Kalle_B skrev:
japp det är sinnessjukt... att betala kassetavgift på CD skivor... MP3 spelare inkluderas också tror jag av detta, det är väl det som JoS bråkar om och Hårddiskar om jag inte minns fel betalar du också en skatt på sedan första 1 juli 2005 eller så blandar jag ihop det med något annat
Ja och om man sen kryddar lite till med att skivbolagen dessutom vill hindra folk att kopiera genom att lägga på kopieringsskydd på orginalen (om de nu lyckas med det är väl mer tveksamt), så har de verkligen snott folks pengar rakt av. Då tvingas folk betala avgifter på media och hårddiskar för att kompensera skiv- och filmbolagen trots att de faktiskt inte ens kan kopiera låter och filmer. Ponera att de skulle lyckas. Undrar då om avgifterna skulle försvinna igen! Om man betalar dessa avgifter som ska betala för svinnet kan det i så fall betraktas som att svinnet är betalt? Jag tycker denna "lösning" ställer mycket intressanta frågor!
Businessen har ofta ingen moral men den försöker låtsas som om den har det för att kunna hålla oss konsumenter med en.
Ett exempel: Om nån skulle sno ett paket morötter i affären så vet businessen och samhället precis hur det ska hanteras. Det har man kunnat sen Moses och Muhammaeds dagar (välj själv religion). Men om en affär trycker på oranga raster på morotspåsarna så att en fattig gammal panchis tycker sig se fräscha morötter där det bara finns ruttna, så finns ingen att hänga (om man inte får hjälp av Sverker i TV). Businessfolket är tyvärr ofta inga dygdemönster och det finns gott om bedrägligt beteende och brist på moral när man jagar all time high dag ut och dag in. Så varför finns då oranga raster på morotspåsarna tro? För att folk ska tycka de är snygga eller för att de ska kunna sälja sopor till folk till fullt kilopris? Välj själv eller låt bli å välj - ta två (det är gratis)!
Ett annat exempel: Varför har man haft spärrar i DVD-spelare som hindrar folk att spela en DVD som man helt legalt köpt på semestern? Kan nån förklara det ur ett schyssthetsperspektiv. Tänkte de då att konsumenten kanske skulle passa på att köpa sig en DVD-spelare till? Bara ett sånt ord : Regionfri! Det är riktig påtaglig frihet det. ;-)
Jag tror businessen skulle bli mer tagen på allvar om den kunde leva som den försöker lära. Därmed inte sagt att jag inte tycker att man ska betala för det man använder. Men när de blåsta ska försöka hålla varann med moral istället för att ställa krav på ömsesidig moral (businessen ska väl också ha en?), då måste businessen garva läppen av sig.
Jag tycker FS är full med vittnesbörd om hur dåligt tillverkare och leverantörer tar sitt ansvar för det de säljer. Ett sätt att öka vinstmarginaler är att skita i kontrollerna och ta hand om de som skriker värst i kundkretsen. Det är därför vi har så många kvalitets issues med kameror och inte minst objektiv som faktiskt inte håller måttet. Vad är objektiv med back / front focus-problem annat än försäljning av undermåliga produkter p.g.a. slarv satt i system. Det är ju ingen raketforskning det handlar om utan välkänt hantverk.
Hur vanligt är det inte med datorer eller kameror för den delen idag, som funkar uselt när de lanseras och som sen måste patchas med olika BIOS och Firm-vareuppgraderingar för att fungera som de ska. Man släpper med berått mod ibland usla produkter där man sen i efterhand fixar felen när folk börjar använda grejorna istället för att själva testa ordentligt innan releasen. Är man tillräckligt fräck så tar man sen dessutom bra betalt för supporten när folk ringer in meddelar fel (läs hjälper dem hitta de fel på datorer, kameror och programvaror som de själva borde testat fram och avhjälpt). Ibland undrar man ju hur de lyckats undgå att hitta visa fel!
Moral funkar inte om den inte delas av i princip alla (och det är sällsynt). Annars kommer en del känna sig utnyttjade och andra råblåsta medan åter andra skrattar åt de blåsta puckona hela vägen till banken.