Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Så bra, Siw! Har själv varit på väg...senast idag em...men tänkte jag chansar och spar till i morgon. Härlig bild, nu blir nog Pontus glad därborta i Australien.;-)
 
Jag tycker det är uppenbart att du hittat rätt ställe! Så du får lägga ut nästa bild!

(Pontus är ute i vildmarken och kan inte svara på ett tag)
 
Tänk för att jag är tillbaka i civilisationen nu! nog med ormar och enorma fjärilar på några dar (jag kan skicka bilder på dem också så ni vet vad ni går miste om, haha)
Det är ju helt rätt hus, och torn och jag tycker vinkeln var riktigt snygg också. Bra gjort siw

Om man är lite klurig så är faktiskt ljuset en ledtråd till vinkeln, ifall man vill att solen ska titta fram runt norra tornet sådär, måste man stå på norra sidan, någon gång mitt på dagen. Tror att slottet är ganska nord-sydligt lagt. Nåväl, det var bara en liten utvikning.
Kuriosa: Drottning Kristina nedlade sin krona i Rikssalen, Uppsala Slott vid en ceremoni 1654.
 
Här kommer en ny bild. Något för söndagspromenaden kanske?
/Siw
 

Bilagor

  • fs-forum04-21.jpg
    fs-forum04-21.jpg
    54.6 KB · Visningar: 377
Östra Ågatan vid Islandsfallet

Jag vet tyvär inget om byggnaden!
 

Bilagor

  • oagatan.jpg
    oagatan.jpg
    49.6 KB · Visningar: 350
Nytt Hus

Uppsala är inte så stort, vi har varit i närheten
flera gånger!
 

Bilagor

  • dsc_1828.jpg
    dsc_1828.jpg
    53.6 KB · Visningar: 347
Re: Östra Ågatan vid Islandsfallet

jaanK skrev:
Jag vet tyvär inget om byggnaden!

Hoppade ur vår bil igår em, fick ett par sekunder på mig och fotade det charmiga huset som Siw lagt ut. Men tog med alltför mycket på vänstra sidan och för lite till höger. Försökte i går lappa och laga, lägga in fönster och dubbla fönsterluckor, men blev inte perfekt...

Men du fick till det, Jaan, Skönt! ;-) Och snyggt, riktigt kul med mannen också.
 
en fin röd kåk

Vet inte vad det är för hus, men det är väldigt vackert. Är det inte GH Nation som skymtar där till höger, jo det är det.

tur att jag hade mobilkameran med mig. tyvärr blir det dålig kvalité och fel vinkel med det objektivet.Däremot fick jag med en man igen...
 

Bilagor

  • 63oa0061.jpg
    63oa0061.jpg
    29.6 KB · Visningar: 322
touch me

Nu är det dags för nästa fotogåta, och efter några kluriga bilder med översiktsbilder, konstverk och kulturhistoriska platser blir det ett nytt tema.

Eftersom det här är fotosidan så skall vi uppmuntra fotograferingens ädla konst. Jag väljer en nytagen bild, som trots sin enkelhet med raka linjer i vackert mönster var en utmaning att ta.

Nikon D70 1/25s bländare 4.3

gör omet om du kan!
 

Bilagor

  • touchme.jpg
    touchme.jpg
    14 KB · Visningar: 323
Re: touch me

Kajakob skrev:
Eftersom det här är fotosidan så skall vi uppmuntra fotograferingens ädla konst. Jag väljer en nytagen bild, som trots sin enkelhet med raka linjer i vackert mönster var en utmaning att ta.

Nikon D70 1/25s bländare 4.3

gör omet om du kan!
Det är en plats i Uppsala eller..?
 
Re: en fin röd kåk

Kajakob skrev:
Vet inte vad det är för hus, men det är väldigt vackert.

Det är en före detta prästbostad, om jag inte minns fel. På den tiden reklamfirman Hera huserade där inne så såg jag en natt, som en liten parantes, ett spöke.

(jodå, jag var nykter).
 
Astoria Cinemas

I namnet var det väl en liten ledtråd inbakad, det är ju i biomörkret man famlar efter sin kärestas hand...

Visst är det Astoria Cinames, fd Sandrews som är avbildad. Ovanför entrén sitter en stor skylt och som sig bör så sitter där många neonrör.

snyggt Thomas!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.