Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har vi nog alla tröttnat på mina senaste bilder. ;-)
Hustaken var från Övre Slottsgatan och vägvisaren var från ett staket intill Geijersgården...där man låtit en trädstam få en speciell plats i staketet.

Men nu är det nästa bild som gäller...
om någon fixar en liknande bild, vänta inte på mitt godkännande (eftersom jag försvinner ett par veckor) utan fortsätt tråden...
 

Bilagor

  • fsutmaningua.jpg
    fsutmaningua.jpg
    20.3 KB · Visningar: 584
k-oskarina skrev:
Nu har vi nog alla tröttnat på mina senaste bilder. ;-)
Hustaken var från Övre Slottsgatan och vägvisaren var från ett staket intill Geijersgården...där man låtit en trädstam få en speciell plats i staketet.
Jag cyklade runt där igår men hittade varken trädstammen eller taken. Var, mer exakt, finns de / stod du?
 
goranlin skrev:
Jag cyklade runt där igår men hittade varken trädstammen eller taken. Var, mer exakt, finns de / stod du?

Så märkligt...trädstammen, bara den nedersta delen. Kvarteret Slottet, mitt emot kvarteret Ubbo alldeles intill Geijersgården, före Åsgränd, ca 10 m från PelleSvanslösövergången.

Taken mellan St Olofsgatan och St Johannesgatan, jag stod på vänstra trottoarkanten, söderifrån räknat.
 
L.A
Synd att ni inte kanner er hemma med mitt lilla vita hus och det rosa. Hm, ni kanske ar pa semester. Jag borde kanske skicka en bild harifran och att ni bara skulle gissa...ex.vis vilken film bygggnaden forekom i...men...det kanns lite omstandigt...ar inte van med Mac'en som jag nu forsoker anvanda.
Ha' det bra
Ulla
 
k-oskarina skrev:
Aj, aj...alla ar kanske pa semester...min bild ar sa otroligt enkel och sa otrolig central.
/Ulla i LA

Jo, dina bilder brukar vara bra och genomtænkta Ulla. Fast jag ær i Norge! Var ær ni andra Uppsalabor? Vi kanske kunde posta en bild var från dær vi ær och gissa var det ær någonstans, som en sommarutmaning ;-)
 
k-oskarina skrev:
Aj, aj...alla ar kanske pa semester...min bild ar sa otroligt enkel och sa otrolig central.
/Ulla i LA

Jag är här och cyklade runt igår men det är så varmt så jag cyklade inte så långt... Och hittade inte taken.
 
goranlin skrev:
Jag är här och cyklade runt igår men det är så varmt så jag cyklade inte så långt... Och hittade inte taken.

Värme ja...oerhört. Skall man behöva börja med luftkonditionering?
Cykla var ett bra tips, Göran. Lite vind borde man få fram.
Låter husgavelbilden vara kvar ett tag till.
Om någon löser den eller min nya enligt Loves tips så överlåter jag gärna tråden ... ;-)
 
l-malmqvist skrev:
Jo, dina bilder brukar vara bra och genomtænkta Ulla. Fast jag ær i Norge! Var ær ni andra Uppsalabor? Vi kanske kunde posta en bild var från dær vi ær och gissa var det ær någonstans, som en sommarutmaning ;-)

Sommarutmaningen följer...men i mitt fall löser man inte gåtan med varifrån...eftersom det säkert framkommit att jag befunnit mig i L.A.

I vilken känd och populär film förekommer denna byggnad?
(Säkert fler filmer, förstås, men...)
 

Bilagor

  • fsutmaning2juli06a-196.jpg
    fsutmaning2juli06a-196.jpg
    27.8 KB · Visningar: 332
Vi cyklade in till stan i dag då jag plötsligt fick syn på huset, Ulla.
Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Slarvigt, jag vet...
Men jag hade ju mobilen i alla fall, så den fick tjänstgöra som kamera.
Kvaliten på bilden blev ju förstås därefter.
Dessutom var inte balkongdörrarna öppna i dag.

Adressen är Västra Ågatan vid Fyristorg.
Fotat från andra sidan ån.

Siw
 

Bilagor

  • 060711forum.jpg
    060711forum.jpg
    54.5 KB · Visningar: 327
siwmag skrev:
Vi cyklade in till stan i dag då jag plötsligt fick syn på huset, Ulla.
Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Slarvigt, jag vet...
Men jag hade ju mobilen i alla fall, så den fick tjänstgöra som kamera.
Kvaliten på bilden blev ju förstås därefter.
Dessutom var inte balkongdörrarna öppna i dag.

Adressen är Västra Ågatan vid Fyristorg.
Fotat från andra sidan ån.

Siw

TACK, Siv! Äntligen får jag vara med och leka/gissa igen. ;-)
Du håller väl med om att det var ganska centralt? Över till dig nu!

/Vill någon gissa (som en sommarvariant) på huset från L.A och filmen, så gärna...
Love kanske har något från Norge./
 
Nu har jag varit och sökt lämpliga hus.
Det finns ju många att välja på.
Det här är nog inte så svårt att hitta, men det verkar ju gå lite trögt här nu i semestertider.

Själv kommer jag att vara bortrest en hel del den närmaste tiden, så om någon löser gåtan och jag inte svarar så får ni väl gå vidare ändå.

Siw
 

Bilagor

  • 060713forum.jpg
    060713forum.jpg
    59.8 KB · Visningar: 299
k-oskarina skrev:
TACK, Siv! Äntligen får jag vara med och leka/gissa igen. ;-)
Du håller väl med om att det var ganska centralt? Över till dig nu!

/Vill någon gissa (som en sommarvariant) på huset från L.A och filmen, så gärna...
Love kanske har något från Norge./

Jag har massor av kul norgebilder på laptopen, men ingen internetanslutning æn. Sitter på ett bibliotek och skriver just nu. Jag kan rita en bild i Paint och ladda upp kanske?

Jag gissar på filmen Seven (Se7en) med Brad Pitt och Morgan Freeman.
 
l-malmqvist skrev:
Jag har massor av kul norgebilder på laptopen, men ingen internetanslutning æn. Sitter på ett bibliotek och skriver just nu. Jag kan rita en bild i Paint och ladda upp kanske?

Jag gissar på filmen Seven (Se7en) med Brad Pitt och Morgan Freeman.

Rita gärna, Love! Lite konst som semestervariant fungerar väl också?

Filmen är "Pretty woman" med Julia Roberts och Richard Gere... (lite Elizavariant)

/Ulla
 
siwmag skrev:
Nu har jag varit och sökt lämpliga hus.
Det finns ju många att välja på.
Det här är nog inte så svårt att hitta, men det verkar ju gå lite trögt här nu i semestertider.

Själv kommer jag att vara bortrest en hel del den närmaste tiden, så om någon löser gåtan och jag inte svarar så får ni väl gå vidare ändå.

Siw

Jag är ganska säker på att det är samma fönster men växligheten verkar ha ändrats. Har du använt en gammal bild Siw eller vad beror detta på?
 

Bilagor

  • dscf8671w80.jpg
    dscf8671w80.jpg
    48.3 KB · Visningar: 233
goranlin skrev:
Jag är ganska säker på att det är samma fönster

Det tycker jag att du skall vara, Göran, säker på din sak.

3 timmar före dig stod jag i närheten av motivet...var på väg...kollade kameran...slut på batterier. Har alltid batterier med mig, men hade helt plötsligt bytt väska och batterier fanns i de 2 andra därhemma som jag också använder ibland. Slets lite...men var lat, kände nog att du var på G, Göran. ;-) Grattis!
Fortsätt du, Siw håller nog med.
 
k-oskarina skrev:
Det tycker jag att du skall vara, Göran, säker på din sak.

3 timmar före dig stod jag i närheten av motivet...var på väg...kollade kameran...slut på batterier. Har alltid batterier med mig, men hade helt plötsligt bytt väska och batterier fanns i de 2 andra därhemma som jag också använder ibland. Slets lite...men var lat, kände nog att du var på G, Göran. ;-) Grattis!
Fortsätt du, Siw håller nog med.

Välkommen hem Ulla! Här är en mycket lätt bild för alla, lämplig för en varm sommardag.
 

Bilagor

  • dscf7826w85.jpg
    dscf7826w85.jpg
    51.2 KB · Visningar: 216
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.