Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Solen sken och jag "råkade" gå förbi. ;-)
Skulle ha stått något mer åt höger på bron för att få en plattare "borg", men fick solen i ögonen.
 

Bilagor

  • fsborgen1a.jpg
    fsborgen1a.jpg
    58.3 KB · Visningar: 369
Jag fortsätter tråden...
kan kanske inte ha krav på att ev. skugga hamnar exakt likadant. ;-)
 

Bilagor

  • fs25febr06.jpg
    fs25febr06.jpg
    55.8 KB · Visningar: 329
Re: Vi fortsätter

jaanK skrev:
iso 400 f4,5 1/2sec

fortfarande inget stativ så det finns något att ta stöd mot! nåja det ska vara så enkelt att dessa fullständigt värdelösa ledtrådar inte behövs.

Jag ser att det är KFUM-borgen men kan vi inte få veta något om den? Jaan? Ulla? eller någon annan?
 
Re: Re: Vi fortsätter

goranlin skrev:
Jag ser att det är KFUM-borgen men kan vi inte få veta något om den? Jaan? Ulla? eller någon annan?

Tre- och fyravånigt stenhus med tegeltak innehållande bostäder och föreningslokaler. Uppfört för KFUM enligt ritningar av Axel Lindgren signerade 1908 (nordvästra hälften) och 1910 (sydöstra hälften).
(enligt boken Uppsalas byggnader)

Mina barn hoppade studsmatta där...och själv har jag upplevt huset genom konserter. Huset rymmer ju Alfvensalen nu.
------------

Gällande min senaste bild...så väntar jag några dagar på kopian. Om ingen blir utlagd ger jag antingen tips (tillåtet?)...eller lägger ut en ny bild.
 
Re: Re: Re: Vi fortsätter

k-oskarina skrev:
Gällande min senaste bild...så väntar jag några dagar på kopian. Om ingen blir utlagd ger jag antingen tips (tillåtet?)...eller lägger ut en ny bild.

Jag tycker ett tips är roligare än ny bild.
 
Re: Re: Re: Re: Vi fortsätter

goranlin skrev:
Jag tycker ett tips är roligare än ny bild.

Låter bra Göran...vi måste ju ha kul, men behålla en liten spänning. Att vänta 14 dgr låter långt... om några dgr kanske jag minimerar platsen till ca 4 x 4 kvarter eller så.
Vad tycker du Göran och ni andra?
 
För att inte tävlingen skall stanna upp så lägger jag ut en tänkt kartskiss...

SÖDERUT får gränsen gå vid Jacobs kvarglömda adventsstjärna
NORRUT StOlofsgatan
ÖSTERUT kvarteret Domald
VÄSTERUT Storgatan

Huset har nu för mig blivit mer intressant när jag hittat lite mer info om detta.

Hoppas att ni får lust att leta och fotografera.
 
En skön dag för en promenad, kanske runt -5 grader och solsken, kan inte bli så mycket bättre.
Hade jag varit där lite tidigare så hade skuggan också stämt. :)
 

Bilagor

  • utmaninguppsalasvar.jpg
    utmaninguppsalasvar.jpg
    24 KB · Visningar: 443
Söderlund skrev:
En skön dag för en promenad, kanske runt -5 grader och solsken, kan inte bli så mycket bättre.
Hade jag varit där lite tidigare så hade skuggan också stämt. :)

GRATTIS Niclas...detta kändes bra för mig att någon fick till en bild på denna "enkla" byggnad. En skugga fick du ju också till. Toppen!

Byggnaderna ligger i kvarteret Noatun. F.d industribyggnader, nu undervisningsbyggnader. Äldsta delen kom till 1899 för det då nybildade AB Nymans verkstäder...verksamt till 1963. Flera till-på- och ombyggnader. En byggnad 3 våningar av putsad sten under plåttak. Uppförd enl ritningar från 1916 av Theodor Kellgren.
Nymans verkstäder var i början av 1900-talet med sina drygt 200 anställda stadens största arbetsplats. Hermes-cyklarna tillverkades där.
(från boken Uppsalas byggnader)

Då övertar du ansvaret för nästa bild, eller hur Niclas?
 
Söderlund skrev:
Absolut.
Den här tror jag är ganska enkel.

Ja, ganska enkel fast jag gick till fel sida av huset först. Men någon info om konstverket har jag inte men Niclas kanske vet mer?
 

Bilagor

  • dscf8273wf.jpg
    dscf8273wf.jpg
    53.1 KB · Visningar: 411
Mittemot Uppsalabuss kundcenter mellan Stora torget och Dragarbrunnsgatan. Statyn heter "Androgyn" vill jag minnas, däremot har jag inte en susning om vem konstnären är.

-- MW
 
Oj, vad duktiga ni var både med bild och kopia.
Jag håller mig mycket ofta däromkring, men har troligen haft skygglappar och fäster blicken på rost och skrot och ej konstverk tydligen.
Skäms inför konstnärerna. ;-)
Bra info också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.