Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Första gången jag såg den här skulpturen så trodde jag att det var en riktigt person som stog där. :)

Ny bild.
Hoppas att den blir lite klurigare.
 

Bilagor

  • utmaninguppsala.jpg
    utmaninguppsala.jpg
    32.1 KB · Visningar: 403
jag har varit bortrest och sjuk flera dagar. Och jag som visste att det var Maria hela tiden... men regler är regler. Bra gjort Niclas!
 
Söderlund skrev:
Om ni vill ha en ledtråd så får ni säga till.

Förstår din känsla, Niclas. Kände mig också lite frustrerad när jag fick vänta lite extra på en kopia av min utlagda bild.
Själv befunnit mig i Dalafjällen denna vecka...fick direkt en första tanke när jag såg bilden...likartade kan man ju finna. Om några vill att du lägger ut en ledtråd, är det väl okej... för mig får du gärna vänta ett par dagar. ;-)
 
Annat väder-annat ljus

Likväl samma hus på Dragarbrunnsgatan, i samma byggnad finns Burger king(tror jag).

Rätt eller fel?

Återkommer med ny bildgåta efter domarutlåtande
 

Bilagor

  • dragarbrunn-20060319.jpg
    dragarbrunn-20060319.jpg
    55.7 KB · Visningar: 312
Nu känns det bra...

Har fallit på mållinjen tidigare, ny utmaning kommer, ska bara fundera lite på svårighetsgraden...
 
majortom skrev:
Ny utmaning

Här har vi ännu en bild på G-H nation på Trädgårdsgatan. Jag trodde det var Östgöta och var på väg dit när jag passerade G-H och såg motivet.

Bengt och övriga får vara försiktigare med hur ni döper bilderna. När jag sparade dein bild visade det sig att bildnamnet innehöll gatunamnet. Det har hänt förr...
 

Bilagor

  • dscf8282wf.jpg
    dscf8282wf.jpg
    50.9 KB · Visningar: 334
Bild på hela huset

Om någon undrar hur hela huset ser ut så ser det ut så här:
 

Bilagor

  • dscf8283wf.jpg
    dscf8283wf.jpg
    55.7 KB · Visningar: 427
goranlin skrev:
Här har vi ännu en bild på G-H nation på Trädgårdsgatan. Jag trodde det var Östgöta och var på väg dit när jag passerade G-H och såg motivet.
Lite kuriosa:
Det hus som är ÖG är uppfört efter de ritningar som slottsarkitekten J. E. Söderlund gjorde på uppdrag av GH omkring 1873. Det ansågs för stort (och dyrt) för GH-Nation -- som på den tiden bara hade ett femtiotal medlemmar -- och ritningarna modifierades av dåvarande stadsarkitekten C. A. Ekholm, och GH nations hus invigdes den 2:e oktober 1880. 1912 byggdes huset till och fick en tredje våning, och därmed det utseende det har idag.

Källa:
Nationshusen i Uppsala; Gästrike-Hälsinge Nations Hus, Paul Högberg 1915

-- MW
 
Senast ändrad:
goranlin skrev:
Här har vi ännu en bild på G-H nation på Trädgårdsgatan. Jag trodde det var Östgöta och var på väg dit när jag passerade G-H och såg motivet.

Bengt och övriga får vara försiktigare med hur ni döper bilderna. När jag sparade dein bild visade det sig att bildnamnet innehöll gatunamnet. Det har hänt förr...

Uppenbarligen ganska enkelt, ser fram emot ny utmaning.

Skärpning vid fildöpning kommer att ske
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.