ANNONS
Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
siwmag skrev:
Här kommer min nya bildgåta.

Åh, där upp i vindskupan har min Farsa bott i slutet av 70-talet! :)

Intresseflaggan i topp ;-D

Synd att jag inte bor i Uppsala längre, då hade jag hakat på.

mvh
cf

(Det gula lilla huset på sid 3 i denna tråd)

Senast ändrad:
Jaså Fjellstedska, går förbi där varje dag men hade inte en aning. Den här fotogåtan blir ju bara roligare och roligare.

Min farfar bodde i Fjellstedska när han träffade farmor. Sen gick det som det gick ;-)

Känner mig nöjd med min bild...(hyfsat lik), får man det? ;-) Ja, vi ökar svårighetsgraden ytterligare, tror jag. Efter 2200 lägger jag ut en ny.

Hm, lite svårt att välja bild, faktiskt. Staden har ju inte bara framsidor, så nu får ni leta efter denna...och lämna ett bevis förstås. ;-)

Bilagor

• fs31jan06a-009.jpg
    fs31jan06a-009.jpg
    38.2 KB · Visningar: 434
Den var svår Ulla! Det borde bara Övere Slottsgatan tänkte jag för det är de enda kvarter jag kan komma ihåg att det finns rödmålade stugor kvar i. Som den i nedre högra hörnet på din bild. Men jag hittade inga. När jag gett upp och cyklade mot jobbet kom jag på att det kanske finns stugor närmare Carolina på Övre Slotts och bakom f.d. Sidas kursgård och Ubbo hittade jag rätt hus. Men jag vet inte vad som finns i dem. Det som sticker upp kanske inrymmer Kungl. Vetenskapssocieteten.

Bilagor

• dscf7922wf.jpg
    dscf7922wf.jpg
    51.9 KB · Visningar: 414
k-oskarina skrev:
Vad bra att den var lite, lite svår i alla fall.;-) Ja, då är bollen hos dig igen, Göran!

Ny bildgåta kommer ikväll! Om man vill titta på gamla bilder utan att få svar på var de är tagna kan man gå till

http://hem.bredband.net/lindcons/UppsalaUtmaning/UppsalaUtmaning.html

där jag lagt ut några av mina tidigare bidrag. Om man klickar på bilden får man veta var den är tagen.

Om ni andra deltagare går med på det kan jag lägga ut era bilder också (med angivande av fotograf). Skriv till mig eller svara här om ni tycker det vore kul.

goranlin skrev:
Ny bildgåta kommer ikväll! Om man vill titta på gamla bilder utan att få svar på var de är tagna kan man gå till

där jag lagt ut några av mina tidigare bidrag. Om man klickar på bilden får man veta var den är tagen.

Om ni andra deltagare går med på det kan jag lägga ut era bilder också (med angivande av fotograf). Skriv till mig eller svara här om ni tycker det vore kul.

Lägg gärna ut mina, jag tycker att det är ett strålande initiativ!

goranlin skrev:

Det var en bra idé. Lägg gärna ut mina bilder också. /Siw

..............

Jag hänger på... så komplett som möjligt förstås.

Här har vi en ny bildgåta! Jag tog den mest för den intressanta färgen.

Bilagor

• dscf7933wf.jpg
    dscf7933wf.jpg
    53.5 KB · Visningar: 534
k-oskarina skrev:
Hm ??

Javisst Ulla! Färgen ser inte riktigt likadan ut på din bild men visst ät det rätt hus. Varsågod att fortsätta!

Huset tillhör "Kungliga Vetenskaps-Societeten i Uppsala (förkortat KVS). Denna, den äldsta av de kungliga akademierna, leder sitt ursprung till det Collegium curiosorum som universitetsbibliotekarien Erik Benzelius grundade i Uppsala 1710. Det ombildades 1719 till Bokwettesgillet (eller Societas literaria Sueciæ), vann kunglig stadfästelse 11 november 1728 såsom Societas literaria et scientiarum, och fick det slutliga latinska namnet Societas regia scientiarum Upsaliensis. Enligt Kungl. Maj:ts stadgar den 6 juli 1906 är antalet ordinarie ledamöter 50 svenska, 100 utländska. Akademien sammanträder i sitt eget hus vid S:t Eriks torg i Uppsala. Medlemskap i akademien förkortas LVS."

från http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapssocieteten_i_Uppsala

goranlin skrev:
Javisst Ulla! Färgen ser inte riktigt likadan ut på din bild men visst ät det rätt hus.

Ganska lustigt...kunde abslout inte förstå vilken byggnad du fotat, Göran. Inte haft tid att leta runt stan de senaste dagarna. När jag satt på tåget till Sthlm i går rensade jag ur en del bilder ur kameran/minneskortet...vad ser jag?? En del av det svårupptäckta huset på mitt kort! :)
På hemväg från Sthlm idag gick jag direkt dit...och försökte fånga huset.
Men detta putsade hus har en föränderlig färg beroende på dagsljuset. Jag har tidigare upplevt det mer åt aprikos-orange än din/Görans mustigt röda. När jag skulle fota vid 1330-tiden var det helt mörkt, fick lätta upp med en slow blixt (hade uppdaterat mig på blixtar under tågresan) för att få någon färg. Pust! Lägger ut en detaljbild trots att hela porten finns på länken vi fått.
Som någon påpekade...detta blir mer och mer intressant. ;-)

Tror att vi vilar med något enklare...
(tänkte göra den något svårare, men...)
varsågoda!

Bilagor

• fs31jan06a-046a.jpg
    fs31jan06a-046a.jpg
    36.8 KB · Visningar: 449
Övre Slottsgatan

Martin Luther Kings plan, bakom gamla universitetshuset.

Ganska enkelt för oss som är med i Uppsala Fotografiska Sällskap som har lokal där.

Det är lite fel perspektiv jag mindes stupröret
på fel sida av stolpen.

jaan

Bilagor

• dsc_1309.jpg
    dsc_1309.jpg
    37 KB · Visningar: 425
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar