Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift i A4

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamsan

Aktiv medlem
Någon som vet hur utskrifterna från Canon A75 blir i A4? Är det stor skillnad mellan A75 och A85 på bildkvaliteten? Verkar som att många väljer A85 men den ska ju ha mer brus.
 
Utskrifterna från en A70 (som ju, som sagt, är identisk med A75) blir rätt bra i A4-format. Jag tror inte att man märker nån jätteskillnad på den och på A85:an i det avseendet. Men man har ju lite mer utrymme om man behöver beskära bilden med en A85. Det kan ju vara bra.
Bruset är ju bara marginellt högre på A85 och spelar knappast nån roll under normala omständigheter.

Edit:
Pixmania har A85 med 256MB minne, laddare, batterier, laddare och någon slags väska för ca 3100kr. Tycker jag verkar vara ett rätt bra köp om man väljer mellan dessa två. ;-)
 
Hur stora förstoringar kan man göra med A75 så att det blir riktig fotokvalité? Ställer samma fråga för A85.
 
Jag har aldrig gjort större än A4, så jag kan inte svara på det. Men det bror ju åxå lite på betraktningsavstånd och så, samt hur petig man är med att allt måste vara knivskarpt.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan dra upp dem i A3 med rätt hyfsat resultat om man inte står allt för nära och tittar, utan på lagom betrakningsavstånd, men jag har inte testat, som sagt.

Någon annan kanske har testat och kan ge bättre svar på frågan...

Edit:
Det gäller både A75 och A85. LITE bättre blir det nog med A85 men.
 
Då kan man säga att A75ans 3Mp är nästan lika bra som 85ans 4Mp. 75an verkar ju vara en riktigt bra budgetkamera.
Provade den idag på Scandinavium Photo i Mölndal och jag bara älskade den! Provade också K Minoltas Z1 som ju har zoooom men jag tyckte helt enkellt inte om den. A75 har ett mycket bra grepp och är lagom stor tycker jag.

75an har ju också undervattenshus som man kan köpa till och det är ju kalaskul när man åker på semester :)
 
A75 är mycket prisvärd. Jag är nöjd med min A70 och tycker att den funkat mycket bra överlag.
Även om jag köpt en D70 nu så använder jag fortfarande A70:n ibland när jag inte orkar (eller vill) släpa på D70:n.

Undervattenshuset är ju dock inte så billigt vill jag minnas.
 
Tack för din hjälp!

Jag har kollat in din hemsida och jag ville bara säga att jag tycker jättebra om din fina bilder!

MVH Pamela
 
Tack Pamela. Sånt är alltid roligt att höra. :)
Man kan ju dock inte avgöra mycket om bildkvaliteten på de små bilderna. :)

Hoppas det går bra med kamera(val) och allt nu då. :)
 
jag har förstorat till 50x40 och 70x50 ca med bilder från A80 (dvs 4 mpix) och det blir bra om man tar hänsyn till betraktningsavståndet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.