andreassofus
Aktiv medlem
Jag tänker på en sak direkt när du nämnde national geographic. Jag har hört ett uttryck en gång i tiden att 90% av alla bilder i national geographic är tagna under gyllene timmen. Sant eller ej känns inte relevant. MEN jag tycker det är intressant när andra kända fotografer (exempelvis som i SVT's serie Mästerfotografens hemligheter) Påtalar att deras favorittidpunkter att fotografera är andra tidpunkter. Exempelvis Uttalar sig just Patrik Larsson om att sommaren 2012 inte var någon fin sommar, men att det gav många bra bildtillfällen just därför. I boken "året runt" har Hans Strand tagit många riktigt bra bilder i betydligt sämre väder och tidpunkt än "bästa tänkbara" och dom är riktigt bra. Serkan Gûnes är ju en annan fotograf som tar många bra bilder i andra tidpunkter förutom soluppgång och solnedgång. Att hamna i spår och fasta recept för vad som är "bra bilder" är nog det sämsta som kan hända.
Vad menar du med en "bra sommar"? menar du sol och blå himmel så håller nog alla landskapsfotografer med om att det inte är bra fotoväder.
Man vill ju gärna ha moln på himlen som ljuset kan reflektera mot.
Dock så gillar jag ovädersbilder ganska mycket då det ger mycket dramatik i bilderna. Men när himlen bara är jämngrå (som den har varit nu sen i oktober) och ljuset är platt och obefintligt så tycker jag även att bilderna blir tråkiga.
Hans strand är riktigt duktig. Serkan är också duktig men inte SÅÅ duktig som folk verkar tycka. Har kollat på många av hans bilder nu ikväll och förvånades öve hur vardagliga många av dom var , dessutom lutande och buktande horisonter . Tycker att han borde kunna bättre så som han blir hyllad av allt och alla.