att komma vidare. I mitt jobb så är feedback en mycket viktig faktor människor emellan. Sabla ned någon kan alla göra men att få någon att förstå vad han/hon måste ändra på det är en konst. Det kanske är en orsak till varför det inte förekommer så mycket kritik, vad vet jag. Jag kan även hålla med om att all bilder inte tilltalar alla och därför så ger man inte kritik på bilder som man ej gillar. Tänk om all skulle försöka ge en kommentar på en udda bild! Vad skulle inte detta kunna föra med sig!
Några nämner eldsjälar. De behövs och gör en värdefull insats men kommer vi andra inte igång så tror jag i längden att man kommer att tappa intesset för sidan och söka sig någon annan stans.
 
Talande tystnad

Riktigt bra bilder får relativt många kommentarer. Dåliga bilder får inga eller få kommentarer.
 
Senast ändrad:
Som flera har skrivit: avsaknad av kritik= dålig kritik: Slätstruken/trist bild. I kombination men svenskens ovilja att ge negativ kritik.

Det är så jag själv tolkar egna bilder som inte spanas in så ofta (som ibland kan vara trista).

Allvarligt talat, hur kul är det att såga medfotografers trista bilder på barn, respektive, katter, hunder o.s.v. Även om det är mer än berättigat? Jag har själv svårt för att kritisera, även om det ibland skulle vara konstruktivt.

/Jörgen
 
Re: Talande tystnad

freddes skrev:
Riktigt bra bilder får relativt många kommentarer. Dåliga bilder får inga eller få kommentarer.

Visst är det kul om man någon gång lyckas få till en bild som folk tittar på och kommenterar för att den är bra. Det är ju en bekräftelse i sig och självförtroendet får en skjuts uppåt. Men det är ju de dåliga bilderna som man behöver få kritik på/hjälp med för att utvecklas.
 
Vill man ha många kommentarer till sina bilder så ska man som motiv välja en halvnaken flicka i 18-23-års-åldern. En bild på en halvnaken tjej genererar minst 10 ggr så många visningar och cirka 7 gånger så många kommentarer. Har hon dessutom en "sugande" blick, ja då är det en klar hit!

*ironisk...
 
Hej,
jag gjorde ett litet experiment igår, och försökte kommentera *alla* bild som kommit in under en dag. Det gick inte (som man ju kunde räkna ut innan).

Jag kommenterade omkring 50 bilder, och det tog ungefär 1.5 timme att skriva (hyfsat)meningsfulla kommentarer. Under den tiden flödade det in typ 45 nya bilder, så jag höll knappt jämna steg.
Jag räknade ut igår kom in ungefär 500 bilder, så att kommentera allt är omöjligt (så klart).

Syftet med mitt experiment var också att känna efter vad det skulle ge, att faktiskt kommentera alla bilder, inte hoppa över någon.

Ganska intressant faktiskt, dels blir man ju trött efter ett tag. De svåraste bilderna att kommentera är nog bra "genre"-bilder som är väl genomförda, men i ett område som man själv inte håller på med. Som blommakro för mig, hur ska jag kommentera dem? :)

Det som är roligt är när det uppstår dialog, några bilder kom upp med nya varianter och vi skrev fram och tillbaka ett par gånger, det är kul.

Hmm, åter efter lunch... dom står och trampar här...
-Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.