ANNONS
Annons

Utebliven leverans, vad skulle ni ha gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart man blir förbannad på folk som är oärliga, de förstör för alla oss andra som vill kunna köpa och sälja tryggt.

Vet inte riktigt hur du tänker men det verkar vara ok att "stjäla" så länge köparen är korkad?
Jag som aldrig skulle kunna lura någon reagerar givetvis med irritation på
sådana som gör det.

Rättfärdiga inte bedragarna och lägga all skuld på köparna. Får du pengar i förskott får jag väl skylla mig själv, eller?

Tänker inte argumentera om detta mer nu men en märklig inställning har du.

Nåja, hoppas allt löser sig till slut.

MVH Julle.

Jag rättfärdigar inte bedrägeri. Jag tycker bara det är oerhört dumt att spä på deras marknad ytterligare, och sedan sitta och vara irriterad över den.
Skapar man en marknad måste man ju förstå att marknaden bli utnyttjad.
Ge pengar till främmande människor som man inte ens sett på bild. Det är väl klart att man till slut stöter på en oärlig människa.

Klart att även jag är arg och irriterad över oärligt folk, men tar man en risk får man väl ändå vara beredd på konsekvenserna.
 
Men varför ska man bli förbannad?
För att det känns bättre. Någon direkt nytta med att bli arg i en sån här situation finns förvisso inte.

Du vet ju mycket väl att det kan vara en lurendrejare som du GER pengarna till.
Om man vet det så betalar man förstås inte i förskott. Om man gör bedömningen att säljaren är pålitlig, betalar i förskott, och sen inte får någon vara, så har man förstås gjort en felaktig bedömning, men det finns inga garantier.

Alla lurendrejare bör förstås polisanmälas så att det finns lite tryck uppe. Det ska inte kännas säkert att lura folk.
 
Polisanmäla tycker jag man ska göra. Dessutom tycker jag man ska kolla om personen har skulder hos Kronofogden. Om det inte finns skulder där skulle jag dra ärendet vidare via Kronofogden för utmätning. Kronofogden hjälper till med formalierna mot Tingsrätt etc. Kolla Kronofogdens hemsida!
/Harald
 
Jag litar inte på människor när jag säljer, dvs pengar i förskott innan jag skickar varan. Har haft en hel del annonser på FS och alltid krävt förskottsbetalt. Personligen skulle jag dock rekomendera alla att verkligen känna sig trygga med sina förskottsbetalningar innan köp. Var man drar den gränsen kan man bara själv veta. Jag har stött på ett par misstänksamma potentiella köpare vid mina utannonseringar. De flesta verkar ändå förstå att min aktivitet på Fotosidan och skapligt gedigna presentation av mig själv och familjen, borgar för att jag inte vill sätta min renomme på spel genom ohederliga affärer.

Personligen tycker jag man skall reagera på lurendrejeri av olika former. Att man tar en risk innebär inte att man skall placera sig själv i en rättslös sits. Vem avgör när man bör ta för givet att man kan bli lurad. Alla vet att man kan bli lurad vid köp av begagnade bilar oavsett om köpet görs privat eller via en bilfirma. Är det också något som i så fall sker på egen beskyllan? Husköp och lägenhetsaffärer som mynnar ut i sanslöst dyra oförutsedda renoveringar, är det också ens eget fel? Man har ju trots allt redan betalat. För övrigt så tycker jag det här är en bra tråd med roliga ytterligheter som speglar hur olika vi ser på saker o ting.
 
[citat raderat av forumvärd]

Christian, Du har mail.

Även jag beställde av honom, ett begagnat nikkor, och betalade in den 12:e. Jag avvaktar ett tag till, han har säkert en anledning till att han inte svarade på det mail jag skickade igår. Han kan ju vara på resande fot, eller ha någon annan anledning att inte svara.

De begagnatpriser han hade i sin annons är väl inte anledning till fuffens. tycker jag i alla fall. Än mindre att hänga ut honom på fs efter enbart en vecka?

Mvh
Sven
 
Senast redigerad av en moderator:
OBS - det är inte OK att diskutera andra medlemmar i forum, och speciellt inte att koppla personuppgift till påstådda brott. Följ forumreglerna.
 
Bullen skulle väl få svara själv men jag har svårt att vara tyst...:)

Jag tror att han menar att man inte skall bli arg på p-vakten, polisen eller vem som nu lappat bilen. I så fall håller jag med Bullen, då är det jag själv som har brutit mot en bestämmelse och får själv ta ansvaret.

Däremot känns jämförelsen fel eftersom man i fallet med förskottsbetalning inte brutit mot varken lag eller annan bestämmelse, man har ingått ett avtal mellan två parter där den ena inte håller sin del av avtalet. Enligt min uppfattning ligger då hela skulden på säljaren som skall ställas till svars för sina handlingar. Köparen skall inte lastas för detta. Självklart skall man ha all fakta innan man anklagar någon, det kan finnas förklaringar. Detta blir dock en sak för polisen att utreda. Anmäl är mitt råd.
Däremot skall man naturligtvis vara mycket försiktig i dessa situationer och kanske t.o.m helt undvika dem då det finns risker. Men vi får inte skuldbelägga den som blivit lurad och utsatt för ett brott.

Tycker jag...

/Arne
 
Det jag menar är:

Det är så fruktansvärt många lurendrejare där ute.
Det är en stor chans att bli blåst, vilket alla vet innerst inne. Ändå gör många dessa förskottsbetalningar, och blir lika förvånade varje gång det händer något.
Skulle jag bli blåst på detta sätt skulle jag bli arg på mig själv istället. Det är ju ändå jag som beslutat att göra den riktigt osäkra överföringen.
Lika som om jag skiter i att betala p-avgift, och åker på en bot.
 
Det jag menar är:

Det är så fruktansvärt många lurendrejare där ute.
Det är en stor chans att bli blåst, vilket alla vet innerst inne. Ändå gör många dessa förskottsbetalningar, och blir lika förvånade varje gång det händer något.
Skulle jag bli blåst på detta sätt skulle jag bli arg på mig själv istället. Det är ju ändå jag som beslutat att göra den riktigt osäkra överföringen.
Lika som om jag skiter i att betala p-avgift, och åker på en bot.

Ser det mer som en risk att bli blåst snarare än en chans, men inte att risken skulle vara stor.
4 av 5 p-böter jag fått har varit felaktiga eller grovt felaktiga och har återbetalats.

Nog kan man ha rätt att bli förbannad då, förvånad är en annan sak!
 
Jag har köpt en massa på e-bay fram till för nåt år sedan. Alltid förbetalat och aldrig blivit blåst.

Jag har på senare tid köpt en hel hel del orkideer på Tyska e-bay förbetalat och aldrig blivit blåst.

Har sålt en massa på Tradera och alla har förbetalat.

Har köpt på Blocket - förbetalat och inte blivit blåst.

Det gäller att vara omsorgsfull och inte tappa fattningen om man tror att man kan göra ett superklipp.

Visst finns det många bluffmakare men man behöver inte blåsa upp det till orimliga proportioner.

Tradera är mycket säkert liksom e-bay om man noga granskar säljarnas omdömen.

En gång höll jag på att åka på en nit. Säljaren hade massa positiva omdömene. I sista sekund kollade jag noga på de positiva omdömen. Han hade sålt massor av romantiska ideer för några ören per auktion.
 
Så det kan gå...

Ja så här kan det gå när det brister i kommunikationen.
Mitt objektiv dök upp idag, allt är sjysst och det motsvarar beskrivningen.

Säljaren har fortfarande inte hört av sig varken via telefon eller mail,fanns inte heller nåt meddelande i paketet, paketet postades den 18:e och jag fick avin idag den 20:e.
Jag kommer ringa till polisen under dagen och dra tillbaka anmälan då det i mitt fall inte begåtts nåt brott.
 
För en del människor är en dag en evig tid, för andra går snabbt en vecka utan att man "hunnit med".
 
Jag kommer ringa till polisen under dagen och dra tillbaka anmälan då det i mitt fall inte begåtts nåt brott.


Hoppsan, du väntade en dryg vecka med att göra polisanmälan. Om jag lägger ut en annons hoppas jag att du inte nappar. Skulle nåt allvarligt hända som gör att det drar ut på tiden vill jag ju inte komma hem till en polisanmälan.

En förklaring från säljaren i efterhand kunde ju varit på plats men å andra sidan så kan ju nåt allvarligt skett, har man inte tålamod att vänta mer än 5 dagar innan man hotar med att "gå vidare med ärendet" skulle jag nog inte heller bemöda mig med att förklara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.