Annons

Utveckla sig inom landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Den heter Trycksaksproduktion och gick på Fotohögskolan i Göteborg i höstas. Jätterolig kurs som jag verkligen kan rekommendera om den går i höst igen:) Vi fick göra allt från grunden: göra layouten i Indesign, skaffa papper, trycka och binda boken i skolan och fixa omslag/pärm.
 
Jag tänkte mer att göra berättelser av enbart bilder, men att ha text är ju också roligt. Visningsprogram vet jag inte (mer än Indesign då), men man kan ju göra böcker. Har precis gått en kurs där vi fick göra egna böcker från grunden vilket var hur kul som helst, men vill man göra det enkelt finns det ju rätt många fotoboksföretag också.

Jag använder MS-Powerpoint för att göra en bildberättelse. Funkar utmärkt. För en vända i LR för att framkalla RAW-bilderna och sedan in i P-point med dem.

//Arne
 
Jag använder MS-Powerpoint för att göra en bildberättelse. Funkar utmärkt. För en vända i LR för att framkalla RAW-bilderna och sedan in i P-point med dem.

//Arne
Ahhh Det finns alltså ngn som kan göra ngt vettigt i det programmet....
(Ett personligt hatobjekt, men det framgick väl tydligt i texten;) )
 
Sen har vi ju det med utrustning också, jag tror inte att jag tar mig vidare hur långt som helst med den utrustningen jag har, jag har ju fortfarande en nybörjarkamera (canon 600d) Känns som den och objektivet hindrar mig lite faktiskt.
Men man tar kanske inte bättre bilder bara för att man har en bra kamera :)
Vad gäller utrustning så är det viktigast att ha bra optik. Man vinner m y c k e t mer i kvalitet om uppgraderar till någon eller några kvalitetsgluggar än om man uppgraderar kameran. Det man vinner på att uppgradera kameran till en dyrare är bättre brushantering. Men som landskapsfotograf använder man iaf oftast låg ISO och stativ och då spelar brushanteringen inte så stor roll.
 
Vill du utvecklas? Jag är bildredaktör på National Geographic (i min fantasi).

Beställer härmed en bildstory på 10 bilder som beskriver Värmlands natur. Bilderna får gärna ha en känsla av mystik.

Bilderna skall vara i A4, 4 i stående format och 6 i liggande.
En annan sak man kan göra för att utvecklas och tvingas vara kreativ är att under en dag bara fotografera med en given brännvidd. Det vet jag av egen erfarenhet kan vara riktigt utmanande. Ju längre brännvidd desto större utmaning som landskapsfotograf.

Jag har också i tråden, och vet också efter att ha sett många av dina bilder här på FS, sett att du helst använder vidvinkel när du fotar dina fina landskapsbilder. Kanske en helg där du försöker fånga landskapet med normaloptik eller tele och ändå försöka få fram landskapet du betraktar.

Landskapsfotografering med vidvinkel och liten bländare för att maximera skärpedjupet är legio. Använd förslagen ovan med en större bländare som antyder landskapet men fokuserar något speciellt kan också utveckla dig. Dvs använd bokehn kreativt och intresseväckande.
 
Håller med om ovanstående. Jag tar ofta bara med mig 50mm ut nuförtiden för att verkligen bli tvungen att bara använda en brännvidd. Fast sen fuskar jag ändå och gör panoraman ifall jag ser något som jag vill ha en vidvinkelbild av;)
 
Håller med om ovanstående. Jag tar ofta bara med mig 50mm ut nuförtiden för att verkligen bli tvungen att bara använda en brännvidd. Fast sen fuskar jag ändå och gör panoraman ifall jag ser något som jag vill ha en vidvinkelbild av;)
Det är inte att fuska. Det är att vara kreativ!! :)
 
Jag förstår verkligen hur du tänker angående det där att lanskapet hemmavid känns tråkigt. Jag älskar att fota landskap, men det ska vara storslagna sådana med höga berg och liknande. Sånt finns ju helt enkelt inte i Sverige och visst går det att göra fotoresor, men då är man så kort tid på en plats och hinner inte lära känna den riktigt.

Jag vill flytta till ett annat land eller norrut, men tills dess har jag löst det genom att ändra inriktning lite och har anpassat mig mer till det som finns här hemma. Jag kan inte ändra på hur naturen ser ut, men jag kan ändra på hur jag ser på naturen. Bor för tillfället vid havet på västkusten och håller på med ett långsiktigt projekt där jag kombinerar mitt historieintresse med fotointresset och som handlar om spår/det som blir kvar (av havet/människan/naturen osv). Jag har gått några fotokurser på universitetet där vi fått i uppdrag att göra bildberättelser och det har varit väldigt lärorikt och anledningen till att jag satte igång med ovanstående projekt. Nu har jag visserligen inte kommit så jättelångt i mitt fotande, men jag tänker mig att det jag lär mig av detta kommer jag ha nytta av när jag fotar traditionella landskap. Kanske är det också lättare att utveckla en egen stil då man måste förhålla sig väldigt personligt till landskapet?

Så mina förslag är att göra bildberättelser, se på hur man kan förhålla sig till landskapet och involvera andra intressen i fotandet.

Kan även rekommendera George Barrs böcker om du inte läst dem - tyckte de var väldigt trevliga. Sedan hittade jag en bok som heter Landscape within: insights and inspiration for photographers av David Ward. Jag har bara läst några sidor än och det var flera år sedan, men tror den tar upp lite mer om bakgrunden till hur vi ser på landskap osv. Kanske kan vara intressant?

Låter intressant med en bildberättelse, Men vet inte riktigt vad det innebär. Förklara gärna lite mer hur det funkar och vad det går ut på. :) Gärna med lite konkreta exempel.
 
Ramlar in i den här tråden ganska sent. Typ nu på morgonen.
National Geographics-grejen är riktigt bra.
Såpass bra att jag kanske snor idén :)

S-kurvor säljer, har nån sagt.
Stämmer gott det...
Lanskapet är fullt av dem. Lägg kameran på sätet bredvid dig i bilen och ta en tur i hemtrakterna med påslaget öga för S-kurvor, stanna så fort du hittar något och ägna dig åt motivet.
Du kommer att märka att även Värmland är fullt av intressanta platser för du kommer att finna andra roliga saker också, inte bara S-kurvor. Det kommer på köpet.

Har du en plats som du fotograferat redan i närheten så kan du
gå dit mitt i natten och leka med kameran på stativ.
Skillnaderna blir uppenbara inte bara på grund av skillnaderna i ljus, det händer mycket mer än så.
Har tagit många av mina absolut sämsta bilder mitt i natten.
Några av mina bättre också.


Ja S-kurvor går alltid hem :) Att åka omkring och bara leta efter en fotovänlig plats tycker jag är svårt. Jag brukar alltid veta var jag ska innan jag beger mig ut. Brukar hitta platser genom att titta på bilder på internet och sen tar jag reda på var bilderna är tagna. Brukar också ta hjälp av google earth vilket är ett fantastiskt verktyg.

Nattfotografering brukar jag inte syssla med, men stativ och långa slutartider gör jag. Det kommer ju lite av sig självt när man fotar landskap strax innan och efter att solen har gått ner.
 
Bra förslag om att "tvinga" sig själv. Inom måleriet är det ett bra knep att välja en färg man hatar och att måla med penslar man aldrig använder (kniv, fingra). Överfört till foto, välj ett väder du inte tycker om, objektiv du inte brukar använda, blix, självporträtt i naturen (kostym, slips och putsade skor), tag med något opassande som skall vara med i alla bilder

Intressant ide men än en gång förstår jag inte hur självporträttsfotografering skulle hjälpa mig att bli bättre på landskapsfotografering :)
 
Vad gäller utrustning så är det viktigast att ha bra optik. Man vinner m y c k e t mer i kvalitet om uppgraderar till någon eller några kvalitetsgluggar än om man uppgraderar kameran. Det man vinner på att uppgradera kameran till en dyrare är bättre brushantering. Men som landskapsfotograf använder man iaf oftast låg ISO och stativ och då spelar brushanteringen inte så stor roll.

Absolut så är det, objektiv är ju det man ska satsa på i första hand. Dock är det ju aldrig någon nackdel att gå över till fullformat tycker jag. Som du säger så är brushanteringen en viktig detalj och det får man inte enbart av högt iso. Även vid långa slutartider och i mörka partier har jag märkt.
En fullformatskamera har även ett större dynamiskt omfång för att sen inte prata om sökaren.

Nja det känns allt som att jag vill byta upp mig :)
 
En annan sak man kan göra för att utvecklas och tvingas vara kreativ är att under en dag bara fotografera med en given brännvidd. Det vet jag av egen erfarenhet kan vara riktigt utmanande. Ju längre brännvidd desto större utmaning som landskapsfotograf.

Jag har också i tråden, och vet också efter att ha sett många av dina bilder här på FS, sett att du helst använder vidvinkel när du fotar dina fina landskapsbilder. Kanske en helg där du försöker fånga landskapet med normaloptik eller tele och ändå försöka få fram landskapet du betraktar.

Landskapsfotografering med vidvinkel och liten bländare för att maximera skärpedjupet är legio. Använd förslagen ovan med en större bländare som antyder landskapet men fokuserar något speciellt kan också utveckla dig. Dvs använd bokehn kreativt och intresseväckande.

Det är en bra ide som jag läst förr. Att enbart fota med en och samma brännvidd under en period eller vid utvalda tillfällen.
Tänkte faktiskt sätta på mitt canon 70-200 f4L nu i helgen och bege mig ut och fota intima landskap. Alltså tvärtemot vad det jag brukar fota.
Tror det kan vara väldigt nyttigt då jag måste leta motiv i naturen som jag inte är van vid.
 
Låter intressant med en bildberättelse, Men vet inte riktigt vad det innebär. Förklara gärna lite mer hur det funkar och vad det går ut på. :) Gärna med lite konkreta exempel.

Jag tror jag har uttryckt mig väldigt oklart;) Jag menar helt enkelt det vanliga att man berättar med bilder, som i ett reportage. Så som det uppdraget du fick att ta 10 bilder som visar Värmland ur en viss vinkel:) Det blir ju lite annorlunda när man ska ta flera bilder på ett tema istället för bara en bild.
 
Jag tror jag har uttryckt mig väldigt oklart;) Jag menar helt enkelt det vanliga att man berättar med bilder, som i ett reportage. Så som det uppdraget du fick att ta 10 bilder som visar Värmland ur en viss vinkel:) Det blir ju lite annorlunda när man ska ta flera bilder på ett tema istället för bara en bild.

Det är nog bara jag som är lite trög i bollen :)
Jag förstår dock vad du menar nu. Är det fina storslagna landskapsbilder med grymt ljus som är bäst eller det mer dokumentära bilder bara för att visa landskapet/ platsen man ska satsa på, mer som dom tråkiga bilderna som finns i alla dagstidningar typ ?
 
Det är nog bara jag som är lite trög i bollen :)
Jag förstår dock vad du menar nu. Är det fina storslagna landskapsbilder med grymt ljus som är bäst eller det mer dokumentära bilder bara för att visa landskapet/ platsen man ska satsa på, mer som dom tråkiga bilderna som finns i alla dagstidningar typ ?

Ta bilder som du är stolt över att sätta ditt namn under.
 
Är det fina storslagna landskapsbilder med grymt ljus som är bäst eller det mer dokumentära bilder bara för att visa landskapet/ platsen

Gillar utmaning du fick, tråden skall följas ;)

Med ovanstående tror jag du dock missar poängen. Uppdraget du fick var att visa DITT mystiska Värmland, dvs ingen annan kan bestämma åt dig vad du ska fotografera. En variant om du är osäker är ju att börja och se vad du kommer hem med för bilder för att efter ett tag bestämma dig för tema.
 
Nu har jag läst igenom tråden igen. Det är ganska många motsägelsefulla inlägg Andreas.

Du skriver att det är synd att du bor i Värmland för naturen där är tråkig att fotografera.

Du skriver att du inte vill gå ut i skogen för där finns vilda farliga djur.

Du tycker det är svårt att leta efter lämpliga fotoställen så du letar upp färdiga bilder på nätet och tar reda på var de är tagna och åker dit för att fota.

Du skriver att eftersom gemene man oftast gillar storslagna solnedgångar och blankt vatten före andra motiv väljer du att specialisera dig på denna nisch. Det är viktigt att publiken gillar dina bilder.

Du känner att du har fastnat i utvecklingen och ber om färdiga lösningar så att du kan komma vidare mot ditt mål; att bli en etablerad landskapsfotograf som tar populära bilder.

Vad är det du vill utveckla?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar