Det viktiga är att hela kedjan fungerar. Som att man inte låter något ljus från ett fönster komma in eftersom det ljuset är så olika allt från kallt morgonljus till varmt kvällsljus.
Till ts, när du kalibrerade skärmen då har du ställt in ljustyrkan på själva skärmen vad hade du den på? det är lätt hänt att man kommer åt ljusstyrkan efter man kalibrerat o då blir skärmen mörkare eller ljusare. Jag skriver alltid ner vad jag ställt den på.
I mitt arbetsrum så har jag mörkläggande persienner samt speciallysrör för foto som ger gör att du får ett omgivningsljus på 5000 kelvin. Har för mig att lysrören har en beteckningen 950 o det finns flera tillverkare, och Stefan olsson testade flera olika märken men Normlight gav det ljus som stämde bäst.
Jag hade en liten special bordslampa för foto med den kan du bara betrakta utskriften du får inte rätt omgivningsljus med den.
Eftersom ögonen anpassas efter färger runt skärmen speciellt bakom så bör du ha ytan bakom målad i en helt neutralgrå färg som NCS S 4000-N, jag har hela rummet i den färgen. Är mode med grått så det funkar bra
Själva ljusstyrkan i rummet bör vara 1/4 till 1/8 av skärmens ljusstyrka. Så det innebär har du skärmen inställd på 120 så ska rumsbelysningen ligga på 50-100 lux.
Stefan olsson sa detta på en kurs samt det står i hans bok som är en riktigt bra faktabok att
jag citerar
Jag vet inte hur många gånger jag hört klagomål på över att bilden på skärmen är ljusare än än din pappersbild som du ser i det svaga rumsljus som du skapat.
Ett betrakningsljus ska ligga på 500 lux en färgtempratur på 5000k.
Det innebär att betrakningsljuset ska alltså vara 4-5 gånger starkare än rumsbelysningen.
Har du det så är det enkelt att få matchning mellan skärm o utskrift.
Det står mycket om detta på
http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/
Finns mycket att skriva om hur man ska få till det, men grunderna är
rätt ljus i rummet
neutral grå yta, i vilket fall bakom datorn
kalibrera,profilera skärmen
använd en bra profil till pappret, finns en del tillverkare som har bra annars kan du beställa en proffsgjord till ditt papper från tex profiler.nu
Ska du använda mycket olika papper så finns tex image print från software colorbyte. Ett rip program som har typ profiler till alla papper o dessutom för olika betrakningljus.
Med det programmet så stämde alltid mina utskrifter. Jag hade det till mina storformatsskrivare från epson. Idag kör jag canon pro 1000 o har hittat bra profiler till dom papper jag använder.
Ibland om man använder tillverkans profiler så kan man undra/tycka att det ser ut som man har ett färgstick då finns det ett hjälpmedel som är riktigt bra o det är kodak color print VIEWING FILTER KIT.
Men om man vill ha en riktigt bra faktabok så är digital bild 4.0 från Stefan riktigt bra, kanske inte lika underhållande som en bok från scott kelby men den Stefans bok är ren fakta.