Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering av utrustning (Canon)?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrElliott

Aktiv medlem
Hej!

Är en kvalitetskänslig, prylgalen amatör med hyfsad känsla som funderar på att uppdatera utrustningen. Den stora anledningen är att jag blivit förälder och är sugen på att komplettera med filmmöjligheter. I övrigt är min 40D + 24-70/2,8L en fantastisk kombination som jag är otroligt nöjd med. Det vore kul med en uppdatering iofs men då bör det ge lite mer effekt än bara möjligheten att filma. Jag bor på höga kusten och rör mig i skog och mark samt i fjällmiljö en del så landskapsfoto är också intressant, även porträtt som är min egentliga "passion".

Har tittat på 5D mk II och 7D och är lite sugen på fullformat för att lära mig mer och få mer vidvinkel ur 24-70:n. Dock är de modellerna nu något till åren och jag anar av diverse rykten att nytt kommer inom en snar framtid? Hur ska jag göra? Hur skulle DU göra? Kostnad är sekundärt men 20.000 är för dyrt.

Svårt att råda andra men eftersom du frågar hur jag skulle göra så kan jag ju svara.

Jag tror, att om jag hade ett så fint objektiv som EF 24-70L, skulle jag satsa på en fullformatare. Och en 5DII är ju den som ligger närmast till hands om du vill filma. Annars kunde det duga med en 5D. Då uppstår frågan: Köpa nu eller om några veckor när 5DIII kommer (enligt massor med rykten). Och när den har kommit så uppstår frågan: Köpa en mkII, som kanske har blivit lite billigare då, eller en sprillans mkIII, som antagligen får snabbare serietagning och bättre autofokussystem (enligt ryktena).

Jag tror, att jag skulle vänta ett par veckor och kolla läget och se om jag får tag på en mkII till bra pris, eventiuellt begagnad.

Men har du brådis att fota ditt barn så är det bara att slå till. 5DII är jättebra. Om du inte plåtar sport och snabbflygande fåglar lär den duga. Och det går nog att använda den till sånt också.

Om du är sugen på fullformat så kör på en begagnad 5d Mark II! Priset de säljs för nu är kanon. Om du inte vill köpa beg. kan du hålla i hatten ett tag och vänta på fler utförsäljningar av denna kamera; 14000 är ett kap enligt min mening!

Du kan ju även vänta på 5d Mark III, men det betyder inte att II:an blir sämre bara för att det kommer en efterträdare. Det är fortfarande en satans fin kamera! :)

Som 5DII-ägare och pappa till en ett-och-ett-halvt-åring: DSLR är fortfarande inte helt lätt att filma med, i a f då man har med ett (oberäkneligt) barn att göra :) Men de gånger det går som man vill blir resulatet mycket tillfredsställande :)

Du får en grym videokamera för (halva) pengen av en 7D eller 5DII. Din nuvarande kombo är som du säger fortfarande mycket bra. Men som sagt, lockar landskap och porträtt också så är ju 5DII en lämplig kamera. Mk III är antagligen inte långt borta så det lär finnas en del som vill sälja ut sina lager och en del lär nog komma upp på Blocket med.

5DMKII har redan fallit mycket i pris. När den kom kostade den cirka 25 000 för huset.
Nu går den få för runt 15 000 och ibland lägre.
Den nya kommer kosta 25-30 000 kronor förmodligen kanske mer. Det har nämnts priser från 2700 till över 3000 USD.
Annars är ju också 7D ett bra alternativ men som enligt ryktet inte får någon ersättare i APS-C.

Den nya 5DMKIII som kommer är en den nya telningen som har 5DMKII som pappa och 7D som mamma och en del gemensamt med storebror 1DX enligt ryktena.

Så vill du har något under 20 tusen så kan du lika gärna slå till nu.

Det ryktas också att gamla 5DMKII kommer att fortsätta säljas parallellt med den nya.

Detta förmodligen därför att man ser att de hamnar i olika pris och prestanda segment.

5DMKII har redan fallit mycket i pris. När den kom kostade den cirka 25 000 för huset.
Nu går den få för runt 15 000 och ibland lägre.
Den nya kommer kosta 25-30 000 kronor förmodligen kanske mer. Det har nämnts priser från 2700 till över 3000 USD.
Annars är ju också 7D ett bra alternativ men som enligt ryktet inte får någon ersättare i APS-C.

Den nya 5DMKIII som kommer är en den nya telningen som har 5DMKII som pappa och 7D som mamma och en del gemensamt med storebror 1DX enligt ryktena.

Så vill du har något under 20 tusen så kan du lika gärna slå till nu.

Det ryktas också att gamla 5DMKII kommer att fortsätta säljas parallellt med den nya.

Detta förmodligen därför att man ser att de hamnar i olika pris och prestanda segment.

Tack för alla bra svar, i synnerhet detta. Pratar vi några veckor innan mk III vore det ju korkat att slå till, det kan ju bli en överraskning. Har letat men hittar inte så mkt info, finns det någon som helst fakta? Om jag säljer 40 D + EFS 60/2.8 så kanske jag iofs kan gå upp lite i budget.

Vad har ni för favoritkombo för landskap (som även funkar bra för att registera familjen i och runt tältet)? Barn+kamerautrustning blir tung packning så vikt har viss relevans för mig där. 24-70 väger ca 1100 g om jag minns rätt.

Den nya 5DMKIII skall enligt ryktet presenteras den 28/2. Titta på Canon rumors så hittar du mer om ryktena och specar. Förmodligen så stämmer nu ryktena till stora delar med vad som kommer.
Om det blir överraskningar så ligger det förmodligen i detaljerna.
Canon har nu en tendens att sprätta upp priserna för både de nya objektiven och för nya kameror som 1DX en bra bit över de objektiv och kameror de ersätter.
Vi får se vad de sätter för pris den här gången. Nikon satte ju sitt pris på D800 nära det pris som 5DMKII introducerades till.
Nu verkar D800 och 5DMKIII bli ganska olika kameror.
Lustigt nog kan man säga att D800 är en 5DMKII killer och 5DMKIII blir en Nikon D700 terminator.

Den nya kameran kommer nog att ha en vikt som ligger nära den nuvarande 5DMKII på cirka 1 kilo med batteri och kamerarem. Så med ditt objektiv hamnar du på cirka 2,1 kilo.

Den nya 5DMKIII skall enligt ryktet presenteras den 28/2. Titta på Canon rumors så hittar du mer om ryktena och specar. Förmodligen så stämmer nu ryktena till stora delar med vad som kommer.
Om det blir överraskningar så ligger det förmodligen i detaljerna.
Canon har nu en tendens att sprätta upp priserna för både de nya objektiven och för nya kameror som 1DX en bra bit över de objektiv och kameror de ersätter.
Vi får se vad de sätter för pris den här gången. Nikon satte ju sitt pris på D800 nära det pris som 5DMKII introducerades till.
Nu verkar D800 och 5DMKIII bli ganska olika kameror.
Lustigt nog kan man säga att D800 är en 5DMKII killer och 5DMKIII blir en Nikon D700 terminator.

Den nya kameran kommer nog att ha en vikt som ligger nära den nuvarande 5DMKII på cirka 1 kilo med batteri och kamerarem. Så med ditt objektiv hamnar du på cirka 2,1 kilo.

Ok, tack för info.

Vad gäller vikten och kombon så syftade jag på vilket objektiv jag ska använda (ex på 5DmkII). Tanken var att ev ha ett lättare mer allround men i huvudsak att höra Era synpunkter på vad ni föredrar för objektiv för landskapsfoto (och fimning och porträtt :)).

Jag kör gärna med lie mindre ljusstarka zoomar som standard. Det gör att kamerväskan inte blir allt för tung att släpa på vid semester och dylikt. Så jag kör 17-40/4, 24-105/4 och 70-200/4 som min lätta utrustning på resande fot.
Sedan har jag i skåpet också 85/1,2 för porträtt och ljusstarkt alternativ vid fotografering i dåligt ljus.
Skall också skaffa ett ljusstarkt vidvinkel runt 24 eller 28 mm. De som kommer nu med IS verkar som lätta och bra alternativ.
Sedan har jag också 70-200/2,8 som oftast får stanna hemma p.g.a vikten men är bra att ha i vissa sammanhang.
Om man mest fotar landskap, människor och tar resebilder och inte är inne i sport eller fågelsvängen så klarar man sig bra med objektiv som har f4 som största öppning.
Med 24-70 så har du ju en bra normalzoom. Nästa steg är väl 70-200 och sedan en vidvinkel zoom.
Ett macro 200/2,8 kanske ocksså vara en bra investering. Det är riktigt skarpt och fungerar även bra för porträtt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar