ANNONS
Annons

Uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Chodek

Ny medlem
För en tid sedan sålde jag min Eos300 och sedan dess har jag funderat över ersättare. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en uppgraderad Eos450 (Eos500?) med lite lulllull som t ex videofunktion. Någon spanare där ute som hört något rykte om uppgradering av den tresiffriga serien?

För en tid sedan sålde jag min Eos300 och sedan dess har jag funderat över ersättare. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en uppgraderad Eos450 (Eos500?) med lite lulllull som t ex videofunktion. Någon spanare där ute som hört något rykte om uppgradering av den tresiffriga serien?

Eos 500D kommer nästan garanterat ha HD-video. Det skulle inte förvåna mig om den kommer under våren och presenteras i slutet av februari inför PMA-mässan, men den kan också dröja ett halvår till.

Av ren nyfikenhet: Var det EOS300D som du sålde eller den analoga som heter just EOS300?

D450 med 12 MP levererar nästan brusfria bilder och mycket bra bildkvalitet (bäst i klassen?). 500D kommer att få fler pixlar och möjligen samma problem som 50D. Då kan det vara bättre att köpa en 450D nu, finns ju under 5000 kr.

D450 med 12 MP levererar nästan brusfria bilder och mycket bra bildkvalitet (bäst i klassen?). 500D kommer att få fler pixlar och möjligen samma problem som 50D. Då kan det vara bättre att köpa en 450D nu, finns ju under 5000 kr.

450D är absolut en bra kamera med mycket fin bildkvalitet. Det finns nog mer än en som tycker att 50D borde fått sensorn från 450D.

Klarar man sig utan HD-filmning och de extra ISO-steg som kan komma i en 500D så är 450D ett utmärkt val.

Jag jämförde den med 50D och vid kristiska motiv visade 450D bättre bildkvalitet (mindre brus och sannolikt bättre dynamisk omfång)(med 4/70-200IS). Ganska tråkig resultat. 450D känns nämligen lite som en leksak och 50D som en "riktig" kamera.För 5000 kronor är 450D sannolikt absolut bäst i klassen.40D kan vara ett alternativ, kostar dock lite mer och har mindre upplösning.

450D är absolut en bra kamera med mycket fin bildkvalitet. Det finns nog mer än en som tycker att 50D borde fått sensorn från 450D.

Klarar man sig utan HD-filmning och de extra ISO-steg som kan komma i en 500D så är 450D ett utmärkt val.

Nej, en APS-H eller behålla sensorn från 40D. 450D har för många pixlar för en crop.

Jag jämförde den med 50D och vid kristiska motiv visade 450D bättre bildkvalitet (mindre brus och sannolikt bättre dynamisk omfång)(med 4/70-200IS). Ganska tråkig resultat. 450D känns nämligen lite som en leksak och 50D som en "riktig" kamera.För 5000 kronor är 450D sannolikt absolut bäst i klassen.40D kan vara ett alternativ, kostar dock lite mer och har mindre upplösning.

Ja, mindre upplösning och det är det som räddar bruset. Över 8-10 mp på 1.6 crop är fel. 15 mp på 50D är tecken på en sinnessjuk marknadsavdelning - något som det går få canon folk att medge... Dock säljer mp på stormaknaden och att det gör produkten sämre skiter tillverkarna i så länge det säljer.

Tack

Tack alla för god och insiktsfull rådgivning. Som läget är denna söndagsförmiddag lutar det åt att invänta (fast inte hur länge som helst) 500:an och välja mellan denna och 450:an, samt att låta Eos40 lura i vassen som ett tänkbart alternativ.

Nej, en APS-H eller behålla sensorn från 40D. 450D har för många pixlar för en crop.

Tja, mer än nödvändigt kanske. Men det går ju att klämma in massor med pixlar på små ytor. Sony ericson gör ju telefoner med 8mpix, och många kompakter har ju 11-12 mpix också. Och jag tror inte Canon gör en instegare med större sensor än aps-c, det blir för dyrt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar