Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upprop: Starta "Fotografer mot Piratism!"!

Produkter
(logga in för att koppla)
Wiborg skrev:
Jag vet inte om jag förtjänar respekt, men du menar att man ska inte på något sätt ifrågasätta lagen? Man ska alltid följa de lagar som skapades för massor av år sedan?

Naturligtvis ska man ifrågasätta och förändra det man tycker är fel. Det finns demokratiska och lagliga sätt att göra det, stöld är inte ett sådant.

Jag antar att du aldrig har kört för fort, att du aldrig glömt säkerhetsbältet, aldirg gjort felaktiga avdrag i deklarationen och att du aldrig gått mot röd gubbe.

Självklart har jag gjort det. Skillnaden är att jag inte förespråkar att man ska göra det, och att jag vet att det är fel. I den här tråden finns det de som säger att olagligheter är OK.
 
Anders Östberg skrev:
Den som producerar sätter priset. Om du inte tycker att det passar dig så har du rätt att låta bli att köpa, så enkelt är det.
Om en stor del av befolkningen vill ha produkten men inte anser att det är värt priset så finns det två möjliga orsaker, priset är för högt eller produkten är för dålig. Då finns det faktiskt två saker man kan göra i det här fallet, antingen skiter man i det eller så laddar man hem det. Båda drabbar artisten exakt lika mycket, med den skillnaden att om man laddar hem det så visar man att det finns intresse.

Hörde en intervju på P3 med Edith Åström (inte helt säker på efternamnet) där hon beklagade sig att skivan sålde dåligt, men hon hoppades att folk laddade hem det på nätet så att det var många som lyssnade...
 
Anders Östberg skrev:
I den här tråden finns det de som säger att olagligheter är OK.
Ja, och just i det här fallet är jag en av dom eftersom jag i dom flesta fall inte anser att det skadar någon. Hade det funnits ett lämpligt alternativ så att artisten fortfarande kunde få sina pengar så är jag med alla gånger, men som det är nu finns det inte det. Jag har en del idéer som jag försökt framfört till skivbolag och filmbolag men dom vägrar att lyssna, för jag håller med om att man ska betala för sig men inte till vilket pris som helst.
 
Wiborg skrev:
Om en stor del av befolkningen vill ha produkten men inte anser att det är värt priset så finns det två möjliga orsaker, priset är för högt eller produkten är för dålig. Då finns det faktiskt två saker man kan göra i det här fallet, antingen skiter man i det eller så laddar man hem det. Båda drabbar artisten exakt lika mycket, med den skillnaden att om man laddar hem det så visar man att det finns intresse.

Varför ska du ha produkten gratis men andra betala? Varför ska jag betala för något överhuvudtaget när jag lika gärna kan sno det?

Hörde en intervju på P3 med Edith Åström (inte helt säker på efternamnet) där hon beklagade sig att skivan sålde dåligt, men hon hoppades att folk laddade hem det på nätet så att det var många som lyssnade...

Det står ju varje producent fritt att tillåta gratisanvändning. Andra har studentrabatter eller kör shareware- eller donationsmodeller. Poängen är att det är den som tillverkat produkten som ska bestämma detta, inte varje användare.

Jag lägger ner min medverkan här, det är en avgrund i moraluppfattning mellan gratisätarna på nätet och de som liksom jag tycker att det är självklart att man betalar för det man använder.
 
Utan att uppmana folk till att kopiera.. Eftersom jag tycker det är moraliskt fel.. Så tror jag personligen att en del spel och en del program som finns aldrig hade haft den framgången dom har om det inte varit för kopiering.
I spelbranschen at problemet funnits sen första stund, och idag är den större och omsätter mer än någonsin.
Ett program som Photoshop hade aldrig haft samma spridning, och aldrig sålt lika mycket om det inte vore för piratkopiering. Alla känner till det och det naturliga valet för företag blir automatiskt photoshop när dom köper bildbehandlingsprogram.
Sen om det är moraliskt riktigt att piratkopiera är en annan sak.
 
Anders Östberg skrev:
Tycker du att de som förespråkar olagligheter förtjänar respekt?

Självklart, alla människor förtjänar respekt, mer eller mindre.
Dom som vill ändra på andra visar sällan någon respekt.

Och att man ska sitta tyst när folk stjäl andras ägodelar?[/B]


Vem är det som har stulit en ägodel?
Har man inget med det att göra tycker jag gott att man kan sitta tyst.
Eller framföra åsikter och diskutera och lyssna, dock ej utsätta sig själv som den duktige och riktige.

Det är en medborgerlig skyldighet att säga ifrån när folk har fel, det är så våra gemensamma värderingar hålls vid liv. Om alla viker sig så tar omoralen snart över. [/B]

Det är också en medborgerlig skyldighet att respekter andra människors åsikter, och moral.
De gemsamma värderingarna är inte alla gånger så gemensamma, utan kan skilja sig rätt mycket person till person. Den som väljer att stirra sig blind på lagen har inte alltid rätt.
 
Senast ändrad:
"ICA blir av med mjölken medan film- eller musikbolaget fortfarande har kvar sin kopia. Det är skillnad på stöld och brott mot upphovsrätten."

Japp. Det störts misstaget programerare, musiker och filmare gör är att utgå ifrån att folk som har kopierat deras program/musik/film osv skulle KÖPA detta om de inte kopierat det. Men det tror jag faktiskt inte...Nu visar ju ya undersöknigar att nedladdning ÖKAR skivförsäljningen. Ärligt: vem vill inte hellre ha en riktig cd skiva stället för filier på datorn? I allafall jag. Upphovsmännen hävdar att folk som kopierar "stjäl", naturligtvis en idiotisk tanken som hör till tiden före datorernas intåg. Idiotisk därför att de förlorar defacto inga pengar, inget försvinner från deras plats. Så sluta gnälla! Snälla nån, pedofiler och våldtäktsmän får slag på fingraran, får betala ett par tusen, fildelare som döms KAN får upp till ett par år och undrtusentals kronor i böter....det är sjukt.
 
"Det är en medborgerlig skyldighet att säga ifrån när folk har fel, det är så våra gemensamma värderingar hålls vid liv. Om alla viker sig så tar omoralen snart över"

Precsis, det har antipiratbyrån och sådana som du gjort, ni medverkar till att hjälpa storföretag att få monopol och dominera marknaden. Med andra ord: De är omoraliska. De är betydligt värre än en 13-åring som laddar ned x-men 34.
 
Andreas74 skrev:
...
Det är också en medborgerlig skyldighet att respekter andra människors åsikter, och moral.
De gemsamma värderingarna är inte alla gånger så gemensamma, utan kan skilja sig rätt mycket person till person. Den som väljer att stirra sig blind på lagen har inte alltid rätt.

Jag har full respekt för allas rätt att framföra sin åsikt. Det behöver dock inte alls betyda att jag håller med om vad som sägs, eller ens att jag måste respektera personen själv. Om du tar mer extrema åsikter som exempel så kan du nog se att det är så det fungerar.

Jag tror att när det gäller stöld och olovlig användning är läget rätt klart vad gäller vilken uppfattning som är den allmänna. De som tycker det är OK har egentligen bara ett argument och det är att det är för dyrt att betala. Man kan inte resonera så om vissa varor men inte om andra, hårddrar man det skulle jag då godtyckligt kunna bestämma att låta bli att betala för vissa produkter och bara gå in i butiken och hämta vad jag vill ha.
 
Bilbo2 skrev:
Precsis, det har antipiratbyrån och sådana som du gjort, ni medverkar till att hjälpa storföretag att få monopol och dominera marknaden. Med andra ord: De är omoraliska. De är betydligt värre än en 13-åring som laddar ned x-men 34.

Den logiken får du nog vidareutveckla lite.

Vilka menar du skulle ha stoppats att ta fram produkter för att man inte kan piratkopiera?
 
Anders Östberg skrev:
. Man kan inte resonera så om vissa varor men inte om andra, hårddrar man det skulle jag då godtyckligt kunna bestämma att låta bli att betala för vissa produkter och bara gå in i butiken och hämta vad jag vill ha.

Så för dig är det samma sak att ha en CD skiva kopierad av en kompis som att stjäla i en affär?
 
sjost skrev:
Så för dig är det samma sak att ha en CD skiva kopierad av en kompis som att stjäla i en affär?

Javisst. Varför skulle det inte var det?

Förmodligen bryr sig få om detta, det är steget värre om din kompis började sälja kopior till dig och andra.
 
Anders Östberg skrev:
Javisst. Varför skulle det inte var det?

Förmodligen bryr sig få om detta, det är steget värre om din kompis började sälja kopior till dig och andra.

Bara det att få skulle bry sig om det tycker jag tyder på att de flesta inte anser att det är samma sak.
 
Att jämföra stöld av te x ett paket mjölk (fysisk vara) med att KOPIERA en cdskiva.Det hörs ju i ordet KOPIERA att det inte är stöld, det är IMITATION det är något helt annat, att sedan upphovsmännen VILL kalla det stöld är en helt annan sak.

Du får gärna förklara hur en kopia kan vara stöld.
 
sjost skrev:
Bara det att få skulle bry sig om det tycker jag tyder på att de flesta inte anser att det är samma sak.

Återigen, om dessa "flesta" var den som skapat musiken och försöker leva på den så skulle de förmodligen ha en annan åsikt.

Det verkar vara en skillnad på bilder, musik och programvara jämfört med andra produkter. Jag kan inte förstå logiken bakom det.
 
Dessutom: om jag betalt dyra pengar för tex en skiva av herr b så ÄGER jag ju skivan eller hur? Jag hyr den inte eller lånar den. Alltså: jag borde ha rätt att göra vad jag vill med MIN egendom. Den som sålt den har ingen som helst rätt till den efter köpet.

Det sjuka är att skivindustrin t om försökt stoppa försäljningen av beg. cdskivor...de påstår att de har "rätt" till den...det visar bara det barokka i detta system.
 
Bilbo2 skrev:
Att jämföra stöld av te x ett paket mjölk (fysisk vara) med att KOPIERA en cdskiva.Det hörs ju i ordet KOPIERA att det inte är stöld, det är IMITATION det är något helt annat, att sedan upphovsmännen VILL kalla det stöld är en helt annan sak.

Du får gärna förklara hur en kopia kan vara stöld.

Du köper inte mediat som musiken eller programvaran levereras på utan en licensrätt att använda innehållet på mediat, i det antal du köpt.

När du kopierar mediat så kopierar du inte rätten att använda innehållet.
 
Fel, det är vad tillverkarna säger, i och med "kassetavgiften" så har industrin HELT tappat ALLT förtroende och vilja att köpa "licens". Om jag behöver betala dyra pengar per dvd (eller kasset) så betyder det ju att jag har RÄTT att kopiera eller hur? MORALISKT är det så iallfall.

Sedna om industrin hängt med i utvecklingen och levererat betaltjänster via nätet (se appels version) då hade nog te x nedladdningen av (olagliga) mp3 varit obefintligt.

Jag har te x inte ett enda piratprogram på min dator, detta pga mycket LInuxanvändande = gratis program. men kan VERKLIGEN inte tycka att de som gör det gör fel, mest pga kassetavguften.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.