rikitikitavi
Aktiv medlem
Visst är det lätt att drabbas av "överflödets förbannelse" när man äger flera fina fotoutrustningar! Vad som passar för den ene kanske inte passar den andre, men rent generellt tycker jag att en lätt och smidig utrustning funkar bäst när man reser med familjen och inte hinner med långa, ensamma, fotoutflykter. Sedan skall man inte förakta känslan, dvs känslan att använda en viss kamera! Kanske Df funkar på det viset, har själv kikat på den...men annars känns Fujin som det klockrena valet. Lätt och med efter vad jag förstår ypperlig bildkvalitet!
Jag var i Nice för ett par veckor sedan. Eftersom det skulle bli en "slapparresa" med sambo och hennes son valde jag att "resa lätt". Det blev en Nikon 1 V3 med 10-30 och 30-110, ruskigt snabb i fokuseringen, täcker brännviddsområdet 27-300. Som komplement tog jag med Nikon Coolpix A som med sin fasta 28 och APS-C sensor ger bättre bildkvalitet t ex vid arkitektur.
På tal om känsla; jag var ute en vecka i Skåne/Österlen med mer tid till fotande. Då fick min Leica X Vario hänga med, jag gillar känslan att fota med den. Bra bildkvalitet blir det också...
På båda resorna fick Nikon D750 vara hemma och vila sig...bl a efter att ha tjänstgjort på dotterns bröllop i maj...så visst är det lite överflöd även här, men ett privilegium att kunna välja verktyg efter tillfälle...
Lycka till med valet!
Tack Och ja det är verkigen det som är problemet, aldeles för mycket men som du säger, det är ett egentligen ett härligt problem att ha
Ja vi får se, just nu testar jag lite olika uppsättningar i väskor etc, men en som fungerade bra var just DFen , 24an eller Zeiss monterat och 2 mindre gluggar, allt då i Lowpro flipside sport väskan på 10 liter, så den är väldigt liten och smidig. men då är det rätt fullt.
/Martin.