Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt vid fotografering av staty?

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du att definitionen av offentlig plats är olika i olika lagar? Det har jag svårt att tro. Det är inte offentlig sammankomst du tänker på?

Någon referens?

Det är precis därför som det står i Ordningslagen "Med offentlig plats enligt denna lag avses..." Någon annan referens än Ordningslagen tror jag inte behövs.

Det är precis därför som det står i Ordningslagen "Med offentlig plats enligt denna lag avses..." Någon annan referens än Ordningslagen tror jag inte behövs.

Tror fortfarande bio är privat .

En URL och en kommentar brukar räcka bra men påminn mig, varför blandar vi in andra definitioner än de i upphovsrättslagen?

Jag håller det för mer troligt att Uppsala Nya Tidning har fel. Eller snarare, de talar om något helt annat. En juridisk person som äger en anläggning har kontraheringsfrihet. De har rätt att förbjuda fotografering, men de har inte rätt att förbjuda publicering av foton tagna där.

Eller som en god vän sa till mig en gång: "Allt som står i pressen är sant, utom det som man råkar veta något om."

En av min kusiner brukade när han bodde i Uppsala säga: "I UNT står bara strunt". Så det verkar som om de håller stilen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar