ANNONS
Annons

Gluggar till Nikon D810: zoom eller fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt val detta. Tror fortfarande Nikons egna är marginellt bättre än andra märken som Sigma, Tamron mm. Men i vissa fall är säkert deras motsvarighet till och med bättre. Men känns som dessa märken närmat sig sina ofta dyrare alternativ. Av tester att döma så är dessa andrahandsmärken mer och mer prisvärda. Skillnaden mellan Nikons och Tamrons 24-70 är framförallt priset. Skiljer ändå 4500:- och då är Tamrons nyare och har vr. För mig som amatör så tror skillnaden i bildkvalitet med en kamera som Nikon D810 är försumbar. Visst Nikons kanske jag kan få för runt 10000 men då är den begagnad.
 
Måste bara tillägga att efter en dag på Skansen med 810;an med Tamron 150-600, Tamron 70-300 och Nikon 50mm (1.8) och måste tillstå. Wow vilken kamera. Min tidigare Nikon D5300 känns som en leksakskamera i jämförelse. Fokus sitter så snabbt att det inte ens märks att kameran fokuserar. Testade att fota i dx också. Fantastiska bilder då med halva upplösningen med. Men märkte att automatiska ISO ökade till höga nivåer när jag använde Tamrons 150-600mm i dx läge, för att kunna få en snabb slutartid. Men eftersom kameran hanterar ISO så bra märks mycket lite brus, trots höga ISO värden. I FX läge är ISO-värdena med samma objektiv mycket lägre med samma slutartid.

Trots mina långsamma minneskort så går det ändå fort tack vare bufferten i själva kameran. Men rekommenderar att stoppa i snabba minneskort. Speciellt om du serie snabb action. Men serietidningen är så häftigt. Rat-ta-ta.

Snabb som en kulspruta. Inte lika snabb som D4 men snabb nog för de flesta vanliga dödliga om man inte är proffs sportfotograf.

Hann även med att köra gaffling för HDR. Mycket smidigt och snabbt där du kan köra olika typer av gaffling.
Älskar även den virtuella vattenpasset. Så lätt att få horisonten rak nu.

Kameran har även timelapse funktion som verkar enkelt att ställa in. Tänkte testa det i helgen. Testade även bilder med mycket hög ISO och även då är bildkvaliteten fortfarande lika bra. Lite brus syns. Men tog bort det lätt i Lightroom. Med ISO 64 är brus obefintligt.

En funktion jag älskar med är af-On knappen på kameran som fokuserar utan att ta bilden. Så är fokus klar innan jag ens fotat med avtryckaren. Mycket kvar att läsa och lära mig om kameran. Manualen är stor som en bibel
 
Jag kan bara rekommendera Nikon´s 24-70, har haft ett exemplar av denna optik.

Den är superskarp och har ruggigt snabb autofokus.

Den som talar emot den är ju bulkighet och vikt, samma brännvidder med fast optik drar iväg i vikt det med.

Men det känns som om Nikon borde komma med en efterträdare till denna optik som nu har 6 år på nacken, jag skulle åtminstone vänta ut Photokina 2014 innan funderationer på att införskaffa den.

Hoppas det hjälper.
 
Tack för alla svar. Väljer Tamron 24-70mm. Eftersom jag älskar landskaps foto så blir det även ett vidvinkel vid ett senare tillfälle. Men det blir Nikon då. Deras 16-35mm blir det nog. Men ingen stress med detta objektiv eftersom Tamrons 24-70 är hyfsad vidvinkel på fx. Sedan kanske ett äkta 1:1 makro.
 
Bra val med Tamron 24-70. Och det tycker jag naturligtvis eftersom jag gjorde det valet själv:)

Har också 150-600 och det ger duktigt bra bilder. Lättare att då till det än med en D7100.

Är också i "behov" av vidvinkel men tycker inte jag hittat det som man vill ha. Kör med min gamla Sigma 8-16 DX så länge med DX -läge. Den tecknar faktiskt nästan ut 16mm på FX för övrigt. Går man på the-digital-image.com så är inget mer än 14-24/2.8 bättre än sigmas 8-16.
 
Är det inte väldigt märkligt att jämföra 8-16 och 14-24 med endast två mm brännvidd gemensamt?
 
Jo det kan tänkas märkligt men jag har redan en Sigma 8-16 sedan DX-tiden men inte uppgraderat vidvinkel till FX ännu. Jag skulle inte rekommendera en 8-16 DX om man skall köpa nytt till en D810. Den är helt OK vad det gäller skärpa dock och fungerar bra på DX. Frågan vad som blir betydligt bättre på FX, Nikon 14-24/2.8 men finns det något annat som matchar?
 
Det blir du nöjd med!
Hur nöjd är du med "bigronen"? den står på tur för mig känns det som.

Mycket nöjd. Visst brännvidden minskas om jag kör i fx läget istället för dx. Men är det inte småfåglar en bit ifrån man ska fota fungerar brännvidden fx utmärkt för större fåglar och djur. Men testade att köra i dx läge på 810:an när jag fotade fåglarna och går utmärkt ruskigt bra skärpa där med. Med längre brännvidd (crop). 15 miljoner pixlar. Så längre brännvidd är bara ett knapptryck bort.

Tamronet fungerar bra mycket bättre med 810an än min tidigare kamera d5300 där objektivet ibland tappade kontakt med kameran (??) och även fokusering tappad.

Har inte upplevt några sådana problem alls i bruk med 810:an. Tycker skärpan sitter bra mycket bättre och sitter snabbare med denna kamera. Men det ska den ju göra med en bra mycket dyrare och bättre kamera. Jag rekommenderar verkligen Tamron 150-600mm. Lätt att ta handhållna bilder tack vare inbyggd vc i alla fall i dagsljus. Med tanke på priset och dem brännvidd man får så är detta objektiv ett fynd som Tanmron kunde satt ett pris på 15000-20000 och ändå sålt som smör.
 
Jo det kan tänkas märkligt men jag har redan en Sigma 8-16 sedan DX-tiden men inte uppgraderat vidvinkel till FX ännu. Jag skulle inte rekommendera en 8-16 DX om man skall köpa nytt till en D810. Den är helt OK vad det gäller skärpa dock och fungerar bra på DX. Frågan vad som blir betydligt bättre på FX, Nikon 14-24/2.8 men finns det något annat som matchar?

Zeiss har en del fasta gluggar (med manuell fokus) som hanterar motljus mycket bättre än vad 14-24 gör, men annars är det svårt att hitta något som matchar den.
 
Äntligen börjar det hända något !

Väntar med stort intresse bilder och snack kring D810 och till din frågeställning kring objektiv.
Har själv Tamron 24-70 och stabiliseringen VC är guld värd.
Komplettera med ett macro och du klarar dig länge med dessa 3 objektiv.

Jag hoppas du lägger ut lite bilder och berättar vad du tycker om din nya kamera.
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 
Vet att en del kommer tycka. Varför köpa en sådan dyr kamera om du inte köper dyra fasta ljusstarka linser för 15000:- och uppåt.
Jo, så är det ju. Kameror kommer och kameror går, men objektiv består.

Men det är ju också en fråga om vad som är bra nog. Nuförtiden finns de allra flesta bilderna på webben i ganska lågupplöst format. Fundera på vilken kvalitet du egentligen behöver på optiken och handla(!) därefter.

Ett bra objektiv kan användas i många decennier med bra resultat, så kostnaden per år blir inte så hög även om inköpskostnaden är hög.
 
Väntar med stort intresse bilder och snack kring D810 och till din frågeställning kring objektiv.
Har själv Tamron 24-70 och stabiliseringen VC är guld värd.
Komplettera med ett macro och du klarar dig länge med dessa 3 objektiv.

Jag hoppas du lägger ut lite bilder och berättar vad du tycker om din nya kamera.
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund

Här är några bilder jag hunnit tagit med 810:an. Den första är en HDR av tre exponeringar. De andra är beskärda rätt mycket. De har jag tagit med Tamron 150-600mm. Alla bilder i RAW FX från början. Behandlat dem något i Lightroom.
 

Bilagor

  • stockholm.jpg
    stockholm.jpg
    81.4 KB · Visningar: 67
  • blåmes.jpg
    blåmes.jpg
    56.8 KB · Visningar: 65
  • moon.jpg
    moon.jpg
    21 KB · Visningar: 54
Här är några bilder jag hunnit tagit med 810:an. Den första är en HDR av tre exponeringar. De andra är beskärda rätt mycket. De har jag tagit med Tamron 150-600mm. Alla bilder i RAW FX från början. Behandlat dem något i Lightroom.

Tack myket trevliga bilder och länka gärna hela bilder också om du får tid.
Denna nya D810 ska ha någon slags intelligent avkänning av högdagarar som gör att kameran själv förstår vad den ska mäta på för område när bilder har stora områden i mörker men typ någon stråkkastare sol finns med på bilden, så kommer den att mäta och exponera bilden från det ljusa partierna och därmed undvika utbränning. Detta ska bli mycket intressant hur sådant fantastiskt kan hjälpa en få bättre bilder.

Med vänlig hälsning Lennart Erik Edlund
 
Denna nya D810 ska ha någon slags intelligent avkänning av högdagarar som gör att kameran själv förstår vad den ska mäta på för område när bilder har stora områden i mörker men typ någon stråkkastare sol finns med på bilden, så kommer den att mäta och exponera bilden från det ljusa partierna och därmed undvika utbränning. Detta ska bli mycket intressant hur sådant fantastiskt kan hjälpa en få bättre bilder.

Av beskrivningen låter det som helt vanlig ADL. Det har nästan alla Nikons kameror.
 
Tack myket trevliga bilder och länka gärna hela bilder också om du får tid.
Denna nya D810 ska ha någon slags intelligent avkänning av högdagarar som gör att kameran själv förstår vad den ska mäta på för område när bilder har stora områden i mörker men typ någon stråkkastare sol finns med på bilden, så kommer den att mäta och exponera bilden från det ljusa partierna och därmed undvika utbränning. Detta ska bli mycket intressant hur sådant fantastiskt kan hjälpa en få bättre bilder.

Med vänlig hälsning Lennart Erik Edlund

Kallas "Highlight-Weighted Metering". Finns information i denna vido cirka 21 min 50 sekunder in i video. http://www.youtube.com/watch?v=GKLFWhTYqzI

här är en länk till mitt Flickr album D810. Har inte lagt in så många bilder än. De är de första jag tagit med denna kamera. Är fortfarande i lärlingsprocessen med denna kamera: https://www.flickr.com/photos/120374925@N06/sets/72157647176517691/
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.