ANNONS
Annons

~Hur mycket värde (i kronor) tappar en nästan ny kamera när man säljer den begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förutsatt att produkten har kvitto och kartong och inte är äldre 1-3 år tycker jag 60% är vettigt.
Inget av dem objektiv jag köpt i 2:a hand har jag gjort förlust på...

Gällande en "nästan ny kamera"

Menar du då 40% 0.4 av nypris eller -40% 0.6 av nypris.

Menar man som TS en "nästan ny kamera" av en ny modell skulle jag vara beredd att erbjuda ca 50-60% av nypriset. Scandinavians begagnatpriser ligger lite högre, men köper jag privat önskar jag lite större rabatt för att kompensera för "risken".

Oftast finns det fler säljare av äldre modeller när nya produkter släpps och i dessa fall är det rimligt att erbjuda så lågt som 40% av aktuellt nypris, detta eftersom utbudet då blir större.

För att ta ett exempel:

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Canon FF, men inte när de själva avslöjat att de snart kommer med nya modeller. Däremot kan jag tänka mig att köpa t ex en D6a när nya modeller med fler MPX släpps. Gissar man så lär listpriserna på dessa sjunka till runt 10 tkr för ett nytt hus och jag skulle då vara villig att betala 4-6 tkr för en "nästan ny kamera".

Om jag minns rätt så sjönk inte priset på 5DMII så mycket när 5DMIII kom. Detta eftersom 5DMII då låg på ett pris runt 21 000:- har jag för mig, och 5DMIII gick in på runt 32 000:-. Sedan sjönk båda ganska likvärdigt under det första året. 5DMIII kostar idag lika mycket som för 2 år sedan då jag köpte min.

Om jag minns rätt så sjönk inte priset på 5DMII så mycket när 5DMIII kom. Detta eftersom 5DMII då låg på ett pris runt 21 000:- har jag för mig, och 5DMIII gick in på runt 32 000:-. Sedan sjönk båda ganska likvärdigt under det första året. 5DMIII kostar idag lika mycket som för 2 år sedan då jag köpte min.

En ny 5DII gick ner till runt 14.000:- då 5DIII kom, så detta är nog inte förklaringen. Möjligen är det att 6D var så lik 5DII och hade en toppkåpa i plast en del av förklaringen till 5DII:ans stabila begpris. Jag kan också spekulera i att många valde att behålla sina 5DII då steget upp till 6D inte var stort och 5DIII egentligen riktade sig till en annan målgrupp - de som ägde Nikon D700. För natur och studiofotografen, som Canon själv sa att 5DII var ämnad för, erbjuder inte 5DIII några stora förbättringar.

Men, även jag är förvånad över att 5DII behållit sitt begpris så stabilt. Men, förstås, i alla fall jag vet inte vad dessa kameror faktiskt säljs för, bara begärt pris, fast det finns säkert någon här som kollat Traderas auktioner.

En ny 5DII gick ner till runt 14.000:- då 5DIII kom, så detta är nog inte förklaringen. Möjligen är det att 6D var så lik 5DII och hade en toppkåpa i plast en del av förklaringen till 5DII:ans stabila begpris. Jag kan också spekulera i att många valde att behålla sina 5DII då steget upp till 6D inte var stort och 5DIII egentligen riktade sig till en annan målgrupp - de som ägde Nikon D700. För natur och studiofotografen, som Canon själv sa att 5DII var ämnad för, erbjuder inte 5DIII några stora förbättringar.

Men, även jag är förvånad över att 5DII behållit sitt begpris så stabilt. Men, förstås, i alla fall jag vet inte vad dessa kameror faktiskt säljs för, bara begärt pris, fast det finns säkert någon här som kollat Traderas auktioner.

Ser man till detta resonemang ligger min beräkning i linje med vad säljarna på Köp/Sälj erbjuder sina 5DII för. Just idag annonseras 3st för mellan 7-8 tkr, dvs ca 50% av det lägre nypriset vid tidpunkten för släppet för 5DIII.

Visserligen är de inte "nästan nya", men annonserat pris brukar ju oftast vara lite högre än faktiskt slutpris.

Hej alla!
Först och främst tack så mycket för alla svar jag fått!

Jag bestämde mig för att med mina behov var det bättre att gå fullformat, vilket jag gjorde.
Det blev en begagnad, knappt använd 5d mark III i topp topp skick som jag fick till ett bra pris!

Mvh

Mark III är ett bra val!

Tack för alla svar! Uppskattas!

Jag får fortsätta leta runt lite, men kommer nog försöka hitta något begagnat i första hand :)

Som ägare och användare av både Canon 5D Mk III och Mark II kan jag säga att en begagnad Mk III är en kamera som kommer att klara allt du önskar och en hel del till! Man skall ha klart för sig att det ofta är de små detaljerna som kan skilja mellan olika modeller som också är det man retar sig på när man använder dem i skarpt läge. Många skrev när Mark 3 kom att den låsbara funktionsratten var en onödig detalj? Jag plåtar Allsvensk fotboll och konserter, vilket gör att jag har med min Mark II för att man inte hinner byta oftik i alla lägen. Jag blit tokig på att funktionsratten på Mark II:an ändrar sig när man ibland kommer åt den? :-/ En faktastisk detalj med Mark III:an är också fuktskyddet, detta gäller förstås mest om man har Canons "L-optik" som har samma klass när det gäller fuktskydd. Mark III är en grymt bra kamera som jag absolut kan rekommendera oavsett om du köper den ny eller begagnad!

Som ägare och användare av både Canon 5D Mk III och Mark II kan jag säga att en begagnad Mk III är en kamera som kommer att klara allt du önskar och en hel del till! Man skall ha klart för sig att det ofta är de små detaljerna som kan skilja mellan olika modeller som också är det man retar sig på när man använder dem i skarpt läge. Många skrev när Mark 3 kom att den låsbara funktionsratten var en onödig detalj? Jag plåtar Allsvensk fotboll och konserter, vilket gör att jag har med min Mark II för att man inte hinner byta oftik i alla lägen. Jag blit tokig på att funktionsratten på Mark II:an ändrar sig när man ibland kommer åt den? :-/ En faktastisk detalj med Mark III:an är också fuktskyddet, detta gäller förstås mest om man har Canons "L-optik" som har samma klass när det gäller fuktskydd. Mark III är en grymt bra kamera som jag absolut kan rekommendera oavsett om du köper den ny eller begagnad!

Ja, 5DIII är en grym kamera, men behöver man inte grym AF på punkterna runt mitt, dubbla minneskort, något bättre reglage och lite mindre moiré vid filmning så är 6D för halva priset ett bättre köp tycker jag.
6D är dessutom något mindre och nog den kamera som klarar AF i dålig belysning bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar