Sgart
Aktiv medlem
Vad gäller utrustning så är det viktigast att ha bra optik. Man vinner m y c k e t mer i kvalitet om uppgraderar till någon eller några kvalitetsgluggar än om man uppgraderar kameran. Det man vinner på att uppgradera kameran till en dyrare är bättre brushantering. Men som landskapsfotograf använder man iaf oftast låg ISO och stativ och då spelar brushanteringen inte så stor roll.
En sak jag tycker är skönt med "en dyrare kamera" är känslan av att ha vädertätning. Det gäller såklart även optiken om man vill gå för det men för MIG är det väldigt skönt att veta att ens utrustning inte är allt för ömtålig. Det gör att jag utan vidare kan gå ut i regn, snöstorm och dylikt utan att vara nervös för min utrustning. Med min förra kamera (D5100) flydde jag till tak och under träd så fort regn kom.
Det har kanske egentligen inte så mkt med sakfrågan att göra, men ändå eftersom många av tipsen i tråden har att göra med att fota under olika förutsättningar och inte bara i fint väder.
I så fall kan faktiskt en bättre kamera vara användbart. Kanske inte så mkt för slutbilden men för att överhuvudtaget gått ut och tagit den.