Evut
Aktiv medlem
Tror du missat något. Detta är vad man gör när man redigerar bilden. Det gör man på skärmen. Perfekt är när utskriften blig exakt det man ser på skärmen. Dit kan man aldrig nå eftersom det ena är en bakgrundsbelystskärm och det andra en utskrift på papper med det ljus som omgivningen ger till ytan.
Är Mona Lisa perfekt? Den kanske borde vara större. Det är på skärmen och med redigering vi skapar våra konstverk. Hur det kommer ut i printar beror på hur vi väljer papper eller canvas.
Gör vi rätt blir det som vi önskar av det vi ser av redigeringen på skärmen.
Jag har inte Din erfarenhet av utskrifter utan min fråga är mera åt nybörjarhållet.
En skärmkalibrator skall införskaffas. Men det är detta som Du skriver om skillnaden bakgrundsbelyst skärm och utskrift på papper som jag finner intressant. Bilderna har bra ljus på skärmen men jag upplever pappersbilden för mörk. När jag sätter bilden (sidan i fotoboken) under skrivbordslampan 2700K blir jag nöjd med ljuset.
Min frågar är om detta kommer att kunna lösas med en korrekt kalibrerad skärm eller skall jag manuellt ställa in mot 6000K och ljusstyrka 120 cd?
Eftersom jag är inne på hemautomation tänker jag byta ut taklampan mot en med justerbar styrka och då ställa in 6000K.
Tacksam för Dina kommentarer!