Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Utmaning - Uppsala
- Trådstartare l-malmqvist
- Start datum
k-oskarina
Aktiv medlem
siwmag skrev:
Tufft för dig, Niclas.
Men jag lägger ut en ny lätt så hoppas vi att du hinner den istället
/Siw
Nu har jag väntat så länge på Niclas (eller kanske någon annan) så jag lägger ut denna, tagen i snöyra...bilar bakom och framför...nerdragen bilruta och ett par snabba skott, därav resultatet... trodde först att det var en annan plats mer centralt, men...vet precis var jag borde stå för att få en bra bild, men...lade till en bit av en lyftkran som skymtade på din bild, Siv.
Jag berättar inte var denna är fotad...om nån annan bör lägga in en bättre bild allt enl Sivs bestämmande. ;-)
Bilagor
k-oskarina
Aktiv medlem
goranlin
Aktiv medlem
På Ullas bild ser vi det hus där Dag Hammarskjöldfonden har sina lokaler http://www.dhf.uu.se/
Jag har inte exakt samma vinkel som Ulla men man ser ändå tydligt att det är samma hus.
Jag har inte exakt samma vinkel som Ulla men man ser ändå tydligt att det är samma hus.
Bilagor
k-oskarina
Aktiv medlem
Ovanstående bild godkännes härmed!
/Ulla
Tråden är din, Göran!
http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=745
………….
FÖRÄNDRINGAR
Exteriören fick sitt nuvarande utseende omkring år 1850, då den gulmålade locklistpanelen med grå rusticerade knutlådor tillkom. Byggnaden har sedan dess inte förändrats i någon större utsträckning.
År 1934 övertogs gården av Uppsala Universitet och sedan år 1965 disponeras huvudbyggnaden av Dag Hammarskiölds minnesfond. Efter en eldsvåda 1982, då byggnadens västra delar skadades svårt, återställdes den 1983.
Geijersgården har i stor utsträckning bevarat sin karaktär från mitten av 1800-talet och enligt regeringsbeslut den 12 mars 1948 förklarades byggnaderna för statligt byggnadsminne. Byggnaderna är numera överförda till Uppsala Akademiförvaltning
/Ulla
Tråden är din, Göran!
http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=745
………….
FÖRÄNDRINGAR
Exteriören fick sitt nuvarande utseende omkring år 1850, då den gulmålade locklistpanelen med grå rusticerade knutlådor tillkom. Byggnaden har sedan dess inte förändrats i någon större utsträckning.
År 1934 övertogs gården av Uppsala Universitet och sedan år 1965 disponeras huvudbyggnaden av Dag Hammarskiölds minnesfond. Efter en eldsvåda 1982, då byggnadens västra delar skadades svårt, återställdes den 1983.
Geijersgården har i stor utsträckning bevarat sin karaktär från mitten av 1800-talet och enligt regeringsbeslut den 12 mars 1948 förklarades byggnaderna för statligt byggnadsminne. Byggnaderna är numera överförda till Uppsala Akademiförvaltning
goranlin
Aktiv medlem
k-oskarina skrev:
Ovanstående bild godkännes härmed!
/Ulla
Tråden är din, Göran!
Ny bild kommer ikväll! Göran
goranlin
Aktiv medlem
goranlin skrev:
http://hem.bredband.net/lindcons/Uppsala/Uppsala.html
Om man klickar på bilden kan man se var den är tagen och vem som tagit den.
Nu finns de 23 bilder som hitills lagts ut på denna webbsida. För att stimulera andra att göra enkla webbisdor med foton beskriver jag nu kortfattat hur jag på 6 minuter uppdaterade ovanstående webbsida med ett nytt foto.
1. Jag sparade fotot från webbsidan här på min hårddisk.
2. Sen importerade jag fotot till mitt fotohanteringsprogram, i mitt fall iPhoto 4 för Mac
3. Sen skrev jag dit motiv och fotograf i fotohanteringsprogrammet
4. Export av webbsida från iPhoto, jag valde 2 kolumner och 12 rader och 400 pixlars bredd på både tumnaglar och förstorade bilder.
5. Överföring av färdig mapp som dras från en mapp till en annan med ftp-program, i mitt Rbrowser Lite för Mac.
Ovanstående tog alltså 6 minuter när jag redan hade texterna klara på de tidigare fotona. Dessutom har jag gjort sådant här många gånger förut men poängen är att det inte är svårt, inte kräver att man kan html och går enkelt och fort. Du har troligen utrymme på en server hos din internetleverantör. Med så små bilder som i detta fall blir totalstorleken med tumnaglar, och bilder och texter och de html-sidor som skapats av iPhoto mindre än 3 Mb. Prova själv om du inte gjort det! Jag tror Picasa för Windows har likartade funktioner för att skapa webbisdor som iPhoto.
k-oskarina
Aktiv medlem
Vilket fotoväder för er alla som tänker leta denna vackra byggnad Göran lagt ut. (Behöver själv ägna mig åt bilder på annat sätt) Lycka till! Vi blir uppmärksammade på hur mycket vackert vi kan finna i vår stad. Eller hur?
goranlin
Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Jag är inte Uppsalabo längre, men får man delta med gamla Uppsalabilder? Det kanske är lite spännande med platser som förändrats.
Om inte får jag väl göra en utflykt "hemåt".
I första inlägget skrevs "givetvis nytagen i Uppsala". Jag tycker att om du eller någon annan har en gammal bild som i övrigt uppfyller villkoren, dvs. "Bilder till tråden skall tas ur så lika vinkel som möjligt som originalbilden" så vore det kul att se dem också. Men det är lämpligt att bilder som andra ska försöka efterlikna är nytagna.
l-malmqvist
Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Jag är inte Uppsalabo längre, men får man delta med gamla Uppsalabilder? Det kanske är lite spännande med platser som förändrats.
Om inte får jag väl göra en utflykt "hemåt".
Om inte byggnaden har förändrats så mycket att den inte går att känna igen så kan vi väl göra ett undantag från regelverket. Skriv isf. att det är ett äldre fotografi. Kruxet är väl att du måste lösa en nöt så att du får lägga in din bild ;-) Men har du någon bild på en byggnad som förekommit i tråden, så visst - lägg in den och skriv lite om den.
k-oskarina
Aktiv medlem
Grattis Siv...jag visste inte alls och tänkte helt släppa denna byggnad, men nu med din bild så ser jag huset...i minnet, har själv tagit minst 20 bilder på detta under -05. Kul!