Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PayPals köparskydd. Värdelöst

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller kreditkort så finns det en styrande lag (konsumentkreditlagen) som är tvingade för kortföretagen. När det gäller betalkort så är det en frivillig sak för banken om den väljer att betala tillbaka. Du har ingen som helst laglig rätt att kräva det.

Därmed så vidmakthåller jag att det är bättre att ha lag och hela rättsväsendet bakom sig än att behöva lita på en banks välvilja

Det handlar inte om välvilja, utan om att tjäna pengar. Om betalkorten ska kunna konkurrera med kreditkorten så behöver de erbjuda likvärdiga villkor.
 
Kostnaden varierar. Det kreditkort jag använder mest kostar mig ingenting i avgifter. Det är signifikant mindre än vad mitt bankkort kostar.

Oavsett välvilja, konkurrens eller annat så är det en fördel att ha konsumentkreditlagen att luta sig mot i händelse av strul.
 
pay pal

Ett långt inlägg, men kan vara bra att veta
För många upplevs PayPal som en säker betaltjänst med deras "köparskydd".
Faktum är det inte är verkar var värt något om säljaren är oseriös. Här en liten historia.

BAKGRUND
Har använt PayPal i många år allt har fungerat, men när det strulade för första gången var det intressant att hur fungerar när en oseriös företag inte skickar det de ska.
På Företaget Gearbest.com i Kina (stor varning för detta företag, se Trustpilot etc ) inhandlades diverse varor för 143 USD + frakt 59,7 USD.
Efter en månad kommer ett paket innehållande endast 2 st batterier, värde 16 USD.
Efter detta börjar brevväxlingen med Gearbest som hävdar att de skickat grejorna men fått tillbaka paketet. Sedan att de inte skickat det, sedan att grejorna var slut, sedan att de ska betala tillbaka pengarna. Inget av vad de lovar, gör de.

OCH TILL PAYPAL SOM OSERIÖS AKTÖR
Men ingen fara tänker jag. Jag har ju betalt med Paypal, och säljaren har har ju meddelat att de de inte skickat prylarna. Med den informationen bör det vara lugnt. Anmäler till Paypal och under en månad svarar jag på Paypals frågor på deras webbaserade kundtjänst. Efter en månad får jag svaret: "After careful consideration, we're unable to decide this claim in your favor at this time."
Jag ringer Paypal får svaret att jag inte skickat in allt. Jag skulle skickat in en polisrapport också. Den information fick jag inte. Men de skickade den nu istället. Samtidigt informeras jag att det inte spelar någon roll eftersom Paypal redan stängt ärendet! Det gör ingen skillnad om jag skickar in den!

Det intressanta är att Paypal kräver en svensk polisrapport mot ett kinesiskt företag vilket inte har något värde alls. Som Polisen säger "Vi är skyldig att ta en anmälan från dig, men vi kan/kommer inte göra något åt den. Det är ett tidskrävande problem att betaltjänster kräver denna handling"

Så tänk efter innan ni använder Paypal för att handla med Asien, blir ni blåst av säljaren så är chansen stor att ni förlorar pengarna även om ni använder Paypal. Det gjorde jag i detta fall då man kan tycka att det var ett solklart fall när säljaren säger att de inte skickat varorna. Sedan kan man ju undra vad Paypal tjänar på detta.
Totalt har cirka 5 timmar lagts på ärendet, mest för att se hur Paypal fungera i ett ärende när man inte får prylarna.

HA en bra dag

Och givetvis är en varning för Gearbest.com

Har råkat ut för ett liknande problem. Köpte en projektor från en privat person i USA, projektorn kom fram men var skadad. Jag reklamerade skadan till säljaren som inte ville höra av sig och till Paypal som efter en månads överläggningar inte kunde få kontakt med säljaren och ansåg att leverans ändå hade skett trots min invändning om skadan lade ner ärendet.
 
Umm... va? Självklart tjänar de olika tjänsterna pengar på det de gör men det där var rätt obegripligt.

Råkade se det här nu...
Jag var antagligen inte nykter när jag skrev, men det jag troligen tänkte på var att man får betala mer för kreditkort och det betalar väl diverse saker...
Kanske oxå tänkte att Paypal likt tex Microsoft har monopol och tjänar multum, microsoft skulle säkert vara riktigt lönsamt även om dom hade tagit 100:- istället för 1000:- för Windows.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.