Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis, Ulla. Det är rätt plats, såklart.

Jag hade fotograferat från andra sidan ån och i din bild ser det ut som du står på järnbron. Men kompositionen passar bra ändå (förutom att du har glömt snön ;)).
 
thomasmarquart skrev:
Grattis, Ulla. Det är rätt plats, såklart.

Jag hade fotograferat från andra sidan ån och i din bild ser det ut som du står på järnbron. Men kompositionen passar bra ändå (förutom att du har glömt snön ;)).

Hm, men jag gick in i antikaffären och frågade om de inte haft en kanna i fönstret förut...nu stod där en skräpig växt.
Ägaren (?) hittade kannan, tog bort lite spindelväv i fönstret och placerade den i fönstret så att jag skulle bli nöjd. Den syns ju inte så mycket, men din bild heter ju kannan... jag hade inget val. ;-)
 
thomasmarquart skrev:
Helt klart extrapoäng för jobbet! :)

Precis vad jag väntade på...extrapoäng! Wow!

Denna byggnad som nu innehåller en antikaffär alltså, var en vedbod och en vagnsbod (färsk antikaffärsägarinformation) till Fjellstedtska skolan som invigdes år 1880...finns naturligtvis mer historik att hämta på nätet.
 
Hallå!

Jag är ny här, men tänkte trots allt försöka kasta mig in i denna utmaning. Gör jag fel, säg till!

Såg Ullas utmaning i morse och kastade mig för att anta den. Har jag lyckats?

Bilden är tagen på huset som ligger bredvid Universitetshuset. Hörnet rektorsgatan/St:Olofsgatan. I närheten av det som jag tror kallas för skandalhuset

Som det märks är jag inte bara ny på detta forumet, utan även i Uppsala. Har tyvärr inte mer fakta än det. Möjligen kan någon annan fylla i?


MVH
Oscar
 

Bilagor

  • oh-utmaning3.jpg
    oh-utmaning3.jpg
    32.2 KB · Visningar: 367
oscarhallen skrev:
Hallå!

Jag är ny här, men tänkte trots allt försöka kasta mig in i denna utmaning. Gör jag fel, säg till!

Såg Ullas utmaning i morse och kastade mig för att anta den. Har jag lyckats?

Bilden är tagen på huset som ligger bredvid Universitetshuset. Hörnet rektorsgatan/St:Olofsgatan. I närheten av det som jag tror kallas för skandalhuset

Som det märks är jag inte bara ny på detta forumet, utan även i Uppsala. Har tyvärr inte mer fakta än det. Möjligen kan någon annan fylla i?


MVH
Oscar

Du har lyckats, Oscar! Välkommen till denna tråd, kul att den utökas med fler intresserade.

Huset finns i hörnet St Olofsg/Rundelsgränd.
Ritat av Hans Skoglund 1958.

Nu har du alltså chansen att lägga ut en bild från Uppsalas centrala delar.

Vi väntar med spänning. ;-)
 
Hurra, härligt att få vara med! ;-)

Här följer min utmaning, osäker på om det är för svårt/lätt. Tar gärna emot feedback.
 

Bilagor

  • oh-utmanar1.jpg
    oh-utmanar1.jpg
    37.9 KB · Visningar: 352
oscarhallen skrev:
Hurra, härligt att få vara med! ;-)

Här följer min utmaning, osäker på om det är för svårt/lätt. Tar gärna emot feedback.

Jag tycker den var ganska lätt. Särskilt som vi haft andra gaveln av huset med förut....
 

Bilagor

  • dscf8385wf.jpg
    dscf8385wf.jpg
    54.2 KB · Visningar: 304
Fick syn på fasaden när vi passerade över bron i dag.
Huset ligger i korsningen Skolgatan/V. Strandgatan och är byggt i slutet av 1800-talet. Förr var det Högre allmänna läroverket för flickor som höll till här men numera är det Linné-skolan (eller har hela verksamheten flyttat ut till Ulleråker-området?).

MVH
Jöran
 

Bilagor

  • pict0792-2.jpg
    pict0792-2.jpg
    52.4 KB · Visningar: 493
jorans skrev:
Fick syn på fasaden när vi passerade över bron i dag.
Huset ligger i korsningen Skolgatan/V. Strandgatan och är byggt i slutet av 1800-talet. Förr var det Högre allmänna läroverket för flickor som höll till här men numera är det Linné-skolan (eller har hela verksamheten flyttat ut till Ulleråker-området?).

MVH
Jöran

Javisst är det samma hus. Varsågod att fortsätta!
 
Här kommer nästa utmaning, den borde inte vara så svår.
Lycka till!
 

Bilagor

  • pict0807-2.jpg
    pict0807-2.jpg
    54.5 KB · Visningar: 459
jorans skrev:
Här kommer nästa utmaning, den borde inte vara så svår.
Lycka till!

Inte så svår att hitta, men lite klurig att få till bilden så exakt som möjligt. Den lilla stolpen knappt synlig fick jag med...lite för mycket av väggen osv...Fotade du med belysning i trappan eller blixt? Jag fotade i dagsljus kl 1700. Duger bilden, eller...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.