Annons

Utter?

Produkter
(logga in för att koppla)

microo

Aktiv medlem
Först trodde jag det var säl men sen dök det inte utan vände och simmade mot närmsta land
Hade fel objektiv på och innan jag fått grejorna i ordning så... vet ej om bilden duger för identifiering men alldeles för stor för mink, och klart ett mårddjur när det gick upp på land,
Stockholms mellanskärgård

Bilagor

• utter.jpg
    utter.jpg
    43.9 KB · Visningar: 341
Inget utterhuvud precis.

Får också aningar åt nåt annat än utter, kanske mårdhund. Kolla nätet för bilder på dessa. En utter är betydligt mer långsmal än mårdhund, mårdhunden är betydligt mer lurvig än uttern. En utter som kommer upp ur vattnet ruskar sällan på sej medans mårdhunden nästan garanterat ruskar av sej vattnet. Har du misstankar om mårdhund ta kontakt med Svenska Jägareförbundet omgående !
http://jagareforbundet.se/

Detta är ett djur som inte hör hemma i Sverige och som bör tas bort för att det gör stor skada bland sjöfåglar m fl. Den går fram som en dammsugare och äter allt som är mindre än, typ svan ungefär. Samt förökar sej våldsamt fort.

ThomasR

Nej, knappast mårdhund, men ganska talrik i Stockholms skärgård är mink; massor av dem har blivit utsläppta eller rymt. De är en invasiv art, som tål vår vinter och gör stor skada på framför allt sjöfågel, där de tar såväl vuxna fåglar som ungar och ägg.

Alldeles för stor för en mink säger du? Jag är böjd att hålla med. Dessutom ser den ut att vara en sämre simmare än mink. Skulle det kunna vara en grävling?

Nej, knappast mårdhund, men ganska talrik i Stockholms skärgård är mink; massor av dem har blivit utsläppta eller rymt. De är en invasiv art, som tål vår vinter och gör stor skada på framför allt sjöfågel, där de tar såväl vuxna fåglar som ungar och ägg.

Har sätt mycket mink, men denna var mycket större, framför allt grövre

Alldeles för stor för en mink säger du? Jag är böjd att hålla med. Dessutom ser den ut att vara en sämre simmare än mink. Skulle det kunna vara en grävling?

Hadde ingen tanke på grävling, har sett det förut på ön som djuret var på väg mot, men grytet varkade tomt.
Tyvär har jag inte möjligheter att åka dit på ett tag.

Hadde ingen tanke på grävling, har sett det förut på ön som djuret var på väg mot, men grytet varkade tomt.
Tyvär har jag inte möjligheter att åka dit på ett tag.

Grävling tror jag inte att det är, stopet är för brant och nosen för kort. Ser också ut som djuret på bilden har hängande öron, så som tidigare spekulerat så lutar det åt hund.

Grävling tror jag inte att det är, stopet är för brant och nosen för kort. Ser också ut som djuret på bilden har hängande öron, så som tidigare spekulerat så lutar det åt hund.

Ja det börjar ju osa katt och hur det går föär fotografer som påstår sig fotat mårdhund vet vi ju, så det kan man ju inte göra.
Tack för er hjälp skall så fort som möjligt spendera mer tid i det området och försöka ta reda på vad det verkligen var.
Tack alla för ert stöd!
/Micke

Beror på ..

Vad händer med någon som fotar en mårdhund ?

Inte ett skvatt :)
Såvida att man inte med en dåres envishet hävdar att man verkligen har sett/fotat en sån på en osannolik plats.
Däremot om man är osäker vad man sett/fotat å vill ha ett utlåtande av kunniga personer så tyder de väl på gott omdöme, eller ?

Inte ett skvatt :)
Såvida att man inte med en dåres envishet hävdar att man verkligen har sett/fotat en sån på en osannolik plats.
Däremot om man är osäker vad man sett/fotat å vill ha ett utlåtande av kunniga personer så tyder de väl på gott omdöme, eller ?

Tack var bara ett litet försök till skoj! ;-)
Som sagt skall tillbaks ut och försöka bevaka några nätter så jag ser och fotograferar bättre bilder, och gör säkra observationer..

:)

Att det fuskas på alla plan har det väl alltid gjort. Kan ta ett exempel för många år sedan.
En tidning publicerar ett foto på ett lospår, att det fanns lo där visste jag /hade sett spåren själv)
Den publicerade bilden föreställde ett hundspår, jag skrev in till redaktionen, och efter ett par dagar kom ett svar att den bilden gjorde sig bättre i tidningen. Tragiskt men ack så sant.

Hittade en bild till innan djuret upptäckt mig och vänt och innan jag bytt objektiv detta fotat med tvåhundra grymt croppat Denna bild tcker jag luktar grävling?

Bilagor

• Micke_(1_av_1)-2.jpg
    Micke_(1_av_1)-2.jpg
    364.5 KB · Visningar: 47
Hittade en bild till innan djuret upptäckt mig och vänt och innan jag bytt objektiv detta fotat med tvåhundra grymt croppat Denna bild tcker jag luktar grävling?

Det måste jag ju hålla med om :)

Såg du den på land ? ingen svans så har du en grävlimg.

Det måste jag ju hålla med om :)

Såg du den på land ? ingen svans så har du en grävlimg.

Man kan också reta den så att den biter en i benet. Om den fortfarande sitter kvar i benet när man kommer tillbaka till datorn för att skriva om det, så är det också ett tydligt tecken på grävling. Fast det kanske inte fungerar när dom simmar.

Går man på utseendet skulle det kunna vara en järv, men förekomsten av järv i Stockholms skärgård är så vitt jag vet tämligen obefintlig.

/Karl

Man kan också reta den så att den biter en i benet. Om den fortfarande sitter kvar i benet när man kommer tillbaka till datorn för att skriva om det, så är det också ett tydligt tecken på grävling. Fast det kanske inte fungerar när dom simmar.

Går man på utseendet skulle det kunna vara en järv, men förekomsten av järv i Stockholms skärgård är så vitt jag vet tämligen obefintlig.

/Karl

Järv kan du nog avskriva från utredningen.
Sen finns det väl inga säkra belägg för allt skrock om grävlingen, inte dom jag mött iallafall :)

Järv kan du nog avskriva från utredningen.
Sen finns det väl inga säkra belägg för allt skrock om grävlingen, inte dom jag mött iallafall :)

Har bara sprungit på skelett av dom i skogen och där har käkarna alltid i samma position hela tiden. Saker med säkra belägg brukar annars sällan klassificeras som skrock.

Vis av historien har jag lärt mig att när det gäller saker och ting i Stockholms skärgård skall man aldrig bestämt avskriva någonting.

/Karl

ANNONS