Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urfokus bilder A1 (vad annars?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte om du använt bildstabiliseringen, men det finns en väsentlig skillnad mellan de tre första och den sista bilden. De tre första har slutartid 1/50 och den sista 1/2500.
Så det hade nog blivit bättre med stativ. Fokus ser ut att ligga där det ska.
 
Det ser ut som han använt blixt på nummerplåtar och baklyckta, om han har det undrar jag varför denna skillnad mellan slutartider mellan de olika bilderna. Sista bilden blev som sagt mycket bra.
 
Jag tycker också det ser ut som gammal hederlig skakningsoskärpa. Slutartiden har varit för lång och blixten för svag för att frysa skaket är min gissning. (Nummerplåtarna som reflekterar mer ljus än övriga bilden ser skarpare ut än övriga delar på bilen som ligger på ungefär samma avstånd).
 
Neo skrev:
j*vlar bildstabiliseringen!

Det e synd att bildstabiliseringen inte är krångligare att stänga av än den är, har inte begripit om det alls finns anledning att ha den avstängd, gör det det? när?

Dessutom är det rätt onödigt med en stor grön lampa som signalerar att den är på, hade varit bättre med nån varning när den är av istället.

Sist men inte minst är det en miss att AS på eller av inte ger något spår i EXIF-data, eller har jag missat nåt?
 
Jag hittar ingen sån uppgift ens med Dimage Viewer, den borde väl veta det mesta... kan det skilja mellan PC-versionen o Macversionen av programmet?
 
HDFS) (KGS skrev:
Det e synd att bildstabiliseringen inte är krångligare att stänga av än den är, har inte begripit om det alls finns anledning att ha den avstängd, gör det det? när?

Dessutom är det rätt onödigt med en stor grön lampa som signalerar att den är på, hade varit bättre med nån varning när den är av istället.

Sist men inte minst är det en miss att AS på eller av inte ger något spår i EXIF-data, eller har jag missat nåt?
AS alstrar värme och drar ganska bra med energi och värme är inte bra för A1 då CCD saknar kylfläns. Hur det är med A2 vet jag inte, men jag har för mig att änen den är känslig för värme.

AS kan ställa till problem om man vil ha lång slutartid och följa ett objekt för att få fram en fart känsla, den kan då komensera fel så motivet man följer blir oskarpt.
 
AS i Exifinfo.

HDFS) (KGS skrev:
Det e synd att bildstabiliseringen inte är krångligare att stänga av än den är, har inte begripit om det alls finns anledning att ha den avstängd, gör det det? när?

Dessutom är det rätt onödigt med en stor grön lampa som signalerar att den är på, hade varit bättre med nån varning när den är av istället.

Sist men inte minst är det en miss att AS på eller av inte ger något spår i EXIF-data, eller har jag missat nåt?


Jag kör med Dalibor:s Raw konverterare "MRWFormat" och där anges om AS har använts eller ej.

/Kristian
 
hittade den just... kul att den funkar till Mac också... o gamla PS verkar det som, mitt CS har inte dykt upp än o demon lyckades jag trasha med fel inställning av datorklockan
 
tyckte väl den såg bekant ut... tankade ner demon o började installera, då upptäcker jag att jag redan har den *s*, kanske dags att testa den också...

hmmm... hittar inte nån uppgift om AS eller inte... skiljer det mellan A2 o A1 månne?
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
tyckte väl den såg bekant ut... tankade ner demon o började installera, då upptäcker jag att jag redan har den *s*, kanske dags att testa den också...

hmmm... hittar inte nån uppgift om AS eller inte... skiljer det mellan A2 o A1 månne?

Jag har v1.6 av MRWFormat och uppgiften om AS on eller off finns under info. knappen. Lägger med en bild för att visa.

/Kristian
 

Bilagor

  • resize-wizard-1.jpg
    resize-wizard-1.jpg
    44.6 KB · Visningar: 122
köpte programmet när jag såg hur snabbt det öppnar rawfilerna... härligt... nu ska jag börja utforska raw mycket oftare! men nån uppgift om AS släpper tydligen inte A1 ifrån sej...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.