Annons

Uppdrag "Småstad"

Produkter
(logga in för att koppla)

Allstar_

Medlem
Hej!

Jag går andra året på medialinjen i Vetlanda. Och nu är det såhär att vi ska ha en fototävling, och temat är "Småstad". Jag behöver verkligen inspiration, för min fanatsi är helt borta just nu.

Vad kan man fotografera, som beskriver eller är typiskt för en liten stad?

Tacksam för svar!
/Malin

Den lokala handlaren...

...brukar ju ofta vara en central del i en småstad. Där samlas ofta folk och där kan man också ofta hitta ett mer eller mindra udda sortiment :)

Lantbrevbäraren är ngt annat som är lite typiskt för en småstad/by...

Nu utgår jag iofs från min egen by som inte kan kallas stad, jag vet inte riktigt om detta kan stämma in på vad du sökte efter :)

/C

Tack för ditt svar!

Jag bor i en liten stad nu. Men affärer är ju en stor del av en stad :)

Jag tänkte att man kanske skulle kunna ta kort på en busshållplats eller tågstationen. Det har väl nästan alla småstäder? Så att man ska kunna komma därifrån fort som attan ;P

/Malin

Allt beror ju på hur man definierar "småstad". Men det första som dyker upp i mitt huvud är "Volvoraggarna" som hänger vid korvmojjen en sen kväll efter att burnat runt med polarna. Jag vet iofs inte om det finns någon bra korvkiosk i Vetlanda, jag har inte varit där så mycket, men det finns en om man kör söderut till Korsberga (har jag för mig det heter). Där finns en korvkios med ett litet torg/parkeringsplats framför. Där kan jag tänka mig att det hänger en del folk en fredagkväll. Om inte annat kan man ju låna några polare med bilar som ställer upp framför.

Vill man vara mer dramatisk kan man ju plåta en nedlagd industri eller liknande.

Greven

Affärer finns det ju som sagt gott om i Vetlanda, men det är liksom inte unikt. Och inte för att jag är någon som trivs på krogen, men när det gäller Vetlanda så är ju det så kallade nöjeslivet ganska begränsat. Utposten och Stadshotellet (och väl fortfarande med samma ägare?)
Speciellt Utposten är ju ett trist ställe, men ett uteställe där alla samlas eftersom det inte finns några alternativ.

Få nöjesställen är väl en typisk grej för en småstad?.

Av det mer positiva i en småstad jämfört med en storstad är att människorna på den mindre orten har mer tid för varann, tid att prata en stund om man träffar varandra på sta'n.

Lycka till!

Kijana
med journalistutbildning från Ädelfors

Korvmojen är det jag instinktivt kommer på. Tågstationen vid den icke-elektrifierade järnvägen (är inte BK-tåg från Vetlanda?) eller busstation. Stadshotellet.

Det var ett mycket svårt uppdrag du fått.Idag finns det inget typiskt småstad.Det finns affärer,butiker av alla de slag men färre än i en storstad.Jag går ofta i Tranås,Eksjö.Nässjö och även i Vetlanda och fotar men att hitta något som inte finns i en större stad vet jag ej.Ibland går jag i Jönköping och i somras var jag 5 dagar i Stockholm men enda skillnaden att där fanns mycket mer av allt.Det enda som inte finns i Stockholm är ett Stadshotell.Och då menar jag namnet.Jag ska gå igenom mina 10000 bilder från en småstad och se om jag kan hitta något unikt.
MFH Kenneth

Det jag kommer att tänka på när jag hör "småstad" är (förutom volvoraggarna/mopedisterna vid korvmojen) är affärer/hotell med gammal neonreklam från typ 60-talet, men där den är något medtagen. Kanske någon bokstav inte lyser längre osv. Frisören med de gamla frisyr-skyltarna från 70-talet fortfarande i fönstret...

Jo, jag håller med. Det är ju väldigt vanligt med volvo- raggare och jättetuffa moppe- killar.

En industri var faktiskt en väldigt bra idé, det är ju tyvärr så att det läggs ner mer och mer industrier.

Jag ska tänka över det här lite. Man kan ju alltid gå runt och fota lite och testa vad som ser bra ut på bild.

Det där med att man har tid för varandra var en bra idé faktiskt. Fast jag vet inte om det är något positivt jag vill få fram genom mitt foto. Jag tänker mer på negativa saker.

Tja, småstad..... vad har försvunnit på vägen till storstad? Inte är det frisörer, korvmojar, raggare eller annat "traditionellt" småstadsjox, dom finns i storstäder dom med! Hitta det som inte följer vägen mot storstaden längre än till utkanten av den mytiska gräns där storstadens förnuft sänker dimridåer över det trolska i Dina ögon. En "riktig" småstad ruvar på små mytiska hemligheter, Du borde försöka fånga dessa "troll, knytt och annat underjordiskt" i småstadens mytiska labyrinter! Samtidigt lyfts förhppningsvis dimslöjan från ögon som betraktar bilderna, när dom tas som när dom visas !!!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto