ANNONS
Annons

Backpacka i asien, banta ned från D4:an?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon Df är ännu dyrare, så välj den. :)

Grejen med Df är att den har samma sensor som du har i din D4, så du vet i förväg hur den kommer att bete sig i dåligt ljus. AF:en är troligen inte lika bra på följande fokus, och bildfrekvensen är lägre, men det sistnämnda har jag förstått att det inte är så kritiskt för dig.

För den oinitierade ser en Df ut som en gammal 80-talskamera vilket kan vara en stor fördel i vissa situationer.

Men den är onödigt dyr.

Man kan ju fota på lite olika sätt. Vissa vill ha många brännvidder för att vara maximalt flexibla medan andra kan leva med ett snävare zoomomfång eller t o m fasta.

T ex till en XT-1 kan man köra 18-135 som är vädertätad liksom kameran men lite sämre skärpa och f/3,5-5,6 eller t ex två zoomar som 18-55/2,8-4 och 55-200/3,5-4,8R eller kanske rentav något eller några av 18/2, 35/1,4 och ev 60/2,4 makro.

Andra spegellösa har motsvarande alternativ i olika grad. Mikro 4/3 har störst utbud. Min uppfattning är att Sony saknar mellanprissegmentet dock.

Hej och hallå gott folk!

Efter att precis ha gjort slut med mitt jobb sitter jag och funderar kring vad som kan komma att bli mitt livs resa. Det är mycket att fixa, bostaden ska hyras ut, saker ska göras av med men framförallt funderar jag på mitt val av kamerautrustning. För att summera upp sitter jag i dag på följande utrustning:
Nikon D4
Nikon 14-24/2,8G
Nikon 70-210/4-5,6D
Nikon Micro 105/2,8D
Nikon 50/1,4D
Nikon 35-70/2,8D
Manfrotto 055CXPRO3 med 498RC2

Jag har för avsikt att kunna vara väldigt mobil och spontan och kommer givetvis inte släpa med mig all denna utrustning tillsammans med allt annat även om jag gärna haft tillgång till grejerna på plats vid tillfället. Tanken i studen är också att jag på sikt kanske även kommer att besöka sydamerika och möjligheten för att på sikt flytta utomlands gör att man inte vill samla på sig så mycket mer grejer samtidigt som pengar självklart är en faktor. Tanken har gått till att kanske ge sig in på ett spegellöst alternativt.

Jag uppskattar rappheten och precisionen som D4:an har och förstår att jag rimligtvis inte kan få samma sak i en spegellös, jag är också beroende av de manuella reglagen istället för menyer. Snabb serietagning är inte så viktigt men jag har stort behov av att kunna fokusera i dåligt ljus då jag fotar en del övergivna industrier och gärna fotar på fester i mörker vilket också gör iso-prestanda till en faktor. Kan tillägga att jag har väldigt stora händer varför D4:an känns bra i handen vilket även D700:an jag hade tidigare gjort.

Eftersom tanken är att vara borta längre än ett halvår, kanske flera år så känns det kanske dumt att lämna D4:an hemma i och med att den kan komma att förlora i värde när uppföljaren släpps.

Jag har kikat en del och mest intressant känns nog ändå någon av toppmodellerna i Olympus OM-D serie eller Fujifilm X-T1. Jag har ställt mig skeptisk till Sony pga av att fullformatsobjektiven ändå blir relativt stora om man ska ha ex tele? Samt att de verkar ha lång uppstartstid och jag har egna erfarenheter och även hört från andra att Sony är väldigt dåliga på att rätta till buggar i mjukvaran.

Vad säger ni? Vad har ni för idéer om vad som skulle passa mig bäst? Ett alternativ är ju att bara köra D4:an, lägga på gaffatejp så den ser billig och beige ut ta med sig 50mm och 35-70 och spara resten hemma. Finns det något alternativ till bordsstativ/pennstativ eller vad det heter som klarar att ta D4:an? skulle kunna få väga 1-1,5kg.

Vad säger ni annars om Fuji eller Olympus eller har ni några andra förslag idéer om vad jag skulle kunna ha för utrustning?

Tanken är att komma iväg i november.

Stort tack för att ni läst och ännu mer för er som tar er tid att svara!

Solskensläsningar, Mattias

Du kommer alltid stå ut som fotograf hur du än gör och tjuvarna vet inte om kameran kostar 3000 eller 30 000, de stjäl ändå, så spara tejpen och var uppmärksam istället.

Kör på med din fina D4, robustare och bättre kamera hittar du inte. Spara vikten på objektiven istället. Byt ut 14-24 mot 16-35 och plocka bort något av de andra. Jag skulle bytt ut normalen och 35-70 mot 24-70 som jag inte kan leva utan. Hinner du vänta in den nya som kommer i dagarna? Behöver du 105-an? Lämna stativet och kör med en påse lätta makaroner.

Du kommer alltid stå ut som fotograf hur du än gör och tjuvarna vet inte om kameran kostar 3000 eller 30 000, de stjäl ändå, så spara tejpen och var uppmärksam istället.

Kör på med din fina D4, robustare och bättre kamera hittar du inte. Spara vikten på objektiven istället. Byt ut 14-24 mot 16-35 och plocka bort något av de andra. Jag skulle bytt ut normalen och 35-70 mot 24-70 som jag inte kan leva utan. Hinner du vänta in den nya som kommer i dagarna? Behöver du 105-an? Lämna stativet och kör med en påse lätta makaroner.

Helt klart intressant input! 105:an är den glugg jag använder minst så den kan jag klara mig utan och om D4:an ska med börjar börjar jag helt klart överväga att också överge 70-210:an också även om den vore väldigt rolig att ha med på samma gång. Kanske 16-36, 50 och 70-210 skulle funka iofs. 24-70 vore fantastiskt trevlig men har inte känt mig jättesugen på den på sistone. Skaffar jag den känns det ju nästan som jag kan hoppa 16-35 dock. 16-35 känns kompletterande till 35-70 men å andra sidan är det alltid skönt med färre objektivbyten...

Ett sidospår jag funderade på som kändes smart ur ett inte sticka ut för mycket perspektiv är Sony RX1, har funderat på att köpa en sån. Sen såg jag att det ryktas att RX2 kan komma att släppas denna månad. Undrar hur länge det skulle ta innan jag fick spel på en sån manick och saknade min D4 eller om jag faktiskt skulle kunna leva med den trots att den inte lär vara så mångsidig. Med många megapixel kan man ändå digital zooma så det är ju spännande att se vart den landar (kan klara mig på 10mp i output i nödfall om det är bra pixlar).

Nikon Df är ännu dyrare, så välj den. :)

Grejen med Df är att den har samma sensor som du har i din D4, så du vet i förväg hur den kommer att bete sig i dåligt ljus. AF:en är troligen inte lika bra på följande fokus, och bildfrekvensen är lägre, men det sistnämnda har jag förstått att det inte är så kritiskt för dig.

För den oinitierade ser en Df ut som en gammal 80-talskamera vilket kan vara en stor fördel i vissa situationer.

Men den är onödigt dyr.

Det jag blivit mest beroende av med D4:an är dess fantastiska förmåga att fokusera i mörker då jag ofta vistas i och fotar sådana miljöer, samt dess inbyggda vattenpass i sökaren, genialiskt. Dock har jag på sistone märkt att jag blivit mycket bättre på att fota rakt och håller kameran rätt naturligt när jag innan hade tendensen att vilja luta den lite åt ena hållet. Problemet med fokuseringen är att jag har ett brytningsfel som gör mig väldigt dålig på manuell fokus även i okej ljus, trots korrekt användning (?) av dioptriinställningarna. Så att fokusera manuellt i mörker, även på ibland rörliga objekt är ju ingen dröm precis.

Har själv varit i en liknande sits i somras. Skulle på månadslång resa till USA, kors och tvärs, och ville inte resa med tung kamerautrustning så D4an fick stanna hemma. Funderade också länge på vad som skulle vara vettigaste alternativet och kom fram till att en högupplöst Nikon APS-C modell var vettigaste vägen att gå. Valet föll på D7100, som har en mycket bra 24 megapixelsensor med stort dynamiskt omfång och förhållandevis lågt brus. Den klarar dessutom att fokusera i riktigt svagt ljus, ned till -2 EV, precis som D4.

D7100 är en ganska kompakt systemkamera och kan använda alla Nikon objektiv. Själv plockade jag med Nikons 70-200mm f/4 och ett Sigma 18-50/2,8 som normalzoom. Samt ett Tokina 12-24/4 vidvinkelzoom. Det sistnämna användes knappt. Sigma 18-50/2,8 är nu utgången och ersatt av 17-50/2,8 som har bildstabilsering. Vad som gör de här objektiven intressanta på resan är att de är relativt små, hyfsat ljusstarka mycket skarpa (undantaget Tokina 12-24/4 som visade sig vara soft i kanterna vid 12 mm). Allt fick plats i en liten smidig Tamrac ryggsäck, som också rymde vattenflaska, extra klädesplagg och lite annat. Hela paketet blev så pass smidigt och lätt att jag knappt märkte av att det hängde på ryggen. Och bildresultatet blev strålande. Jag skulle välja samma idag om jag reste nån annanstans.

Köp en Sony a7 + metabone tycker jag

Edit: läste ditt inlägg igen och såg att du var kritisk till Sony, jag har erfarenhet av både Nikon fullformat och nu då Sony fullformat och tycker då att det var väldigt behändigt att bara byta hus och slippa köpa på mig flera nya objektiv. Dock är fe 55 1.8 helt underbar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar