Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upprop: Starta "Fotografer mot Piratism!"!

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det festligt med 'nätpirater' som försöker beskriva sig själva som någon form att högresta cyber-korsriddare, som fullkomligt själuppoffrande och med ädla motiv surfar omkring med välpolerade hårddiskar och driver en hård men oerhört angelägen kamp mot smutsiga storföretag och mediemoguler?!
 
Bilbo2 skrev:
"Jag har ingen vilja att dra igång nåt operativsystemskrig i ett fotoforum men jag tycker detta var lättsinnigt och vilseledande uttryckt. Alla Linuxprogram är väl inte gratis eller hur?"

Jag sa inte det, men ALLA prgog. jag använder är det....han som utvecklade linux då? Startade hela grejen. Nej, man KAN göra BRA saker gratis, faktiskt.

Det är inte bara Linus Thorvalds. Hela PC-industrin skapades av hippiedropouts som tröttnat på att tända på med braj och istället fått för sig att bli höga på elektroniken istället. Från början var det väldigt mycket som gjordes gratis av alla entusiaster som bröt ny mark. Inte sällan blev deras alster kapade av business-folket och sen var det slut med altruismen. Därför tycker jag också Linux-världen är spännande, men så gratis vet jag inte om den är. Då skulle inte Novell, IBM och HP vara ett dugg intresserade och även LINUX hotas när IBM och HP försöker att skydda sina egna bidrag till utvecklingen med allehanda patentskyddsförsök. Även Linux öppenhet kommer att hotas av detta och man kommer på sikt att tvingas välja väg där oumbärliga funktioner blir köpegods eller i värsta fall leder till nya dialekter och så är vi tillbaka i UNIX-träsket igen.
 
Jag köpte en fullversion av Photoshop CS2 och registrerade den. Kom dock på att jag istället vill ha en Suite 2 Premium. Kontaktade supporten som sa att jag måste använda blanketten ”ADOBE TRANSFER OF OWNERSHIP” och fylla i mitt namn och CS2:s serienummer samt köparens namn och underteckna och skicka till U.K.. Annonserade ut CS2 här på FS till kraftigt rabatterat pris men ingen vill tydligen köpa ett sådant program.

Skickade mail till Phtoshops Svenska support och frågade om detta att jag måste skicka in detta undertecknade papper var ett straff för att jag alltid använt godkända Adobe-licenser. (Jag har fler Photoshop-licenser som är betalade…) I varje fall borde det räcka att jag skriftligen avsäger mej licensen. Då skulle ju registreringen kunna tas bort i Adobes register och den nya köparen skulle då kunna registrera sig. Sådant svarar inte supporten på.

Det står i licensavtalet att man får använda samma licens på en portföljdator bara man inte kör stationära och portfölj samtidigt. Detta funkar inte eftersom licensen på portföljdatorn stoppar efter 30 dagar!

Dessutom är licensavtalet fullt med hänvisningar till Adobes hemsida men det pekas inte ut något specifikt dokument med revisionsstatus. Sådana hänvisningar är ogiltiga enl. normal ISO-standard. Hänvisar man till ett dokument så ska det vara spårbart!

Fick ett mail från en person som undrade hur jag kunde vara så korkad så att jag köper en fullicens av PS. Han erbjöd sig att ge mej en beskrivning om hur man gör alt. att han skickar en till mej för 200 SEK + frakt…

Det kanske är ovanligt att betala för datorprogram nu för tiden. Fast jag vill betala för mej men detta helvete som Adobe nu infört tycker jag är skamligt mot mej som fullbetalande!
/Harald
 
Haraldus skrev:
...
Det kanske är ovanligt att betala för datorprogram nu för tiden. Fast jag vill betala för mej men detta helvete som Adobe nu infört tycker jag är skamligt mot mej som fullbetalande!
/Harald

Håller med om att licenskontroller är struliga och kan krångla. Jag skulle hellre se en modell där man betalar en gåmg och får en fri och krångelfri användning. En del småprogram fungerar så, men det är mest sådant som säljs för $20 på nätet.

Tyvärr så fungerar inte "honour systems" så länge det finns folk som kopierar och säljer vidare utan skrupler. Anledningen att det krävs kopieringsskydd för stora dyra programvaror är förstås att det finns så många som inte vill betala för sig.
 
Eeros skrev:
Alltså menar du att du har rätt att dissa folk som inte tycker om piratism. Alltså tål du inte deras åsikt, därmed ser du det som om din "rätt" att i ett fördömande klang säga att de försöker sätta sig över dig. Alltså saknar du respekt för deras åsikt, precis vad du påstod att "de" saknade. Jättelyckat! :D

Försök att inte trycka in så många tolkningar att du spricker.
Skulle jag idas så hade jag fortsatt diskutera, med jag gör det hellre med folk som kan läsa vad man skriver, och inte med dem som desperat försöker vrida texten till ens önskan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.