Talade du inte nyss om f/4 mot f/2,5? Varifrån kom f/8 och f/13?
Nej, men kantskärpa är helt ointressant för mig jämfört med skärpan över resterande 90% av bilden. Och i det fallet kommer FX garanterat vinna. Särskilt om vi använder din mycket märkliga metod med att använda samma objektiv på respektive format, vad det nu ska tjäna till.
Nix, det gäller snarare två format och de befintliga objektiv som finns tillgängliga. Vem hade brytt sig om FX om objektiven för det formatet vore sämre, färre och/eller dyrare i förhållande till pris och ljusstyrka? Ingen.
Det finns det visst det. Det är bara att ta en given fotosituation och jämföra resultaten när man använder den utrustning som finns att köpa till respektive format. Man ska då naturligtvis tänka på kostnader, storlek, vikt, och allt annat som skiljer kombinationerna åt.
Var och en fotograferar på sitt sätt dvs vi är olika.
1) Beroende på vilka bländare det handlar om kan DX eller FX vara att föredra (f8 på DX är sannolikt bättre än f13 på FX medan f4 på FX sannolikt kan vara bättre än f2.5 på DX),
2) Kantskärpan är helt ointressant för dig och då passar FX. För den som behöver bra kantskärpa passar DX eller så måste FX-kameran bländas ner för att matcha DX-kamerans prestanda,
3) Jag har D300 och D3 samt 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 50/1.4 och 105/2. Jag använder båda kamerorna med alla objektiv utom 14-24/2.8 som bara kommer till pass på D3. Varför skulle jag inte använda tex 24-70/2.8 på båda kamerorna?
Jag kan justera för sensorformatet genom avståndet till motivet eller att använda en annan brännvidd. Beroende på situationen använder jag båda metoderna precis som jag varierar objektiv, perspektiv och bländare.
4) Dilemmat när det gäller att jämföra sensorformat är att det inte går att konstanthålla alla variabler. Hela idén med att jämföra D300 mot D700/D3 faller om inte samma motiv tas och bildkvaliteten jämförs utifrån detta. Jämför jag äpplen med päron komemr alltid smaken att vara annorlunda.
Tar jag samma motiv med samma objektiv och brännvidd men flyttar fram med D700/D3 påverkas perspektivet.
Om jag istället tar bilderna från samma punkt och varierar brännvidden avgörs bildkvaliteten av objektivets/objektivens prestanda på respektive brännvidd.
Använder jag samma bländare får jag olika skärpedjup.
Justerar jag för samma skärpedjup måste jag antingen förlänga slutartiden 1 1/3 steg eller höja ISO-talet med samma mängd.