Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till D700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Åter till det ursprungliga ämnet då...

Mailade igår med en kille som nämnde något om D800 med HD-filmning. Om det ligger något bakom det eller om det var ett uttryck för hans drömmar vet jag dock ej.

Jag har hört samma sak och att det skulle lanseras på någon mässa i Orlando i mars. Han pratade också om någonting som lät som en D3m100 eller så. Men det är bara vad jag hört så vem vet.

Det är förvisso sant, men funktionerna, ergonomin och byggkvaliteten hänger inte med. Om jag får omformulera mig så är det väl kanske så att pris och storlek hänger ihop, när det gäller systemkameror.

Ergonomi och storlek hänger väl också ihop. Canon provade med 300D men blev så liten och trist att hålla i så den större D70 plockade mycket marknad den här perioden. Sen var dom ju inte i plåt heller direkt.

Jag tror små seriösa kameror är en rätt liten nisch världen över. Jag har inte sett i några utländska forum att man gnäller på storlek som här. Det är nog vi svenskar som har fått lära oss att skämmas för att kosta på sig saker. Vi får inte visa att vi gillar roliga och dyra prylar. (V70 har dispens) Magnus Samuelsson är svensk, så jag tror inte det beror på att vi är klenare än andra.

Själv tycker jag det blir bara ostabilt om kamera + objektiv + blixt kryper neråt 2kg. Blixten har jag alltid på antingen det behövs eller ej för den är bra att trycka pannan mot. Det + hög massa som ger mekanisk tröghet är bra för bildkvaliteten. 3-4 kg är nog optimalt gissar jag.

Men så har jag inte vett att skämmas heller.

D40 är en underbar kamera storleks- och viktmässigt och med ett fantastiskt mjukt slutarljud. Jag skulle gärna se D3:ans sensor i det huset...
Riktigt så kompakta lär väl inte FX-husen bli under överskådlig tid. Hur skulle t ex en rejäl, ljus sökare för 35 mm rymmas under skalet på en D40?
Gällande slutarljudet kunde Nikon gärna få ordna med möjlighet till ett ordentligt tyst slutarljud à la modeller från Canon.

Senast ändrad:
Ärligt talat vet jag inte hur mycket erfarenhet man verkligen behöver ha, åtminstone inte värst mycket i denna initiala combocam fas vi är i nu. Se bara på 5DII där Canons mångåriga erfarenhet av video inte direkt syns i implementationen (låt vara att codecen är bättre än den i D90).

Jo, men är det inte just kodningen av filmen som är kruxet? Man skall ha hårdvaran som orkar med och en bra algoritm som ger så bra bildkvalitet som möjligt. Just fångandet av bilderna måste väl bägge (N & C) klara av galant. Det skall bli intressant att se när hårdvaran klarar av filmning i full sensorupplösning, så att man får någon bra anledning till att köpa nya diskar till datorn.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar