Annons

Uppgradera från 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag har planer på att köpa ett nytt kamerahus. För tillfället använder jag en 20D. Den levererar fortfarande bra bilder, så det är inte därför jag byter. Endast Canons semiproffs-segment är aktuellt.

Främsta anledningarna till att jag vill byta är att få en större och skarpare skärm, snabbare serietagning och snabbare buffertskrivning.

Jag har faktiskt kikat mest på begagnatmarknaden, främst på 40D och 50D. 60D känns inte riktigt som en kamera för mig, den känns lite för dyr i dagsläget och filmfunktionen klarar jag mig utan.

Så, 40D eller 50D? Recensionerna gällande 50D som jag har läst pekar ofta på att det inte är så stor skillnad på 40D och 50D, och att prisskillnaden därför inte riktigt kan motiveras. På begagnatmarknaden skiljer det 1500-2000 mellan dessa.

Vad anser ni? Passar för övrigt batterigreppet som jag har nu, BG-E2 på 40D och 50D?

Mvh

Eftersom du är ute efter en bättre skärm skulle jag rekommendera 50D, min erfarenhet är att det faktiskt går att se bilderna hyffsat på displayen i 50D till skillnad från 40D där man får förlita sig på histogram många gånger.

Dessutom får du ett magnesium hus till skillnad från 60D som är plast.

Jag hade en 10D sedan start och var så nöjd att jag faktiskt inte fann det värt att uppgradera förrän 5D mark2 släpptes, så jag förstår att du väntat.
Skulle trots din skepsis rekommendera en 60D eller möjligen 7D som går att hitta nu till hyggligt pris. Att 60D har plasthus betyder i praktiken knappast något. Den är en storlek mindre än 7D vilket jag skulle uppskatta. Magnesium+fullstort hus=fullformat, för mig.
50D är bra men är lite omodern idag.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto