ANNONS
Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns att jag fått klartecken av Love och Jakob att min bild var okej enl första reglerna.
Lägger ut en bild...och funderar hur Henriks tips skulle fungera här. Vi kanske behöver gå efter den 1:a även här.

Bilagor

• fs23jan06ab.jpg
    fs23jan06ab.jpg
    57.8 KB · Visningar: 377
k-oskarina skrev:
Känns att jag fått klartecken av Love och Jakob att min bild var okej enl första reglerna.
Lägger ut en bild...och funderar hur Henriks tips skulle fungera här. Vi kanske behöver gå efter den 1:a även här.

Okay, efter att ha avvaktat lite och funderat så vill jag att denna trådens regler kvarstår. Starta gärna parallelltrådar den som vill, den med bilder från Domkyrkan lät spännande, Ulla!

Intressant och spännande tråd det här, för en som är nyinflyttad. ger en incitament att lära sig hitta i Uppsala.
Tycker att reglerna ska vara som dom är i denna tråd och ser fram emot en ny tråd a´la Ullas om domkyrkan. Då kanske man har en chans att hinna laddad upp någon bild själv oxå.

Henrik skrev:
Det vore kanske mer publikt givande...

Där har vi Görans länk (som just nu inte är igång) där han lägger in alla våra bilder men utan kopia. Som en sevärd utställning.

Kommer den att fungera i fortsättningen, Göran?
Den länken kanske kan upprepas en gång på varje sida.

k-oskarina skrev:
Henrik skrev:
Det vore kanske mer publikt givande...

Där har vi Görans länk (som just nu inte är igång) där han lägger in alla våra bilder men utan kopia. Som en sevärd utställning.

Kommer den att fungera i fortsättningen, Göran?
Den länken kanske kan upprepas en gång på varje sida.

Javisst, länken är igång, du måste ha provat just när jag uppdaterade eller haft otur på annat sätt. Alla bilder hittills, inklusive din senaste balkong, finns på http://hem.bredband.net/lindcons/Uppsala/Uppsala.html
Man kan gissa först och sedan klicka på bilden och då få veta var den är tagen samt vem som tog den.

För resten så behöver ju ingen vänta på mitt godkännande av bilder (vet iofs. inte om det är så). Den som lagt upp nöten kan bedöma när den är löst.

goranlin skrev:
Samma hus, annan tid = annan färg

Men samma årtusende och samma månad...möjligen fotade jag mer framifrån...men helt okej. Dessutom rätt forumtråd! Du har mitt godkännande och du fortsätter tråden...

Göran, vi kanske skall berätta att detta är f.d Gamla Gillet. Har en lång historia: Längan utmed Valvgatan uppfördes efter 1702 års brand som sjukhusbyggnad med bibehållande av byggnadsdelar från medeltiden och 1600-talet. Inköptes 1806 av Sällskapet Upsala Gille. Flera ombyggnader... exteriören omgestaltades och fick sitt nuvarande rika formspråk i nyrenässansstil mot Fyristorg 1873, 1910 ny takvåning med takkupor tillkom, Restaurering även 1972.
Vad byggnaden nu innehåller är jag osäker på. Herrekipering? Något mer? Kan någon annan komplettera?

Ja, att det är ett relativt nybyggt hus kan man ju se på avsaknaden av gatuskyltar på fasaden. Men att huset har lånat de glasade trapphusen från Gunnar Leche märks ju tydligt. Leche var stadsarkitekt i Uppsala mellan 1920-1954 och ritade många av de hus som idag rymmer dyra lägenheter. Leche hade några signum som ofta återkom i hans hus; de glasade trapphusen, taket markerat vid sin fot och så har jag för mig att ett litet snedställt fyrkantigt fönster återfinns på många av hans byggnader.

Vem arkitekten på Gunnars bild är vet jag inte. Kanske har jag en aning om var det står.

Love: "För resten så behöver ju ingen vänta på mitt godkännande av bilder (vet iofs. inte om det är så). Den som lagt upp nöten kan bedöma när den är löst".

Men om bedömningarna blir extra knepiga så får du nog rycka in. ;-) Men, får du inte vara med och leka eller tävla, Love?

Kyrkogårdsgatan

Framför denna byggnad finns en liten park.
När jag var barn fanns det där parken nu är ett skomakeri, jag minns att jag som barn gick dit med min mor för att hämta skor som varit på lagning. Men det är sådär 45 år sedan.

Jag kommer inte ihåg exakt men där huset (det nybyggda) står tror jag det var en lekpark som kanske var publik eller så hörde den till en lekskola som kanske finns kvar bakom huset.
Jag kan ha fel det är länge sedan jag regelbundet var i lutagen.

Hur hittar man dit?

Vi börjar bakom Carolina, i Engelska parken (där har vi varit förut) om man nu följer kyrkogården så går man på kyrkogårdsgatan. Efter ett par hundra meter har man katedralskolan på högersida, och strax därefter Ekonomikum (HumC som jag fortfarande kallar det) till vänster, man fortsätter över lutagsleden och nästa tvärgata parallellt med lutagsleden är Geijergatan. Här stannar man upp och ser byggnaden.

Jag hade inget stativ iso1600 1/10sec f5.
kl 23 ungeför

Bilagor

• nonstans.jpg
    nonstans.jpg
    46.8 KB · Visningar: 493
Vi fortsätter

iso 400 f4,5 1/2sec

fortfarande inget stativ så det finns något att ta stöd mot! nåja det ska vara så enkelt att dessa fullständigt värdelösa ledtrådar inte behövs.

Bilagor

• nonannanstans.jpg
    nonannanstans.jpg
    50.3 KB · Visningar: 491
Utom tävlan

Etfersom vinkel (fick photoshoppa en aning) och årstid inte riktigt stämmer får man väl anse att detta är ett bidrag utom tävlan. Se det som en ledtråd och ett löfte om kommande vår. Men jag tror att det är samma hus i alla fall.

/henrik

Bilagor

• huserier.jpg
    huserier.jpg
    29.1 KB · Visningar: 473
Re: Kyrkogårdsgatan

jaanK skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt men där huset (det nybyggda) står tror jag det var en lekpark som kanske var publik eller så hörde den till en lekskola som kanske finns kvar bakom huset.
Jag kan ha fel det är länge sedan jag regelbundet var i lutagen.

Jaan har hittat rätt hus. Ja, det fanns en allmän lekpark dit särskilt dagmammor brukade gå med sina barngrupper.I detta nya hus där inflyttningen började i december 2005 har Uppsalahem hyreslägenheter. En fyrarummare på 96 kvm kostar 9440 kr/mån. Jag tittade på en visningslägenhet och den var fin med "en ljus och öppen planlösning. Alla lägenheter har balkong eller uteplats. Badrummen har helkaklade väggar och klinker på golvet. Parkettgolv är standard i de övriga rummen. I fastighetens källarplan finns 34 garageplatser för uthyrning." (från http://www.uppsalahem.se/Nybyggen/tegnerparken/tegnerparken.html)

Tar fasta på löftet

(Göran kom emellan, detta är svar till Henrik)

Jag behöver ju ingen ledtråd,men visst är det samma hus.

Löftet om en snar vår är jag dock mycket tacksam för!

Rullar tråden...eller väntar vi på en 3:e version av det stora charmiga huset. (De 2 tidigare bilderna är ju härliga som kontraster också). Eller görs ett undantag och Henrik får fortsätta trots att han är "utom tävlan". Eller fotar Henrik en helt färsk bild av huset?
Hoppar du in Love och benar ut detta? :)

Invänta du en nytagen bild på huset från någon annan. Jag bröt ju mot alla regler och deltar inte, bara tyckte det var kul att jag råkade ha en bild på samma hus i (nästan) samma vinkel.

/henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar