Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utebliven bildbyline

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag har märkt att det ofta uteblir en bildbyline när jag sålt bilder.
Även om jag påtalat innan försäljningen så glöms den av och jag måste maila och påtala detta.
Jag har förtydligat detta även på förstasidan där jag har bilderna, men ändå glöms den av.
Är det extra krångel att få dit text under en bild eller vad?
Är det vanligt att köparna glömmer detta?
Är det andra här ute som har samma problem och hur löser ni detta?
 
Jag lånar tråden lite, då jag råkat ut för samma sak!

Jag har tagit lite bilder till ett musikprojekt som en kompis och en annan snubbe håller på med. Båda jobbar i en församling inom Svenska Kyrkan och projektet har varit i kyrkans regi.

De kontaktade mig för att ta bilder som de kunde använda som promotion för deras projekt och jag har ställt upp ideellt. De har fått ca 10 redigerade bilder och ett femtiotal oredigerade. Bilderna har redan publicerats i några lokaltidningar. Nu har den publicerats i första numret av församligens nya lokaltidning som går ut till alla församlingsmedlemmar och där saknas mitt namn som fotograf bredvid bilden.

Det känns så surt - jag har lagt ner massa timmar på att fota och redigera och även fast jag gärna ställer upp ideellt för en kompis så vill jag ju ändå ha "konstnärligt cred" när det publiceras någonstans (förmodligen inte min kompis fel utan redaktionens).

Vad ska jag göra tycker ni? Vad är rimligt? Ska jag bara maila och påpeka det eller släppa det helt eller till och med gå så långt som att kräva ersättning av tidningen? Jag vill ju inte vara småsint, men å andra sidan är det ju de som har gjort ett misstag på min bekostnad. Till saken hör kanske också att tidningen är fri från reklam (skattefinansierad).

Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag eventuellt ska formulera mig - hjälp mig! :/
 
Jag har märkt att det ofta uteblir en bildbyline när jag sålt bilder.
Även om jag påtalat innan försäljningen så glöms den av och jag måste maila och påtala detta.
Jag har förtydligat detta även på förstasidan där jag har bilderna, men ändå glöms den av.
Är det extra krångel att få dit text under en bild eller vad?
Är det vanligt att köparna glömmer detta?
Är det andra här ute som har samma problem och hur löser ni detta?

Om ni inte tydligt avatala att det inte ska finnas byline till dina bilder har de inte rätt till publiceringen. Du har i så fall rätt till ersättning för detta.
Detn ideella upphovsrätten säger att det alltid ska framgå upphovsman såvida du inte sålt bilden på ett sådant sätt att detta inte behövs.
 
Detn ideella upphovsrätten säger att det alltid ska framgå upphovsman såvida du inte sålt bilden på ett sådant sätt att detta inte behövs.
Det säger den inte alls. Den säger att upphovsmannen ska anges "i den omfattning och på det sätt god sed kräver" (Lagen om upphovsrätt, §3).

Den som publicerar bilder utan att ange upphovsman kan alltså hävda att det är "god sed" att göra det i just det sammanhanget.

När det gäller dagspress kan man nog slå fast att god sed är att upphovsmannens (eller iaf rättighetsägarens) namn alltid anges, utom när det gäller riktigt små bilder.

Vad "god sed" är när det gäller ett församlingsblad är svårare att säga. Fast jag tycker absolut att Isak ska ta kontakt med utgivaren och fråga varför de inte angav hans namn.
 
Det säger den inte alls. Den säger att upphovsmannen ska anges "i den omfattning och på det sätt god sed kräver" (Lagen om upphovsrätt, §3).

Den som publicerar bilder utan att ange upphovsman kan alltså hävda att det är "god sed" att göra det i just det sammanhanget.

När det gäller dagspress kan man nog slå fast att god sed är att upphovsmannens (eller iaf rättighetsägarens) namn alltid anges, utom när det gäller riktigt små bilder.

Vad "god sed" är när det gäller ett församlingsblad är svårare att säga. Fast jag tycker absolut att Isak ska ta kontakt med utgivaren och fråga varför de inte angav hans namn.

God sed innebär i lagens mening att namn i de allra flest fall ska skrivas ut:

"Den ideella rätten innefattar också rätten för upphovsmannen att bli namngiveni samband med framställning av verk eller då det görs tillgängligt för allmänheten, i den utsträckning ”god sed kräver” (SFS 1960: 729). Undantagen är få och kan göras då namngivning saknar betydelse för upphovsmannen, då det uppfattas som störande eller då det tekniskt sett är svårt. Att upphovsmannen inte namnges, att hans eller hennes namn/signatur tas bort eller att ett felaktigt namn skrivs ut är i regel brott mot upphovsrätten (Ahlberg 2006: 109."
Ur Upphovsrätt i en föränderlig journalistik - En översikt av problem och debatter om upphovsrätt, digitalisering och arbetets organisation av Helena Norman
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.