Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart att den duger och jag ser fram emot nästa utmaning.

Jag använde en upplättningsblixt för att få lite mer liv i bilden.
 
jorans skrev:
Klart att den duger och jag ser fram emot nästa utmaning.

Jag använde en upplättningsblixt för att få lite mer liv i bilden.


Hm, förstod väl det. ;-)

Jakten går vidare...lustyachten kanske, även om denna kanske inte tillhör lyxvarianterna.
 

Bilagor

  • fsuautmaning5.jpg
    fsuautmaning5.jpg
    36.9 KB · Visningar: 398
Den här förskräckliga fasaden kände jag igen.

Tycker synd om dom som har den som utsikt från sin balkong.

Bäverns gränd är adressen.

/Siw
 

Bilagor

  • fs-forum05-29.jpg
    fs-forum05-29.jpg
    57.8 KB · Visningar: 371
siwmag skrev:
Den här förskräckliga fasaden kände jag igen.

Tycker synd om dom som har den som utsikt från sin balkong.

Bäverns gränd är adressen.

/Siw
Kanonbra, Siw! Har det bara varit någon liten skavank på ett hus har jag inte lagt in bilden här, men... denna slitna fasad är ju ganska synlig. Konstigt att den fått vara orörd så länge. Är väl en mängd frågetecken vad som skall hända där.

Ja, över till dig nu. Många delar av stan väntar bara på att få hamna på vår Utmaningssida.
 
Tullhuset

Jag kom ditt en halvtimme senare än Siw, hoppas det är godkänt. Mitt svar är Tullhuset nere i hamnen.
 

Bilagor

  • img_3318_fs_klocka.jpg
    img_3318_fs_klocka.jpg
    11 KB · Visningar: 289
Den här gången är tom jag helt ställd, verkligen ingen aning även om jag har några teorier...
Fasaden från Bäverns gränd gör tyvärr inte lägenheterna rättvisa, de är kanonmysiga med knarriga trägolv, kakelugnar och handgjorda lister :)
 
k-oskarina skrev:
Hm, brukar behöva 2 försök med att klicka in bilderna...vänta bara...

Kanske inte helt 100% perfekt, men...
jag lyfte inte bort den lilla bilen, alltför varmt idag...orkade inte ens klona bort den lilla biten.

Jag är mycket glad att ha kommit i kontakt med detta intressanta hus...som jag aldrig tidigare letat mig till. Tack Johan!

"Port Arthur" (korsningen Salagatan - Frodegatan), "byggdes strax efter sekelskiftet för att ge bostäder åt järnvägsanställda.Den höga kompakta bebyggelsen ute på slätten gav intryck av en borg, vilket förklarar att den fick namn efter en känd fästning i det då pågående rysk-japanska kriget".

(En kompis till mig berättade att hennes svärmor föddes i den byggnaden).
Hade själv ett par andra funderingar när jag först såg bilden, men...
 

Bilagor

  • utmaning9juni06a-006.jpg
    utmaning9juni06a-006.jpg
    37.7 KB · Visningar: 1,252
Senast ändrad:
pontus.h skrev:
Den här gången är tom jag helt ställd, verkligen ingen aning även om jag har några teorier...
Fasaden från Bäverns gränd gör tyvärr inte lägenheterna rättvisa, de är kanonmysiga med knarriga trägolv, kakelugnar och handgjorda lister :)

Oj, du pratar (?) om min bild på den skabbiga fasaden. Jag fattade ingenting eftersom vi rullat vidare. Kul att höra att insidan är vacker eller charmig...huset Bävernsgränd-Dragarbrunnsgatan... över till din gästbok, Pontus.
/Ulla
 
Vet ej om denna fungerar för er, men testar...
variation på tak.

Ha´så kul med letandet!
/Ulla
 

Bilagor

  • utmaning1.jpg
    utmaning1.jpg
    32.2 KB · Visningar: 673
Ni får någon dag på er...sedan lägger jag ut en ny variant av Uppsalas centrala delar.
Reser själv bort nästa vecka-onsdag, så jag får nog läggare ut en enklare variant. /Ulla
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.