Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för resa?:)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är precis hemkommen från en vecka i Berlin och jag körde lättvikt! XPRO-1 med 35 mm 1,4 och fotzoomen. Visst, man kan inte ta alla bilder man ser men man kan ta tillräckligt många utan att ha hela fotobutiken med sig. Min Canon mkII med en drös objektiv ligger numera hemma på hyllan, jämt. Men vi är ju olika funtade så vad som passar dig kan bara du själv avgöra.
Ha det bra i Berlin, en trevlig stad.

Ah va kul att höra:) ja det ska jag, hoppas på många fina bilder oavsett vad man släpar med hehe.
/Martin.

Det beror på hur du fotar. Letar du tex efter bra location med fint ljus där du ställer upp någon du frågat på gatan skulle jag ta med et bästa dvs Nikon D810.

Ska du "bara" resa med familjen och njuta skulle jag låta mina tjockkameror stanna hemma. (Ev kan du ta med din Nikon DF med en smidig glugg.)

Min erfarenhet är att jag tar med mig tok för mycket och sedan blir det aldrig använd förutom min smidiga Nikon A som jag har. Har börjat fundera på Fuji på allvar nu ;-)

Jo den erfarenheten har jag också haft, plus att man får en verkande rygg och axlar helt i onödan ;)
Har ibland också saknat ett tele och speciellt i street foto situationer.

För egen del har jag i princip aldrig släpat med mig systemkameran på resa utan det har enbart blivit kompaktkameran Canon G7X som tar relativt bra bilder. Iaf tillräckligt för "familjealbummet"

Om jag skulle ta med någon mer utrustning har jag nog gärna kunnat tänka mig ett m43 system som verkar smidigt och litet o lätt jämfört med FF.

Vad gäller att ta med FF så ser jag inte vikten och storleken på grejerna som så stort hinder utan jag tänker mer på att utrustningen betingar ett ganska stort ekonomiskt värde och att jag inte gärna lämnar den på hotellet om det inte känns som ett absolut säkert hotell osv. Ja risken för att bli av med grejerna helt enkelt ser jag som största hindret.

Däremot så hade det varit kul att ha med utrustningen inkl stativ för att kunna ta riktigt bra bilder! Så vem vet, nån gång kanske det blir så!? :)
Jo så har jag också känt med tanke på värdet man släpar med sig.
Men ibland blir jag nästan irriterad på mig själv och tänker att nu har man all denna utrustning för alla dessa pengar och så använder man den inte till sin fulla potential för att man är för rädd om den;)

Öl!?

Ah va kul att höra:) ja det ska jag, hoppas på många fina bilder oavsett vad man släpar med hehe.
/Martin.

Gillar du färsk, ofiltrerad och opastöriserad öl så finns det ett kvartersbryggeri som jag blev förtjust i:
Eschenbräu.

http://eschenbraeu.de/de/brauerei.shtml

Det ligger mycket undanskymt på en innegård i ett bostadskvarter nära Leopoldplatz i fd östberlin. Där finns det god öl och inga turister. Bara lokalt folk. Man sitter ute under stora träd mellan kl 15 och 22. Därefter måste man sitta inne pga av läget i ett bostadskvarter. Annorlunda och med mycket god öl. Deras Weizenbock är lysande.

Kör med det samma när jag reser och som jag fotar med i vardagen: Olympus E-M5 + 20/1.7. Ofta en blixt och då och då en 45/1.8 eller möjligtvis 14/2.5. Men i princip kan jag ta med mig E-M5 + 20/1.7 och inte sakna någonting utan kanske blixten.

När jag var i Berlin hade jag med mig en Nikon D40 och Sigma 30/1.4. Ett enda ögonblick hela resan saknade jag min 20mm vidvinkel men då skulle jag ha behövt blixt också och jag reste med Ryanair och endast carryon :) Skulle dessutom inte ha blivet någon intressant bild i alla fall.

För mig är det ibland så att det jag inte har med mig saknar jag och när jag har med mig det använder jag det inte :p

ska börja med 5 skäl att köra med fuji. Bilderna från sicilien förra veckan.

Sköna bilder:) Jag hade med mig X-T1an 2 paris resor nu och var också väldigt nöjd. Ända anledningen till att jag tvekar att ta med en igen är att jag införskaffat de nya husen och är sugen på att testa dom, å andra sidan kan jag göra det hemmavid ;)

Jo, det är en jättefördel att man inte behöver springa runt med en klump. Människor blir inte lika skrämda.

Mycket fina bilder, är det jpg direkt ur kameran? För min oro med att gå över till Fuji är att jag får lära om igen eftersom mitt arbetsföde förändras om jag måste använda en ny rawkonventerar. Eller har det blivit bättre med Lightroom har aldrig provat bara hört att rawfilerna skulle fungera sämre med adobe.

Å andra sidan älskar jag analogt mycket pga att man kan välja film istället för att hålla på i PS eller Rawhanterar. Och jag har sätt att Fujis JPGs är fina.

Min Df är lite "lugnare" för folk än min 810, plus att flera objektiv jag kör med den är gamla manuella gluggar som ser lite mindre "proffsiga" ut. Men fuji huset ser ju ännu mindre skrämmande ut:)

Gillar du färsk, ofiltrerad och opastöriserad öl så finns det ett kvartersbryggeri som jag blev förtjust i:
Eschenbräu.

http://eschenbraeu.de/de/brauerei.shtml

Det ligger mycket undanskymt på en innegård i ett bostadskvarter nära Leopoldplatz i fd östberlin. Där finns det god öl och inga turister. Bara lokalt folk. Man sitter ute under stora träd mellan kl 15 och 22. Därefter måste man sitta inne pga av läget i ett bostadskvarter. Annorlunda och med mycket god öl. Deras Weizenbock är lysande.

Tack för tipset :) Tyvärr är jag ingen öldrickare av rang hehe. Men har du några andra bra fototips därifrån eller bara något annat kul att se får du gärna dela med dig av dom med:)

Tack för tipset :) Tyvärr är jag ingen öldrickare av rang hehe. Men har du några andra bra fototips därifrån eller bara något annat kul att se får du gärna dela med dig av dom med:)

Var i Berlin förra året, och grymt mycket kul att fota!

Gillar du att gå på coola house/techno/dance-klubbar så kan jag rekommendera Sisyphos Club - gammalt industriområde i fd östberlin som byggts om till kopia på beachklubbar på Ibiza. Med tonvis med sand, bunkrar, solstolar, etc. Grymt bra DJ's och ett av de trendigare alternativa klubbarna i Berlin just nu.

Kan dock vara svårt att komma in. Tips: gå inte för många/för stort gäng på en gång, undvik att se "turistig ut" (klä dig lite som hipsters/berlinare gör), och snacka inte för högt engelska (lite tyska är att föredra för att smälta in). Göm också kamera, och ta max med en bättre pocketkamera (bäst är att köra med mobilen för att inte väcka uppmärksamhet - men kan ge problem i mörka bilder).

Kan ta många bilder på utomhusscener, på interiörer och alla festliga partymänniskor där:
https://www.google.no/search?tbm=is...ubuQAQ&ved=0CAkQ9C8wAA&dpr=2&biw=1632&bih=955

Sisyphos Club in Kreuzberg: http://sisyphos-berlin.net/schatzkarte.html

Skall du foto folk så fråga artigt först - annars så kan du riskera att bli utslängd. Gäller alla av Berlins trendiga och obskyra klubbar.

Förutom att vara europas partystad #1 så finns ju massor av skön arkitektur och miljöer att fota i Berlin. Lite som en stor variant på Köpenhamn. Grymt stor stad, men samtidigt gemytlig lokal lugn hippiekaraktär till en stor del.

Finns mycket kul även efter kriget (besökte bunkrar och underjordisk infrastruktur som Hitler lät bygga under hela staden), och mycket ifrån kalla kriget. Kan bla tipsa om DDR-museet.

Själv gick jag även på en hög konstmuseer och arkitiekturmuseum (bla Bauhaus).

Skall du bo både centralt och i en av de trevligaste delarna av Berlin så kan jag tipsa om området runt Rosa Luxemburg.

Lycka till!

Senast ändrad:
Kreuzberg/Görlitzer bahnhof

Kreuzberg är ett klassiskt fotoområde i Berlin. Graffitti över det mesta, exotiska restauranger, mest yngre människor, en del påtända och marijuanan finns till salu i Görlitzer park... Nu har dock polisen slagit till och stoppat det mesta vad jag läste och såg. En razzia sista dagen med 6 polisbilar kollade några misstänkta utanför parken på Wienstrasse.

Tyvärr är väl staden rätt fyrkantig med alla nya byggnader i stål och glas. Mellan Kurfürstendamm och Kantstrasse finns det en del vackra jugendhus kvar.
Det finns också ett fotomuseum som jag själv inte hann med att besöka. Det borde ju vara något extra i Leicans hemland?

Var i Berlin förra året, och grymt mycket kul att fota!

Gillar du att gå på coola house/techno/dance-klubbar så kan jag rekommendera Sisyphos Club - gammalt industriområde i fd östberlin som byggts om till kopia på beachklubbar på Ibiza. Med tonvis med sand, bunkrar, solstolar, etc. Grymt bra DJ's och ett av de trendigare alternativa klubbarna i Berlin just nu.

Kan dock vara svårt att komma in. Tips: gå inte för många/för stort gäng på en gång, undvik att se "turistig ut" (klä dig lite som hipsters/berlinare gör), och snacka inte för högt engelska (lite tyska är att föredra för att smälta in). Göm också kamera, och ta max med en bättre pocketkamera (bäst är att köra med mobilen för att inte väcka uppmärksamhet - men kan ge problem i mörka bilder).

Kan ta många bilder på utomhusscener, på interiörer och alla festliga partymänniskor där:
https://www.google.no/search?tbm=is...ubuQAQ&ved=0CAkQ9C8wAA&dpr=2&biw=1632&bih=955

Sisyphos Club in Kreuzberg: http://sisyphos-berlin.net/schatzkarte.html

Skall du foto folk så fråga artigt först - annars så kan du riskera att bli utslängd. Gäller alla av Berlins trendiga och obskyra klubbar.

Förutom att vara europas partystad #1 så finns ju massor av skön arkitektur och miljöer att fota i Berlin. Lite som en stor variant på Köpenhamn. Grymt stor stad, men samtidigt gemytlig lokal lugn hippiekaraktär till en stor del.

Finns mycket kul även efter kriget (besökte bunkrar och underjordisk infrastruktur som Hitler lät bygga under hela staden), och mycket ifrån kalla kriget. Kan bla tipsa om DDR-museet.

Själv gick jag även på en hög konstmuseer och arkitiekturmuseum (bla Bauhaus).

Skall du bo både centralt och i en av de trevligaste delarna av Berlin så kan jag tipsa om området runt Rosa Luxemburg.

Lycka till!

Tack som sjutton för alla tips:) Precis sådant jag hoppades på. Älskade att gå på sådana tillställningar då jag inte hade familjen:) hade passat som fsken i vattnet där tror jag haha. Tyvärr har jag de två äldre barnen med mig nu och även om jag är en "ung" pappa så tror jag att vi blir tvugna att se mer av den historiska delen, men det andra tipset om DDR museet blir det nog defenitivt. Vi hade också en tanke i början om att åka tåg till Krakow i Polen och se något av lägren där( även om det nog skulle blivit en stark blandning av avsky,dramatik och tårar), men eftersom jag sett sedan att tågresan tar ca 11 timar sammanlagt tror jag det suger för mycket av Berlin tiden.
Alternativt att vi tar tåget ner till en favoritplats för mig, Rothenburg, som troligtvis ligger lite närmare. Där tror jag det finns en del att fota också.
Hursomhelst ska det blir riktigt riktigt kul:)
Tack, Martin.

Jag har en Nikon 1 V1 som semesterkamera. På den sitter nästan alltid en 6,7-13mm zoom som motsvarar ca 18-35 på fullformat. Även standardzoomen funkar fint, 10-30mm som motsvarar ca 28-85 på fullformat. Det fina med kameran är konvertern som gör att du kan använda alla moderna nikonobjektiv, förlängningsfaktorn är ca 2,8 om jag minns rätt och då får du små, smidiga telen men en vanlig normal eller en 85a. Enda nackdelen med konvertern som jag ser det är att du bara får AF på mittpunkten. Den nya J5 skall vara riktigt bra men den saknar sökare. Vill man ha sökare (elektronisk) får man gå på V3 men då blir den ganska dyr. För mig ett bra alternativ. /Frode

Jag tycker en normal på motsvarande 50mm räcker för resan, eventuellt en vidvinkel om du ska vistas inomhus. Huset ska vara så lätt/oömt att du vill ta med det överallt, hur tungt och stort det innebär för dig vet jag inte. Även om x-t1 är lätt går den ju inte ner i en ficka t.ex. och en D810 kan ju byta plats med en tung väska som du bär runt överallt men aldrig behöver något från ;)

Jag hade nog tagit
DF + 50mm sigma + 24/1,4g eller 28 ais
eller
X-T1 med 23an

D810 och tunga zoomar hade jag lämnat hemma :)

Hej igen!

En fråga till TS ang Nikon DF:

1. Hur fungerar det att sätta fokus manuellt med tex Nikon 105 ais på full öppning?

2. Är den tyst?

3. Har du testat följande fokus, om ja är det jmförbart med tex D800?

Hej igen!

En fråga till TS ang Nikon DF:

1. Hur fungerar det att sätta fokus manuellt med tex Nikon 105 ais på full öppning?

2. Är den tyst?

3. Har du testat följande fokus, om ja är det jmförbart med tex D800?

Hejsan. Svar på fråga 1: Du ställer den med fokus ringen tills fokus symbolen blir rund. Är rätt lätt och faktiskt inte så krångligt som det låter. Klart att det går fortare med AF, men för porträtt och så blir det finemang.
2:Hyffsat, för min del är den tystare än D700 men ljudligare än min 810. Fortfarande rätt tyst dock.
3: förstår inte riktigt den frågan:)

Underbar kamera hursomhelst och faktiskt min favorit hittils.
/Martin.

Visst är det lätt att drabbas av "överflödets förbannelse" när man äger flera fina fotoutrustningar! Vad som passar för den ene kanske inte passar den andre, men rent generellt tycker jag att en lätt och smidig utrustning funkar bäst när man reser med familjen och inte hinner med långa, ensamma, fotoutflykter. Sedan skall man inte förakta känslan, dvs känslan att använda en viss kamera! Kanske Df funkar på det viset, har själv kikat på den...men annars känns Fujin som det klockrena valet. Lätt och med efter vad jag förstår ypperlig bildkvalitet!

Jag var i Nice för ett par veckor sedan. Eftersom det skulle bli en "slapparresa" med sambo och hennes son valde jag att "resa lätt". Det blev en Nikon 1 V3 med 10-30 och 30-110, ruskigt snabb i fokuseringen, täcker brännviddsområdet 27-300. Som komplement tog jag med Nikon Coolpix A som med sin fasta 28 och APS-C sensor ger bättre bildkvalitet t ex vid arkitektur.

På tal om känsla; jag var ute en vecka i Skåne/Österlen med mer tid till fotande. Då fick min Leica X Vario hänga med, jag gillar känslan att fota med den. Bra bildkvalitet blir det också...

På båda resorna fick Nikon D750 vara hemma och vila sig...bl a efter att ha tjänstgjort på dotterns bröllop i maj...så visst är det lite överflöd även här, men ett privilegium att kunna välja verktyg efter tillfälle...

Lycka till med valet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar