ANNONS
Annons

ursprungsland

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det överhuvudtaget några ryska varor utöver råvaror och vapen att köpa på världsmarknaden?

Finns det överhuvudtaget något sådant som någonsin överlevt på en konkurrensutsatt marknad?

Det finns ju skäl till att Ryssland i grunden fortfarande 2023 är ett U-land där många ännu lever i djupaste armod.

Ryssland
Gällande Ryssland så svarade jag endast på frågan: "Eller för den delen ryska produkter?

Det lär finnas eller i alla fall ha funnits objekiv från Ryssland ... även om jag inte skulle köpa något från Ryssland!

Liksom det knappt finns något att köpa som inte i sin helhet eller delvis är framställt och/eller monterat i Kina.
I USA har man i alla fall gjort aktiva försök att implementera lagstiftning som kräver att produkter ska gå att reparera.

Right to Repair i amerika
Tyvärr så finns det alltför många företag i amerika som spenderar enorma belopp på lobbyverksamhet med syfte att konsumenter och små oberoende företag iINTE ska kunna reparera produkterna.

Det lär nog dröja många år innan de stora tech-bolagen kommer acceptera/godkänna reparation av produkterna :-(
Man kan fundera över varför t.ex. tech-bolagen avsiktligt konstruerar produkter
(t.ex. mobiler eller trådlösa hörlurar med limmade batterier) så att de är svåra/dyra/komplicerade att repararera ... om de överhuvudtaget går att reparera.

Senast ändrad:
Jag kan definitivt sympatisera med åsikten att produkterna borde gå att reparera.
Men själv tror jag inte att det enbart är så att man designar produkterna med det primära målet att köparna inte ska kunna reparera dem själva.
Försöker att inte se konspirationer bakom varje fråga.

En viktig anledning tror jag däremot är att tillverkningen blir enklare och billigare om man inte tillåter att man till exempel själv lätt kan byta ett batteri. Ska man tillåta att användare lätt kommer åt insidan av en telefon så öppnar man samtidigt för risken att det kommer in fukt och annat och därmed får en stämpel av dålig kvalitet.
Vi har en lång tid vant oss vid att elektronik tillverkas billigt i "sweatshops" i Kina. Den tiden kanske är förbi nu.
Det känns ju lite onödigt att byta telefonen, eller datorn, vart och vartannat år när den gamla modellen egentligen är fullt duglig. Med tanke på världsläget kan det vara så att vi står inför nya osäkrare tider.

Jag kan definitivt sympatisera med åsikten att produkterna borde gå att reparera.
Men själv tror jag inte att det enbart är så att man designar produkterna med det primära målet att köparna inte ska kunna reparera dem själva.
Försöker att inte se konspirationer bakom varje fråga.

En viktig anledning tror jag däremot är att tillverkningen blir enklare och billigare om man inte tillåter att man till exempel själv lätt kan byta ett batteri. Ska man tillåta att användare lätt kommer åt insidan av en telefon så öppnar man samtidigt för risken att det kommer in fukt och annat och därmed får en stämpel av dålig kvalitet.
Vi har en lång tid vant oss vid att elektronik tillverkas billigt i "sweatshops" i Kina. Den tiden kanske är förbi nu.
Det känns ju lite onödigt att byta telefonen, eller datorn, vart och vartannat år när den gamla modellen egentligen är fullt duglig. Med tanke på världsläget kan det vara så att vi står inför nya osäkrare tider.
Om någon är intresserad av vad som händer i Europe gällande Right-to-Repair
så finns det flera intressanta länkar:

Visst gåt det att konstruera mobiler med enkelt utbytbara batterier som är tåliga (för den som behöver den egenskapen) .
Ett exempel är mobilen xxx som släpptes 2022 där en branschsite skrev:
.... då batteriet är löstagbart och enkelt att byta ut när som helst. Trots detta är konstruktionen vatten- och dammtålig (IP68) och den uppfyller även MIL-STD 810H. xxx visar att det är fullt möjligt att både erbjuda löstagbart batteri och en vattentät konstruktion.

Visst går det, men det brukar bli dyrare, för det blir mer komplicerat att automatisera produktionen.
Det är helt säkert ett argument inte minst från tillverkarna som hellre vill sälja en ny mobil i stället för att produkten enkelt ska kunna repareras.

Livslängden för mobiler drygt två år och skulle enkelt kunna förlängas med en "reparationsvänligare" konstruktion, men det ligger knappast i tillverkarnas intresse ... $$$$$.

[Skulle t.ex. bilar få likartade begränsningar, som förekommer för mobiler, skulle service eller reparationer endast få göras av biltillverkarnas egna märkesverkstäder inkl. så kallade original reservelar.]

Det är helt säkert ett argument inte minst från tillverkarna som hellre vill sälja en ny mobil i stället för att produkten enkelt ska kunna repareras.

Livslängden för mobiler drygt två år och skulle enkelt kunna förlängas med en "reparationsvänligare" konstruktion, men det ligger knappast i tillverkarnas intresse ... $$$$$.

[Skulle t.ex. bilar få likartade begränsningar, som förekommer för mobiler, skulle service eller reparationer endast få göras av biltillverkarnas egna märkesverkstäder inkl. så kallade original reservelar.]

Gällande norrmannen så var det inte original Apple reservdelar han hade men delarna hade Apples logga. Det är som att man åker till en Volvoverkstad och så kan det vara vilka piratdelar som helst som monteras in i bilen utan kundens kännedom eller vetskap. Icke original kan orsaka sämre prestanda eller funktion, men det kanske är ok. Att blåsa konsumenter genom att åka snålskjuts på andras varumärke?
Det tyckte i alla fall inte domstolen.
”The Supreme Court concluded that the concealment of the Apple logos on iPhone screens with black ink could be removed easily, thus enabling Huseby to misuse Apple’s trademark and sell these screens”

har du någon källa på att livslängden på en mobil är två år? Känner ingen som har mobilen i endast två år och om det finns folk som alltid vill ha det senaste så byter de väl in sin gamla telefon eller säljer den och i så fall är livslängden ändå längre än två år.
viktigt också att man kan använda senaste programvaran på produkten annars så kan det vara säkerhetsproblem och viktiga appar som ex. bankID kanske inte fungerar.
Just i Apples fall så tillhandahålls uppdateringar även för gamla mobiler. nuvarande iOS 16 fungerar på iPhone 8 alltså sex år gammal mobil.

Senast ändrad:
Gällande norrmannen så var det inte original Apple reservdelar han hade men delarna hade Apples logga. Det är som att man åker till en Volvoverkstad och så kan det vara vilka piratdelar som helst som monteras in i bilen utan kundens kännedom eller vetskap. Icke original kan orsaka sämre prestanda eller funktion, men det kanske är ok. Att blåsa konsumenter genom att åka snålskjuts på andras varumärke?
Det tyckte i alla fall inte domstolen.
”The Supreme Court concluded that the concealment of the Apple logos on iPhone screens with black ink could be removed easily, thus enabling Huseby to misuse Apple’s trademark and sell these screens”

har du någon källa på att livslängden på en mobil är två år? Känner ingen som har mobilen i endast två år och om det finns folk som alltid vill ha det senaste så byter de väl in sin gamla telefon eller säljer den och i så fall är livslängden ändå längre än två år.
viktigt också att man kan använda senaste programvaran på produkten annars så kan det vara säkerhetsproblem och viktiga appar som ex. bankID kanske inte fungerar.
Just i Apples fall så tillhandahålls uppdateringar även för gamla mobiler. nuvarande iOS 16 fungerar på iPhone 8 alltså sex år gammal mobil.

Gällande det norska exemplet med en oberoende reparationsverkstad dvs. INTE en så kallad märkesverkstad som du refererar till, så är det självklart att äpple-företaget knappast uppskattar annat än de prylar som de själva säljer.

Här kan du hitta några intressanta länkar om bl.a. mobilers livslängd.

Dessutom en specifik länk om planerat åldrande av mobiler

Visst är det bra med många års uppdateringar, som också Right To Repair framhåller, och det finns andra tillverkare som tillhandahåller uppdateringar upp till 7 år.

Nej, jag har inget egenintresse av att framhålla, eller försvara, något speciellt märke till skillnad från andra som vill agera frivilliga och självutnämnda ambassadörer med syfte att försvara, hylla och lovprisa det "fantastiska" företaget!

Smart konstruktion av den trådlösa hörluren?
Ja absolut, och i alla fall för det "fantastiska" företaget, om man avsiktligt vill förhindra reparation!

Dett är mitt sista inlägg i detta ämne.

Senast ändrad:
Det är inte bara i den branschen. Jag minns när SAAB skröt om att de hade minskat antalet skruvar för att sätta fast instrumentbrädan från 33 till 8. Resten hade blivit snäppen istället. För det var lättare att sätta ihop i fabriken.

Men inte roligare för den som sen någon gång ska få ut den förb... instrumentbrädan för att kunna byta förångare eller nåt sånt.

Gällande det norska exemplet med en oberoende reparationsverkstad dvs. INTE en så kallad märkesverkstad som du refererar till, så är det självklart att äpple-företaget knappast uppskattar annat än de prylar som de själva säljer.

Här kan du hitta några intressanta länkar om bl.a. mobilers livslängd.

Dessutom en specifik länk om planerat åldrande av mobiler

Visst är det bra med många års uppdateringar, som också Right To Repair framhåller, och det finns andra tillverkare som tillhandahåller uppdateringar upp till 7 år.

Nej, jag har inget egenintresse av att framhålla, eller försvara, något speciellt märke!

Dett är mitt sista inlägg i detta ämne.

Det var du som refererade till den norska reparatören men du lade inte fram hela bilden och också att han förlorade i norsk domstol på goda grunder.

Tack för länkar. Statista länken måste man registrera konto för att se. Om det stämmer att livslängden är så kort som anges så undrar jag om den ändå inte blir lite missvisande som det ofta blir med statistik, så jag gräver lite.

Marknadsandelen för iPhone är ca. 24% och utgör en relativ liten del av totalen mobiler. Om den genomsnittliga livslängden på mobiler är ca. 2år då blir det intressant hur lång livslängden är för just iPhone? Fyra år och tre månader Enl. Undersökning, källa Asymco.

”However, to summarize in general, we can say that the lifespan of an iPhone varies between 4 and 5 years.”

Kundnöjdheten för iPhone är också över genomsnittet, tror inte detta skulle vara möjligt om livslängden på en iPhone var endast två år i genomsnitt.

Här en undersökning som tar upp vad som händer med gamla telefoner.

There were six different options seen from the survey on what people do with their old phone:
Trade-in
Sold
Kept
Friend/family
Lost/stolen/broken
Recycled

Senast ändrad:
Abu Ghraib-fängelset
Jag är helt övertygad om att du inte skulle orka läsa en sammanfattning eftersom du tycker att ljudfilen på 8 min och 1 sekund är alltför lång!
Jodå, det skulle jag nog. Jag har bara en stor aversion mot videoeländet som överöses oss för att en massa folk inte kan läsa längre.
Demokrati
På tal om demokrati så är knappast amerika ett föredöme med en tidigare president som gjorde många försök att "korrigera" valresultatet ... typiskt för en banan-republik.
[/URL][/URL][/URL]
Ja, det är riktigt. USA är inte en perfekt demokrati. President nr 45 (och hans parti) har förstört mycket för USAs folk. Vi får väl hoppas att han blir åtalad inom kort.

Senast ändrad:
Det lär finnas eller i alla fall ha funnits objekiv från Ryssland ... även om jag inte skulle köpa något från Ryssland!
Jag har köpt flera ryska (eller kanske snarare sovjetiska objektiv; ett eller annat av dem är tillverkat i Ukraina), men bara begagnade av svenskar så mina pengar lär inte ha gått till Ryssland.

Man kan fundera över varför t.ex. tech-bolagen avsiktligt konstruerar produkter
(t.ex. mobiler eller trådlösa hörlurar med limmade batterier) så att de är svåra/dyra/komplicerade att repararera ... om de överhuvudtaget går att reparera.
Det är nog inte så mycket att fundera på. De kan ju sälja mer om trasiga produkter inte går att reparera med rimliga medel.
Jag försöker undvika att köpa icke-reparerbara produkter, men det lyckas inte alltid.

När den ena strålkastarlampan gick sönder på min bil tittade jag efter i instruktionsboken hur man byter lampa. Det stod inte ett ord om det. Jag ringde därför en verkstad och frågade hur man gör. Svaret var att det går inte att göra utan en verkstadshandbok och lämpliga verktyg för att demontera en stor del av framvagnen på bilen. Verkstaden fick göra jobbet. Det blev billigare än att försöka själv.
Det kostade dock många tusenlappar.

Det låg nog inte en konspiration bakom konstruktionen. Jag är övertygad om att biltillverkaren klarade av att försvåra ett lampbyte på egen hand. :)

Visst gåt det att konstruera mobiler med enkelt utbytbara batterier som är tåliga (för den som behöver den egenskapen) .
Ett exempel är mobilen xxx som släpptes 2022 där en branschsite skrev:
.... då batteriet är löstagbart och enkelt att byta ut när som helst. Trots detta är konstruktionen vatten- och dammtålig (IP68) och den uppfyller även MIL-STD 810H. xxx visar att det är fullt möjligt att både erbjuda löstagbart batteri och en vattentät konstruktion.
Och den går fortfarande att köpa fastän det har gått nästan ett år! :)

Den tycks ha rätt bra specifikationer också, vilket kanske inte är helt väntat när det gäller "tuffa" telefoner.

Visst går det, men det brukar bli dyrare, för det blir mer komplicerat att automatisera produktionen.
Jag bryr mig inte om hur mycket det kostar tillverkaren att bygga en telefon. Priset på telefonen som Smilla nämnde är dock inte högt. Den kostar mellan fem och sex tusen kronor.

Min förra telefon hade jag i nästan sex år. Anledningen till byte var att tillverkaren inte erbjöd uppdatering av operativsystemet till en version som bankid krävde.

Jag hade nog bytt telefon ganska snart ändå eftersom telefonen var vid det laget lite skruttig. Batteriluckan hade jag bytt eftersom den gamla inte längre gick att stänga. Nytt batteri hade jag också köpt.

Det finns många demokratiska problem i världen. Att undvika både USA och Kina i sina inköp är svårt. På en skala anser jag dock att USAs överträdelser av mänskliga rättigheter är på en helt annan skala än Kinas. Tyvärr behöver man relativisera i denna värld. Själv begränsar jag i möhligaste mån köp från Kina och delstater som är ultrakonsetvativa i USA ("Trump stater") men det är i praktiken svårt att köpa helt humant. Det är inte många produkter som tillverkas helt i enlighet med rättviseprinciper och ett humant perspektiv ur en generellt västeuropeisk synvinkel i denna globala värld. Sedan om man gräver finns ju problem i västeuropa också men på en magnitud skilt från Kina och Ryssland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar