Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag har en fundering jag använder papperstillverkarnas profiler om det är så att dom inte testar alla skrivare mot resp. papper kanske profilerna inte är rätt, om man köper en egen
kalbrator för att göra egna pappersprofiler tror ni att man skulle få bättre profiler?
jag har en x-rite kalibrator för skärmen, har sneglat på X-Rite i1Studio för pappersprofiler
är det någon som har erfarenhet av den, eller någon annan kalibrator? //åke
Jag använder pappperstillverkarnas profiler. Har man en av de mer vanliga skrivarna så finns det nästan profiler för alla papper. De från Ilford, Hahnemuhle m.fl håller minst lika bra kvalitet som Epsons egna.
Jag har aldrig själv gjort några profiler fast har sett hur man gör. Luminous Landscape var en av de bästa sajterna förr när det gäller utskrifter. Där visade Michael Reichmann hur man gör egna profiler. Han använde en väldigt avancerad kalibrarator från X-RITE. Det finns eller har åtminstone funnits skrivare med inbyggd kalibrarator. Tror det var från Canon.
Precis som när man kalibrerar en skärm använder man en färgkarta som ett stort colorchecker card. Det är väldigt många nyanser som skrivs ut. Inte säker på hur många. Minst 64, fast troligen fler
Sedan skall man mäta upp var och en av dessa för att skapa en profil. Troligen måste man också lägga in D-max och papperets ton.
Stefan Ohlssons firma Projektor gjorde profiler och hade ett arbetsflöde för detta. Han kunde göra profiler för ens egna skrivare om man hade ett speciellt papper man gillade.
Såg att hans hemsida för företaget finns kvar. Där finns en hel del makron att ladda ner och många intressanta tester. http://www.profiler.nu
Vet inte om det finns andra som gör samma sak.
Senast ändrad: