Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Uppdatering av 5D??? Köpa den eller begagnad 5D??
- Trådstartare Wortexwoman
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Jag tänker väl på saker som joystick till af-punkterna. Större och bättre skärm, förenklat och utvidgat menysystem,. Finns säkert fler förbättringar att vänta. Många rekomenderar att man skall slå till nu, men jag är mer tveksam. Inte många som skulle slå till på en ny 1D Mark III om Mark IV väntades komma till hösten. jag tror tvärt emot en del att uppföljaren till 5D kommer ha lägre brus än någon annan Canonmodell tidigare. Af microjustering, live view, dammborttagning, bättre väderskydd än ex 40D. minst 14 mp max 16,7 mp. 14 bitar färgdjup. Kanske en förbättrad högdagerprioritet, bättre af, bättre vitbalans och exponeringsmätning, bättre JPEG-uppräkning. Tror listan kan göras hur lång som helst. Dessutom tror jag att ett par nya uppgraderade proffs-zoomar kommer i samband med releasen av 5D Mark II.Laesk skrev:
Hmm nu får du allt förklara dig lite! Hantermässigt tycker jag den är underbar, rätt lik mark III, lite därför jag bytte min mark II mot 5D för att matcha mark III:n mer, (å inte minst FF + utnyttja mer vidvinkel men)
Palletheking
Aktiv medlem
OK, nu fattar jag också.BugEyes skrev:
Det var så jag menade ja.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Dessutom, 1Ds Mark II är bara 11 månader äldre som modell, än vad 5D är. 1Ds Mark II kostar begagnat ungefär lika mycket som en ny 5D. Något att fundera på om man vill ha fullformat.
Ja 1Ds MKII är en fantastisk kamera. Men den kostar inte samma som en 5D. I alla annonser jag har sett har den kostat klart mer. Även de personer som jag vet har sålt eller köpt kameran, har fått eller gett mer än en 5D kostar
Eeros
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Ja 1Ds MKII är en fantastisk kamera. Men den kostar inte samma som en 5D. I alla annonser jag har sett har den kostat klart mer. Även de personer som jag vet har sålt eller köpt kameran, har fått eller gett mer än en 5D kostar
Om den begagnat betingar ett pris på 23 100 kr, så tycker inte jag att den är väsentligen dyrare än en ny 5D.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Om den begagnat betingar ett pris på 23 100 kr, så tycker inte jag att den är väsentligen dyrare än en ny 5D.
Det är eller var en auktion, då vet man aldrig det riktiga priset. Eller om ägaren själv köpte tillbaka den för att priset var lågt.
Visa gärna några vanliga annonser med såna priser. Har du sett fotosidans annonser på den kameran ? Ingen har varit i närheten av det priset
Eeros
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Det är eller var en auktion, då vet man aldrig det riktiga priset. Eller om ägaren själv köpte tillbaka den för att priset var lågt.
Visa gärna några vanliga annonser med såna priser. Har du sett fotosidans annonser på den kameran ? Ingen har varit i närheten av det priset
Tvärtom tycker jag att en auktionssajt är en utomordentlig ställe för att reda ut dagspriset. På blocket kan man ju begära vad som helst och man kan aldrig se om varan blev såld. Jag tror knappast att folk ställer ut så pass dyra objekt på Tradera och sedan köper tillbaka dessa, Tradera tar trots allt en procentuell avgift baserat på varans pris.
Men tvivlar du kan du ju kolla det enkelt; ring upp säljaren och säg att du vill köpa kameran. Fick han det inte sålt kommer han nog mer än gärna att sälja den till dig.
Lars tar siesta
Aktiv medlem
Canon 5 D mark 2 eller vad den nu kommer att heta kommer säkert bli en superkamera, kanske en av de bästa på marknaden. Så kanske priset blir en mer avgörande faktor. Men om det inte rör sig om avancerad produkt eller reklamfoto kanske gamla hederliga 5 D räcker. I mina ögon funkar den fantastiskt till det mesta. Möjligen kunde det dynamiska omfånget vara ännu bättre (För en krävande person alltså). Jag tycker det är mer avgörande än antalet pixlar. Om nästa version av 5D har förbättrats på det området kan den vara värd några extra slantar.
På objektivfronten tycker jag Canon 24-105 funkar bra och har bildstabilisering som stort plus.
Jag rekommenderar även Tmaron 28-75/2.8 å det varmaste. Den är ännu skarpare än Canon-gluggen och bland det bästa som går att hitta i zoomväg på marknaden. Lågt pris dessutom!
Lycka till!
På objektivfronten tycker jag Canon 24-105 funkar bra och har bildstabilisering som stort plus.
Jag rekommenderar även Tmaron 28-75/2.8 å det varmaste. Den är ännu skarpare än Canon-gluggen och bland det bästa som går att hitta i zoomväg på marknaden. Lågt pris dessutom!
Lycka till!
Niels Jörgensen
Aktiv medlem
pixelbild
Avslutat medlemskap
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Tvärtom tycker jag att en auktionssajt är en utomordentlig ställe för att reda ut dagspriset. På blocket kan man ju begära vad som helst och man kan aldrig se om varan blev såld. Jag tror knappast att folk ställer ut så pass dyra objekt på Tradera och sedan köper tillbaka dessa, Tradera tar trots allt en procentuell avgift baserat på varans pris.
Men tvivlar du kan du ju kolla det enkelt; ring upp säljaren och säg att du vill köpa kameran. Fick han det inte sålt kommer han nog mer än gärna att sälja den till dig.
Ja om du tyckte Tradera var ett utomordentligt ställe för att reda ut dagspriset så såg du väl länken dit vad en ny 5D kostar. 14998 kr.
Så din begagnade 1Ds2 var inte nära priset för en ny 5D ändå.
laan
Aktiv medlem
pixelbild skrev:
En billig ny 5D http://www.tradera.com/HELT_NY_CANON_5D_kamerahus_43_1ars_GARANTI_-auktion-64096046
Dock endast med garanti i USA antar jag..
Lars Johnsson
Aktiv medlem
laan skrev:
Dock endast med garanti i USA antar jag..
Varför tror du den har garanti i USA ?? Kan man se det någonstans eller??
I vilket fall som så är garantin bättre än den var på den beg. 1Ds2. Där var ingen alls
laan
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Varför tror du den har garanti i USA ?? Kan man se det någonstans eller??
I vilket fall som så är garantin bättre än den var på den beg. 1Ds2. Där var ingen alls
1. För att den troligen kommer därifrån
2. Köp via http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=1010294
och dra bort cashback och plötsligt en ny 5d för cirka 13800:-
Det är svårslaget, samt extremt prisvärt!
Lars Johnsson
Aktiv medlem
laan skrev:
Varför tror du att den kommer från USA ?
Den är t.ex. billigare att köpa i Bangkok eller HongKong.....jämfört med USA
Där kan man gå rakt in i en fin fotoaffär och få den för drygt 1800 US dollar utan något prutande
Eeros
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Ja om du tyckte Tradera var ett utomordentligt ställe för att reda ut dagspriset så såg du väl länken dit vad en ny 5D kostar. 14998 kr.
Så din begagnade 1Ds2 var inte nära priset för en ny 5D ändå.
Åja, ska vi nu bli såna så okej för mig... är det en privatperson som har köpt den och ska sälja vidare, så klassar inte jag den som ny. En ny kamera är det om du köper en oöpnnad från en butik.
(Jag kör efter samma pricnip som myntsamlare; en ocirkulerad mynt/sedel är det enbart om den är, just det, ocirkulerad. Oavsett hur välbehållen den är.)
Btw, varför har du så svårt med att 1Ds Mark II går att få för drygt tjugotusen? Har du själv köpt den för 70 papp, strax innan Mark III kom, och vill trissa upp begagnatpriset?
Eeros
Aktiv medlem
laan skrev:
Japp, det var prisvärt. Tack för tipset!