Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
siwmag skrev:
Med lite hjälp av min observante man och Bostadsguiden som kom för ett par veckor sedan for jag till Bangårdsgatan och tog detta kort. Jag vet inget om huset, men det kanske Göran gör.

Bra Siw! Varsågod nästa!
Jag tog inte med gatuplanet för då skulle man se det stora korset och förstå att det är en kyrka. Baptistkyrkan i hörnet av Dragarbrunnsgatan och Bangårdsgatan byggdes 1886.
 
har ingen aning om vad det är för hus, men det innehåller Acta kapitalförvaltning, och jag cyklar förbi det varje dag.
 

Bilagor

  • dsc_4321.jpg
    dsc_4321.jpg
    23.3 KB · Visningar: 629
Uppsala Sergels Torg

I väntan på information om det vita huset kommer här nästa bildnöt. Kommer ni ihåg barnramsan, Titta upp, titta ned, gapa, du ser ut som en apa. Alltså är det dags att titta ned på fötterna denna gång.

Love skriver i instruktionen till bildgåtan: ta en bild ur så lika vinkel som möjligt. Lycka till!
 

Bilagor

  • dsc_4319.jpg
    dsc_4319.jpg
    36.6 KB · Visningar: 628
Oj...skulle precis ge upp...bussen skulle gå om 5 min...och där har jag plattorna...trodde inte krukorna skulle vara så stora ;-) Stor tidspress...folk klev över mitt motiv hela tiden, skulle vilja skrika..."jag håller på med något hyperviktigt"...jag tog fasta på brunnslocket för att få så lika som möjligt...en grå linje ifrån krukorna och sen ytterligare en halv ljus ruta till höger...men eftersom jag inte hann kliva upp en våning så får detta bli mitt bidrag,
Inklusive människor och duvor, alla förhoppningsvis utan influensa.
PUST!
 

Bilagor

  • fs15febr06a-026.jpg
    fs15febr06a-026.jpg
    58 KB · Visningar: 575
Senast ändrad:
k-oskarina skrev:
Oj...skulle precis ge upp...bussen skulle gå om 5 min...och där har jag plattorna...trodde inte krukorna skulle vara så stora ;-) Stor tidspress...folk klev över mitt motiv hela tiden, skulle vilja skrika..."jag håller på med något hyperviktigt"...jag tog fasta på brunnslocket för att få så lika som möjligt...en grå linje ifrån krukorna och sen ytterligare en halv ljus ruta till höger...men eftersom jag inte hann kliva upp en våning så får detta bli mitt bidrag,
Inklusive människor och duvor, alla förhoppningsvis utan influensa.
PUST!

Jakob mailade och bad mig om min synpunkt på den här bilden, och jag lutar åt att den inte är tillräckligt lik Jakobs.

Tanken är inte att skapa onödigt komplicerade bildgåtor, ex. tagna från ställen dit inte alla har tillträde, men Jakobs bild får anses vara möjlig att upprepa, därmed inte sagt att den är helt lätt ;-)

Hoppas att du förstår hur jag resonerat, Ulla, och inte känner dig förfördelad! Dina bidrag håller alltid hög klass. Men härmed kvarstår gåtan olöst...
 
Helt okej...hade för få minuter på mig. Då kan jag sköta jobbet istället och slappna av en stund med annat. ;-)
En x-tra hälsning till Jakob som lade in en sån klurig bild.
 
Hej!

Jag tycker detta är skoj och Uppsalalärorikt, men skulle vilja föreslå en liten modifiering:

Det vore kanske mer publikt givande om svarsbilden visade samma motiv, men inte tvunget fotograferat på exakt samma sätt. Nu blir det ju en bild -- och så en kopia på den bilden.

Mer intresssant att se hur fotograf nummer två ser det som ska avbildas.

Men det är bara ett förslag.

Henrik, Uppsalabo
 
amaster skrev:
Hej!

Jag tycker detta är skoj och Uppsalalärorikt, men skulle vilja föreslå en liten modifiering:

Det vore kanske mer publikt givande om svarsbilden visade samma motiv, men inte tvunget fotograferat på exakt samma sätt. Nu blir det ju en bild -- och så en kopia på den bilden.

Mer intresssant att se hur fotograf nummer två ser det som ska avbildas.

Men det är bara ett förslag.

Henrik, Uppsalabo

Jag funderade på det när jag startade tråden, och då föll det på att tävlingsmomentet skulle bli för lätt eftersom jag trodde att de flesta skulle fota hela hus, som man då bara kunde fota ur en annan vinkel.

Nu har det blivit fler delutsnitt, och det tycker jag är bra. Då kan vi kanske ändra reglerna så att huvudmotivet ska avbildas, men inte nödvändigtvis ur exakt samma vinkel. Beror lite på om det är tävlingen eller den kreativa bearbetningen av Uppsalas arkitektur som är viktigast.

Vad säger ni andra?
 
Har inte tänkt klart, men...
jag tycker också att det kan bli alltför enkelt.
Som vi nu har det så blir det faktiskt fotomässigt lite klurigt...man får ta fasta på små detaljer i den förstes bild, själv ändra läge...kliva över en gata osv...
I det föreslagna fallet kan man ju bara svepa förbi och slänga av ett "skott".

Jag "tror" att detta är mer spännande.

Men hade själv funderat på att starta en ny tråd som bara gäller Domkyrkan...att man där följer varandra, men där det är förbjudet att ta likartad bild...och därmed få med en massa spännande bilder på Domkyrkan som helhet och i detalj och så småningom (eller på vägen) lägga ut det hela som en utställning på FS (eller även ute i verkligheten så småningom).
Vad tycks?
 
Tänker till igen...
Förslaget från Henrik...samma motiv, alltså även en detalj på ett hus, men med en helt egen vinkling ändå... kanske en liten svårighet ändå... Hoppas att fler hoppar in och tycker.

Love, skall jag lägga ut en ny bild med de ursprungliga reglerna eller avvakta nya regler efter fleras tyckande?
 
amaster skrev:
Hej!

Jag tycker detta är skoj och Uppsalalärorikt, men skulle vilja föreslå en liten modifiering:

Det vore kanske mer publikt givande om svarsbilden visade samma motiv, men inte tvunget fotograferat på exakt samma sätt. Nu blir det ju en bild -- och så en kopia på den bilden.

Mer intresssant att se hur fotograf nummer två ser det som ska avbildas.

Men det är bara ett förslag.

Henrik, Uppsalabo

Bra förslag tycker jag. Det räcker om man tydligt kan se att det är samma motiv.
 
k-oskarina skrev:
Men hade själv funderat på att starta en ny tråd som bara gäller Domkyrkan...att man där följer varandra, men där det är förbjudet att ta likartad bild...och därmed få med en massa spännande bilder på Domkyrkan som helhet och i detalj och så småningom (eller på vägen) lägga ut det hela som en utställning på FS (eller även ute i verkligheten så småningom).
Vad tycks?

Kul idé Ulla! Gör en ny tråd med detta, jag hänger på! Lagom lunchpromenad....
Göran
 
Att fota samma motiv ur flera vinklar kan bli synnerligen häftigt, ser fram emot en sådan tråd. I Nice, på Museum of Contemporary art var det en fotoutställning från Mexico. Fotografen hade tagit 3000 bilder från staden och sedan sorterat dem i kategorier. Urhäftigt med 250 bilder på gröna och vita Volkswagen-bubblor. Jag gjorde en liknande grej, tog 750 bilder i Ponta Delgada på Azorerna. Sen klipper jag ihop dem till ett colage som kan ses här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=43328

Hmm, vad jag tycker, jag tycker Loves uppgift är stimulerande, det gäller inte bara att hitta samma hus, utan även hitta rätt vinkel. Bilden från MartinLuther Kings plats är ett bra exempel på hur klurigt det kan bli. Och att jag tog en bild på torget från caféfönstret var ett sätt att testa gränserna. Och Ulla får ju ett synnerligen utmanande motiv, som hon klarar galant!
 
Framåt nattkröken kanske jag får veta hur vi skall hålla oss till de olika reglerna.

Jakob gillar Loves regler...om vi skulle använt Henriks förslag då skulle min första bild på torget vara okej, eller hur? Har jag fattat rätt?

Vi kanske kan ha några olika trådar...
En med Loves, nytagna och så exakta som möjligt

En med Henriks tips nytagna men med fotografens eget personliga snitt.

Och en med bara Domkyrkan, då kan folk som t.o.m varit i Uppsala tidigare i sitt liv vara med. Bilderna behöver i detta fall inte heller vara helt nytagna.

Jag lägger ut en bild framåt 23.00 om jag vet lite mer! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.