Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Utmaning - Uppsala
- Trådstartare l-malmqvist
- Start datum
l-malmqvist
Aktiv medlem
En påminnelse bara: skriv vart bilderna är tagna när ni postar lösningar, så att alla får veta. Ser fram emot Görans bildnöt...
k-oskarina
Aktiv medlem
Bra Göran! Du fick fram fina detaljer också i det hyfsade vädret.
- - St Eriks källas ombyggande, Stödjemuren mot torgplanen och pumpens öfverbyggande med gjutit jern 1852. Öfver dörren till källan inhögg byggmästare R. sitt namn i runeskrift, äfvensom årtalet. - - Min mans morfarsfars arbete.
Du fortsätter tråden, Göran! Spännande som vanligt! ;-)
- - St Eriks källas ombyggande, Stödjemuren mot torgplanen och pumpens öfverbyggande med gjutit jern 1852. Öfver dörren till källan inhögg byggmästare R. sitt namn i runeskrift, äfvensom årtalet. - - Min mans morfarsfars arbete.
k-oskarina
Aktiv medlem
Ulla, hade du nån workshop i porträttfoto? Och vad består studion av (fast det hör väl kanske hemma i en annan tråd)?
------------
Svarar lite kort här eftersom du Jive undrade.
Göran och jag var på ett gemensamt månadsmöte som UFS Uppsala Fotografiska Sällskap hade. En av fotograferna visade oss föreningens nya porträttstudio...eller vilken teknik vi har tillgång till och tips i porträttfoto...en kurs är på gång. Det händer lite av varje i föreningen just nu. Jag ingår (ansvarar) för utställningsgruppen. Vill du veta mer kan vi höras per e-post eller gästbok (så att denna tråd inte svämmar över. ;-)
------------
Svarar lite kort här eftersom du Jive undrade.
Göran och jag var på ett gemensamt månadsmöte som UFS Uppsala Fotografiska Sällskap hade. En av fotograferna visade oss föreningens nya porträttstudio...eller vilken teknik vi har tillgång till och tips i porträttfoto...en kurs är på gång. Det händer lite av varje i föreningen just nu. Jag ingår (ansvarar) för utställningsgruppen. Vill du veta mer kan vi höras per e-post eller gästbok (så att denna tråd inte svämmar över. ;-)
goranlin
Aktiv medlem
k-oskarina skrev:
Lämpligt mål för lördagspromenad!
Bilagor
l-malmqvist
Aktiv medlem
siwmag skrev:
Huset finns på Trädgårdsgatan i Kv. Munken
Visst ligger det bredvid Psykologiska institutionen?
goranlin
Aktiv medlem
siwmag skrev:
Huset finns på Trädgårdsgatan i Kv. Munken
Helt rätt. Varsågod att lägga ut en egen bild!
l-malmqvist
Aktiv medlem
Lite OT kanske, men jag gillar att få veta mer om Uppsalas byggnader och historia. Skriv gärna i tråden om ni vet något intressant om de "nötter" som lösts.
goranlin
Aktiv medlem
siwmag skrev:
Nu tycker jag det är dags för en lätt gåta så får vi se om det blir trängsel på stan
Siw
Det blev ingen trängsel. Jag såg inte till någon enda annan fotograf.
Bilagor
goranlin
Aktiv medlem
siwmag skrev:
Vad snabb du var då, Göran!
Hade jag stått hemma på din gata och fotat?
Då är det väl din tur igen då för nästa nöt.
/Siw
Jag passerar här nästan varje dag på väg till jobbet. Huset som syns med två fönster ovanför muren är den gamla rektorsvillan som jag tror nu används av IB-programmet på Katedralskolan http://www.katedral.se/ib/
Huset bakom muren vars balkong skymtar till höger tror jag inrymmer någon konsult eller reklamfirma.
k-oskarina
Aktiv medlem
Kul, Göran! Jag var dig i hälarna...ett par timmar efter. Bor man en bit utanför stan så har man ju lite längre startsträcka. Väntar med spänning igen...
k-oskarina
Aktiv medlem
goranlin
Aktiv medlem
Magnus W skrev:
Det ser ut som de övre våningarna av Fjellstedtska, plåtad över taket på Erika Antik, stående vid Jernbron ... ?
Om mitt minne inte sviker mig.
-- MW
Javisst är det de övre våningarna av Fjellstedtska. Jag stod på andra sidan ån och tog bilden så översta delen av antikaffärens tak kom med.
Ja, Ulla nu är det du igen!