ANNONS
Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni är ju helt sannslöst snabba, så man inte hinner med att ta en enda bild! Hmmm.

Ulla, hade du nån workshop i porträttfoto? Och vad består studion av (fast det hör väl kanske hemma i en annan tråd)?
 
En påminnelse bara: skriv vart bilderna är tagna när ni postar lösningar, så att alla får veta. Ser fram emot Görans bildnöt...
 
Pumpen utanför Upplandsmuséet

Min bild, liksom Ullas, avbildar övre delen av pumpen utanför Upplandsmuséet. Nedanför bygger man just nu en trappa för fiskar så att en ovanlig art ska kunna flytta sig uppströms för att leka.
 
Bra Göran! Du fick fram fina detaljer också i det hyfsade vädret.
- - St Eriks källas ombyggande, Stödjemuren mot torgplanen och pumpens öfverbyggande med gjutit jern 1852. Öfver dörren till källan inhögg byggmästare R. sitt namn i runeskrift, äfvensom årtalet. - - Min mans morfarsfars arbete.

Du fortsätter tråden, Göran! Spännande som vanligt! ;-)
 
Ulla, hade du nån workshop i porträttfoto? Och vad består studion av (fast det hör väl kanske hemma i en annan tråd)?
------------
Svarar lite kort här eftersom du Jive undrade.
Göran och jag var på ett gemensamt månadsmöte som UFS Uppsala Fotografiska Sällskap hade. En av fotograferna visade oss föreningens nya porträttstudio...eller vilken teknik vi har tillgång till och tips i porträttfoto...en kurs är på gång. Det händer lite av varje i föreningen just nu. Jag ingår (ansvarar) för utställningsgruppen. Vill du veta mer kan vi höras per e-post eller gästbok (så att denna tråd inte svämmar över. ;-)
 
Japp. Det är det gamla kapellet där anatomistudenterna enligt uppgift förvarade sina obduktionsobjekt. Psykologiska institutionen var ju tidigare institutionen för patologi och fysiologi.

-- MW
 
Lite OT kanske, men jag gillar att få veta mer om Uppsalas byggnader och historia. Skriv gärna i tråden om ni vet något intressant om de "nötter" som lösts.
 
Nu tycker jag det är dags för en lätt gåta så får vi se om det blir trängsel på stan
Siw
 

Bilagor

  • domkyrkan.jpg
    domkyrkan.jpg
    26.7 KB · Visningar: 545
Vad snabb du var då, Göran!
Hade jag stått hemma på din gata och fotat?

Då är det väl din tur igen då för nästa nöt.

/Siw
 
siwmag skrev:
Vad snabb du var då, Göran!
Hade jag stått hemma på din gata och fotat?

Då är det väl din tur igen då för nästa nöt.

/Siw

Jag passerar här nästan varje dag på väg till jobbet. Huset som syns med två fönster ovanför muren är den gamla rektorsvillan som jag tror nu används av IB-programmet på Katedralskolan http://www.katedral.se/ib/

Huset bakom muren vars balkong skymtar till höger tror jag inrymmer någon konsult eller reklamfirma.
 
Kul, Göran! :) Jag var dig i hälarna...ett par timmar efter. Bor man en bit utanför stan så har man ju lite längre startsträcka. Väntar med spänning igen...
 
Hm, inte helt lätt, men... hur skall jag placera mig tro...för att få med allt...tusentals änder pockade på min uppmärksamhet...inte en bullsmula hade jag i beredskap. :-(
 

Bilagor

  • fs31jan06a 029ab.jpg
    fs31jan06a 029ab.jpg
    55.4 KB · Visningar: 491
Det ser ut som de övre våningarna av Fjellstedtska, plåtad över taket på Erika Antik, stående vid Jernbron ... ?

Om mitt minne inte sviker mig.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Det ser ut som de övre våningarna av Fjellstedtska, plåtad över taket på Erika Antik, stående vid Jernbron ... ?

Om mitt minne inte sviker mig.

-- MW

Javisst är det de övre våningarna av Fjellstedtska. Jag stod på andra sidan ån och tog bilden så översta delen av antikaffärens tak kom med.

Ja, Ulla nu är det du igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.