Annons

Utrustning för resa?:)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid 10 kilo går gränsen för handbagage hos vissa flygbolag.
Nu är det inte aktuellt med att köpa biljett i detta nu (avresa är planerad till 15:e Oktober), men det flygbolaget som kommer upp vid sökningarna jag gjort de senaste dagarna har en tillåten handbagagevikt på 15 Kg.

Men som sagt, jag vet inte hur det kommer att se ut när jag väl köper biljett.
 
British Airways har en av de generösaste handbagagereglerna. Två handbagage (ett lite mindre och en normal kabinväska) på vardera max 23 kg. Enda kruxet är att man måste lyfta upp väskan på bagagehyllan själv.
 
British Airways har en av de generösaste handbagagereglerna. Två handbagage (ett lite mindre och en normal kabinväska) på vardera max 23 kg. Enda kruxet är att man måste lyfta upp väskan på bagagehyllan själv.
Det är ett mindre bekymmer för mig i detta nu, mitt mer akuta bekymmer är att få tag på en biljett som inte kostar en arm och ett ben 😉.
 
Jag har fullständigt ändrat beteende. Läs: Blivit bekväm/lat.

Normalt sett hade jag med mig en fotobag fylld med kamera, objektiv och diverse tillbehör. Givetvis stativ.

Efter att jag köpt min Nikon Z fc med kitobjektivet 16-50/3.5-6.3 orkar jag inte hålla på så längre. Kameran i jackfickan. Underbart!

PS. Är oerhört imponerad av det lilla objektivet. Fokuserar som ett japanskt kvartsur, skarpt (för er som fotar tegelväggare är det bra att känna till att det kommer med lite fältkrökning), försumbar kromatisk aberration och inga problem med motljus. De enda svagheterna är linjär distortion och vignettering. Otroligt!
 
British Airways har en av de generösaste handbagagereglerna. Två handbagage (ett lite mindre och en normal kabinväska) på vardera max 23 kg. Enda kruxet är att man måste lyfta upp väskan på bagagehyllan själv.

Jag har rest mycket med en fotoväska, en liten laptopportfölj och ofta ett stativ i handen med en lång rad olika flygbolag. Jag har aldrig blivit nekad att ta mina saker ombord.

Några gånger har de frågat om jag vill frivilligt vill checka fotoväskan, men det säger jag vänligt men bestämt nej till och det är alltid ok.

Jag kan tänka mig att Ryan Air och liknande bolag kan ställa till problem.
 
Det är främst viktbegränsningarna som är British Airways forte.

Att hålla sig inom måttbegränsningarna tycks de flesta flygbolag hålla hårdare på än viktbegränsningen. Du har väl sett lådorna som ibland står vid gaten som personalen kan beordra passagerarna att stoppa in sitt handbagage i? Bra att kunna ta till när flighten är fullbokad.
 
Det är främst viktbegränsningarna som är British Airways forte.

Att hålla sig inom måttbegränsningarna tycks de flesta flygbolag hålla hårdare på än viktbegränsningen. Du har väl sett lådorna som ibland står vid gaten som personalen kan beordra passagerarna att stoppa in sitt handbagage i? Bra att kunna ta till när flighten är fullbokad.
På den biljett som dyker upp i sökresultatet (vilken är det bästa alternativet i förhållandet mellan pris och tid) är handbagage upp till 15 kg och incheckat bagage upp till 30 kg tillåtet, så det är ett mindre bekymmer, inte minst av att jag får det sällsamma nöjet att bära själv 😉.

Om ryggan med kameror och gluggar, stativ samt laptop och lite kläder och hygienartiklar håller sig till max 10 kg, då blir jag glad. Sist jag var där (2018) vägde min rygga (som jag själv bar) ~14 kg och även om det gick, var det inte roligt när man vandrar 4-5-6 timmar om dagen. Dessutom är jag i skrivandets stund 4 år äldre...😳.

Priset ligger på över 12 lusentappar i detta nu (det har varit uppe på ~13,5) och det suger hårt i ljuset av att när jag var där 2018, betalade jag 6,500 :- /Fast det är ju klart, det var en enkel 🤔).
 
Jag tror att du ska satsa på en t.o.r. den här gången för Fotosidans forums skull. :)
 
Läs: Blivit bekväm/lat.
Jag också.
Normalt sett hade jag med mig en fotobag fylld med kamera, objektiv och diverse tillbehör. Givetvis stativ.
Me too.

Jag har för avsikt att ta med mig följande;
Nikon D800e samt Nikon D850 (utan batteripack eller motor, om man så önskar). Pol-filter, Tamron 24-70 f:2,8 (Gen 2) och Tamron 70-200 f:2,8 (Gen 2). Ett litet (och hyfsat lätt) Sirui resestativ och en Dell XPS 13. Min Sony RX100 M5A får också följa med.

Därtill laddare och adapter samt lite kläder och hygienartiklar. Börjar bli svettigt redan här 🥵, men det vore väl självaste f**n om man inte skall
använda grejerna som man spenderat en smärre förmögenhet på, eller !?

Ett sätt att komma runt problemet med att behöva bära själv, är att anlita en bärare för en (i sammanhanget) ytterst modest peng. Då kan man lasta på utav bara h*lv*te 😇 😉.
 
Senast ändrad:
En heliumballong kan funka också. Problemet är väl hur man ska få med sig en flaska helium på flyget. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.