Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering till D70 ute!

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Uppdateringen finns här.

Jag har intallerat uppdateringen, man är ju nyfiken och måste prova, och kan konstatera att menyerna är aningen förändrade och att antalet återstående bilder visas på ett korrekt sätt. Autofokusen är också förbättrad, men det har jag inte hunnit prova än.

För den som undrar, eftersom nedladdningen är från Nikonasia: menyerna blir svenska även efter uppdateringen.
 
Senast ändrad:
ja den verkar visa RAW-antalet rätt, eller iaf rättare, förut hade jag 152 bilder RAW, nu har jag 358.
Däremot är det samma visa på övriga kvalitéer.

Synd att menyerna vart sämre.. hade hellre haft kvar färgkodningen så man hittar lättare.
 
jag tänkte uppdatera snart, laddar mitt batteri bara för att vara på säkra sidan, skulle inte vara kul att få strömavbrott mitt i uppdateringen...
 
Jag har också funderat på det. Menyerna verkar ju vara sämre! Ingen färgkodning samt att de är gråa. Syns de inte sämre i dagsljus då??
 
Färgkodningen syns när man går in i undermenyerna. Underligt av Nikon att göra på det sättet. I övrigt tror jag att menyerna syns bättre eftersom kontrasten är högre.
 
sådära nu har jag installerat. det tog ca 10-20 sekunder per fil att flasha kameran, första som slog mig är att menyerna är mycket bättre, lättare att se i direkt solsken framförallt, kontrasten är hög så det beror väl på det.

nu vet jag inte om det är inbillning men det känns som att fokusen är _mycket_ snabbare än innan,

menyerna verkar dock ha blivit en smula långsammare. det beror väl antingen på att det grafiska är mer krävande i dessa menyer...

ja, på dessa punkter är jag helt klart nöjd med uppdateringen.. så nu är det bara ut och fota och se om man märker någon mer skillnad :)
 
Senast ändrad:
om alla känner att fokusen blivit snabbare så kan vi nog säga att det inte är inbillning nu :)
 
Hm.

När jag kollar runt bland mina NEFar ligger filstorleken på runt 5,5 MB, mitt totala max har varit 6 MB.

Kameran har gått 10k+ bilder.

Första kortet jag tar i RAW med firmware v.2 tar ganska precis 7 MB. Andra med. Och tredje..

Hm.
 
har de ändrat vitbalans metadata så att den är "krypterad" för tregjepart program? Sitter på en gammal mac och vill inte tvingas köpa capture som är väldigt slött på min burk
 
Är det jag som inbillar mig eller har AFlås-ljudet ändrat ljud efter uppdateringen?


edit: btw nog sjutton är af snabbare nu:)
 
Senast ändrad:
Jag testade med mitt Nikkor 70-210 telezoom. Har alltid tyckt AF varit slött på det objektivet. Men nu är det betydligt snabbare. I vartfall på denna snabbtesten.

Tack för info om firmware uppdateringen, Boris!

MVH Robert
 
Jag läste ett inlägg på dpreview.com att WB inte skall vara krypterat i denna version.
 
Ahhh, ååh. autofokusen snabbare......snygga menyer. bah! Riktigt najs!

Jag upplever verkligen AF som snabbare. Det märktes direkt på alla objektiven. Till och med mitt macro.
 
Firmware för Macintosh

Det funkade inte för mig att ladda ner från 'Nikon-Asia' så jag hämtade från USA istället.

http://support.nikontech.com/cgi-bi...p_prods=19,56&p_pv=2.56&p_cats=186&p_cv=1.186

Vid första användningen kunde jag glädja mig åt att få höra AF-ljudsignalen utan att hålla kameran vid örat. Frekvensen, som troligen var för hög för mina 'gamla' öron, verkar ha sänkts - möjligen har oxå volymen ökat..?

F.ö. tycker jag att menyerna är mera lättlästa nu.

YoursTruly
./h@nsN.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.