Annons

Uppföljare till D700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du kan ju inte minska upplösningen utan att också förlora information, och därmed vinner du knappast något brusmässigt sett eftersom bruset måste mätas i förhållande till mängden information. Bruset minskar rimligen med samma förhållande som informationen, vid nedinterpolering.

Tillägg: Men det är här det blir intressant när vi jämför kameror med olika upplösning. Minskar du upplösningen på den mer högupplösta kameran så att båda bilder innehåller samma information, så kan du sen på ett ganska rättvist sätt jämföra bruset.

Om båda bilder innehåller samma information blir testet föga intressant. Om båda bilder innehåller lika många pixlar blir dock testet väldigt intressant.
En bild är ju dock trediminisionell. X,Y och färg. Hur påverkar antal bitar per pixel bruset? Hade det bara varit 1 bit skulle ju en korrekt exponerad bild förmodligen vara näst intil brusfri (helt oanvändbar i alla fall men ändå). Ger 14-bitars mer eller mindre brus än vad en 12-bitars bild ger? Ett högre bitdjup gör väl att en pixel lättare slår om och på så sätt blir känsligare för brus?

/Karl

Vad letar jag efter?

Du letar efter Imatest Resolution vs ISO Setting. Testet verkar dock inte vara gjort i dåligt ljus eftersom upplösningen är så konstant som den är. Det är inte heller riktigt det jag efterfrågade eftersom det verkar vara hur mycket detaljer som går att urskilja i dom olika ISO-lägena. I en väldigt brusig bild kan man fortfarande urskilja detaljer.

För att sedan göra förvirringen total kan man tillägga att en D700 till och med skall brusa minst vid ISO1600 (teoretiskt sätt, går ej att tillämpa praktiskt i dom flesta situationerna eftersom man skall överexponera bilden 3 steg då man tar den i ISO1600).

Jag vet inte riktigt hur man skall göra mitt test för att få den information jag vill ha. :( Möjligtvis fota ett objekt korrekt exponerat i ISO200, sänka belysningen 1 steg och fota igen på ISO400 osv.

/Karl

orkade bara lasa forsta sidan med svar
Synd, jag vill minnas att det började hända saker kring sid två. Ejmartin är ett nick att spana efter. Nu orkade jag själv inte läsa så himla noga när det begav sig och egentligen är jag inte SÅ intresserad av teorin bakom. För uppenbarligen är det ju någonting som gör D3 och D3x så lika i brusnivå när man normaliserar till samma storlek trots skillnaden i per-pixel brus (som Martins länk tidigare i denna tråd visade).

Senast ändrad:
Synd, jag vill minnas att det började hända saker kring sid två. Ejmartin är ett nick att spana efter. Nu orkade jag själv inte läsa så himla noga när det begav sig och egentligen är jag inte SÅ intresserad av teorin bakom. För uppenbarligen är det ju någonting som gör D3 och D3x så lika i brusnivå när man normaliserar till samma storlek trots skillnaden i per-pixel brus (som Martins länk tidigare i denna tråd visade).

D3 och D3X borde ju ha liknande algoritmer för hur sensordatat skall hanteras och sensorerna är väl bägge gjorda tillsammans med Sony. Två stycken D3X-pixlar har kanske ganska exakt lika stor area som en D3-pixel.
Då borde väl resultatet i samma upplösning vara väldigt lika? Det handlar ju att fånga fotoner, vilket flera borde göra lika bra som en om arean är lika.

/Karl

För att sedan göra förvirringen total kan man tillägga att en D700 till och med skall brusa minst vid ISO1600 (teoretiskt sätt, går ej att tillämpa praktiskt i dom flesta situationerna eftersom man skall överexponera bilden 3 steg då man tar den i ISO1600).

/Karl

Jag kan inte för mitt liv förstå hur kameran kan anses brusa minst vid 1600. Jag funderar på vad man har för mätetal för brus i sånt fall. Om det genom att överexponera vid 1600 få ner bruset lägre än vid 200 borde man väl sett det tidigare i nån tråd här på FS?

Kalle

Jag kan inte för mitt liv förstå hur kameran kan anses brusa minst vid 1600. Jag funderar på vad man har för mätetal för brus i sånt fall. Om det genom att överexponera vid 1600 få ner bruset lägre än vid 200 borde man väl sett det tidigare i nån tråd här på FS?

Kalle

Det finns en tråd om det redan, skall leta reda på den och återkomma. Jag trodde inte heller på det innan jag blev överbevisad.

/Karl

.. men angående en uppföljare till D700... ?

Ja, jo, lite OT har det blivit. :D

Jag är i samma sits som ursprungliga inlägget, sitter med en D200 som jag tänker uppgrader närmaste året. Jag avvaktar en uppföljare till D700, vilken kanske kommer eller med ett tillägg av x, inom 24 månader. Om jag då köper en sådan eller en D700 då priset faller en bit får vi se då. Dessutom kommer en uppföljare till D300 kunna vara en möjlighet också för min del.

En D700X skulle kunna komma ganska nära i tiden. Den blir dyr toro jag. Vet inte ens om Nikon kommer med en sån.

En D800, nästa generations D700, kommer nog inte förrän en D4 är släppt. Det är nog en bit bort.

(Sedan kan ju Nikon välja att kalla det jag benämner D700X för D800, eller något annat, men det är en annan sak.)

Ja, jo, lite OT har det blivit. :D

Jag är i samma sits som ursprungliga inlägget, sitter med en D200 som jag tänker uppgrader närmaste året. Jag avvaktar en uppföljare till D700, vilken kanske kommer eller med ett tillägg av x, inom 24 månader. Om jag då köper en sådan eller en D700 då priset faller en bit får vi se då. Dessutom kommer en uppföljare till D300 kunna vara en möjlighet också för min del.

En D700X skulle kunna komma ganska nära i tiden. Den blir dyr toro jag. Vet inte ens om Nikon kommer med en sån.

En D800, nästa generations D700, kommer nog inte förrän en D4 är släppt. Det är nog en bit bort.

(Sedan kan ju Nikon välja att kalla det jag benämner D700X för D800, eller något annat, men det är en annan sak.)

Skulle jag gissa så kommer det ingen D700x utan en D800. En D800 blir en D700 med möjlighet att filma.

/Karl

Åter till det ursprungliga ämnet då...

Mailade igår med en kille som nämnde något om D800 med HD-filmning. Om det ligger något bakom det eller om det var ett uttryck för hans drömmar vet jag dock ej.

Hmm, synd att vitbalansen på D3X och 5DmkII skall vara så olika. Verkar också som om D3 brusreducerar hårdare på ISO6400 än vad D3X gör.

Det är också förvånande att se hur akterseglad Sonyn är på högre ISO.

/Karl

ar de dar samplen fran jpegs ur kameran? isf ar matningen lika vardefull som e bajskorv pa en fiskpinne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar