Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
l-malmqvist skrev:
Hahaha! Otroligt, jag tänkte inte på att det var samma torn/byggnad. Great minds think alike...

Vi kanske kan skapa en karta där det syns vilka byggnader som fotats hittills? Finns det någon webkarta med den funktionen?

Dåså, din tur Göran!

Jag tycker...det spelar ingen roll om vi fotat byggnaden tidigare...okej en ny variant av vinkel är ju bra förstås. Men man kan ju få till oändligt många detaljbilder av samma byggnad.
Intressant och klurigt. ;-) Men det är väl bra om vi kan hålla oss hyfsat till centrum. Men jag har svept ut åt det andra hållet...då har jag ej fotat längre bort än Väderkvarnsgatan. Vaksalatorg är ju bra att få med ibland.
Nu skall jag snart börja koncentrera mig på era objekt. Kul!
 
l-malmqvist skrev:


Vi kanske kan skapa en karta där det syns vilka byggnader som fotats hittills? Finns det någon webkarta med den funktionen?

Om man söker på www.eniro.se på Elisabethsjukhuset får man

Koordinater för kartbildens centrumpunkt:
WGS84 Lat/Long: N 59º 51' 47.2" E 17º 37' 11.82"
RT90: X=6639638, Y=1601675

och kan se var det ligger. Man kan också se sjukhuset på satellitbild i Google Earth och om man har svårt att hitta där använda koordinaterna ovan. Jag vet inget enkelt sätt att lägga in dessa på en karta alla kan se. Det finns antagligen sätt att göra en webbkarta där det går att lägga in men jag har inget förslag på hur.

Jag kan spara Elisabethsjukhusets plats i Google Earth som en liten datafil som kan sändas med e-post men för att ha nytta av den måste man ha installerat Google Earth i sin dator.

Jag har lagt ut denna lilla fil på
http://hem.bredband.net/lindcons/Elisabethsjukhuset.kmz

Google Earth är ett väldigt roligt program där man kan se satelitbilder i så hög upplösning att de flesta byggnader i Uppsala går att urskilja. Finns gratisversion på http://earth.google.com/
men kräver ganska mycket av datorn.
 
Så smart Göran! Trodde jag fotat denna byggnad i alla dess detaljer, men icke...
Suveränt!

Fotade en skuggvariant. Hoppas det funkar, Göran. ;-)
 

Bilagor

  • fsutmaning23sept2.jpg
    fsutmaning23sept2.jpg
    52.6 KB · Visningar: 295
Nästan perfekt... bilden godkännes härmed. Kul!
Jag tog med en bredare variant bara...struntsak.

Spännande Niclas, tråden är din.
Uppsalas centrum väntar på dig. ;-)
 
Beskrivning kan jag nog komma med men någon historia om byggnaden överlåter jag åt någon annan. :)
Bredgränd är det, varuintaget för Folkets hus och/eller Stadsteatern.
 
Söderlund skrev:
Beskrivning kan jag nog komma med men någon historia om byggnaden överlåter jag åt någon annan. :)
Bredgränd är det, varuintaget för Folkets hus och/eller Stadsteatern.

Instämmer! Jag återkommer när/om jag kliver in och kollar exaktare vad som finns på insidan...med det blir nog konferens(musik)lokalerna i Folkets Hus.

Annars får utsidan duga och grändens namn.
Står man på Dragarbrunnsgatan vid Astoriabiografens hörn så faller blicken på denna vägg.
 
Erkänner, jag har också varit lite lat. Kände på mig var bilden kunde finnas, men...
att behöva gå runt kvarteret och kolla.
Göran kände visst också på sig var den kunde finnas... han var ännu latare. ;-)
 

Bilagor

  • fsutmaningdansos.jpg
    fsutmaningdansos.jpg
    17.8 KB · Visningar: 271
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.