Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
frustrerande... här sitter man på andra sidan jorden och vet preeecccissss vilket hus det är. Har tom skickat svaret och instruktionen till brorsan och han har ändå inte fixat det, skärpning Jakob!
Skulle kunna berätta när huset byggdes, vem det ritades av, vem som fixat fasadbelysningen och vilka som håller till där nu, men då skulle det bli alldeles för lätt ;-)
 
Jepp, jag vet var huset är, satt till alldeles nyss och fikade och kunde se de små detaljerna på väggen på andra sidan gatan. Kanske går jag ut och fotograferar med mobilkameran.
 
Skandiahuset Stora Torget

Tack Pontus för tipset, det var rätt! Huset är alltså SkandiaHuset på Stora torget, och de små nischerna kan man hitta strax ovanför Dukas skyltfönster. Av Ullas bild kan jag inte se om det är taget från torget eller från gågatan.

Min kameramobil ger ingen hög kvalité på bilden...

En mycket klurig bild Ulla, helt klart i nivå med "Androgyn".
 

Bilagor

  • skandiahuset-stora-torget.jpg
    skandiahuset-stora-torget.jpg
    30.5 KB · Visningar: 304
Det här blev ju riktigt kul och spännande.
Grattis Jakob...eller grattis Pontus genom Jakob. En liten nätt sväng via Australien.
Jag har fotat från torget...din bild är helt och hållet godkänd... du gjorde stenarna något tunnare i nederkanten...men det är verkligen en bagatell i detta stora www.sammanhang sorry, sidan ej skapad ännu ;-)

Bollen är din, eller så får Pontus tipsa dig igen. ;-)
 
Senast ändrad:
weeee! ska övertala honom att fixa nån kul bild :)
Gillar citatet från wikipedia:
"Skandiahuset, ritat av Sven Ivar Lind, är ett fint exempel på icke brutalistisk 1960-talsarkitektur."
Om jag sagt att Marelco Vinga www.marelcovinga.se >Vingaprodukter gjort fasadbelysningen hade det varit enkelt...
Denna tråd är förresten riktigt rolig, nästan så jag vill tillbaka till uppis. Bodde bara 9 månader i stan men känner igen de flesta ställen ändå = den gjorde avtryck.
 
Tack för bra info, Pontus. :) Visste själv inte något om (ej tagit reda på) detaljerna jag fotat. "Icke brutalistisk 60-talsarkitektur..." det tycker jag är passande på ett torg där det ibland förekommer utanför-krog-bråk.
 
k-oskarina skrev:
Göran,fungerar det med solen strax före 1200?

Info om bilden jag lade ut tidigare

"Gymnastikhuset Svettis

Stadsträdgården 34:1, Uppsala stad och kommun

Uppsala universitets gymnastik- och idrottsinstitution, kallad "Svettis", ligger invid Svandammen i centrala Uppsala. Svettis uppfördes efter ritningar av arkitekten Ture Stenberg. Ritningarna hade omarbetats flera gånger under 1900-talets första år, men år 1910 stod byggnaden färdig och kunde invigas. Huset är byggt i tegel, uppfört i två våningar och putsat i ljusrosa. Byggnaden är en god representant för den i början av 1900-talet vanliga jugendstilen med sina "knubbiga", asymmetriska former och släta, ljust putsade murytor."

Från Länssstyrelsen http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=746
 
pontus.h skrev:
weeee! ska övertala honom att fixa nån kul bild :)
Denna tråd är förresten riktigt rolig, nästan så jag vill tillbaka till uppis. Bodde bara 9 månader i stan men känner igen de flesta ställen ändå = den gjorde avtryck.

Hur går det med brorsan och husen?
--------

Jakob, hittar du några byggnader i centrum?
Är helt okej med mobilkameran tycker jag. ;-)

/Ulla
 
Senast ändrad:
okej okej, en enda bild hittade jag på datorn med uppsalahus. Ett neg inscannat på halvtaskig flatbädd. För att göra det lite klurigare gjorde jag ett ganska smalt utsnitt, i original ser man hela fasaden. Försök sätta ljuset, hehe ;-)
 

Bilagor

  • utmaning_uppsala.jpg
    utmaning_uppsala.jpg
    17.8 KB · Visningar: 376
pontus.h skrev:
okej okej, en enda bild hittade jag på datorn med uppsalahus. Ett neg inscannat på halvtaskig flatbädd. För att göra det lite klurigare gjorde jag ett ganska smalt utsnitt, i original ser man hela fasaden. Försök sätta ljuset, hehe ;-)

Så kul, jag förstod inte att det var du, trodde det var brorsan. ;-)
 
k-oskarina skrev:
Så kul, jag förstod inte att det var du, trodde det var brorsan. ;-)
Det går ju inte an att det ska ta en hel vecka, så då fick jag ta tag i det själv. Men nästa gång måste jag skicka honom, för fler uppsalabilder har jag inte här...
 
pontus.h skrev:
Det går ju inte an att det ska ta en hel vecka, så då fick jag ta tag i det själv. Men nästa gång måste jag skicka honom, för fler uppsalabilder har jag inte här...

Psst, jag kan skicka dig en hög bilder. (Hm, är det inte detta som www är till för, Pontus?) Säg bara vad du vill ha. ;-)
 
Svårt att hitta rätt vinkel och ljus, men huset är ju i alla fall det rätta...
 

Bilagor

  • 060416forum.jpg
    060416forum.jpg
    52.4 KB · Visningar: 305
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.